تاب‌آوری کره شمالی ابدی نیست!

آفتاب یزد - رضا بردستانی: یک کارشناس مسائل سیاسی با دست گذاشتن بر بزرگ و بزرگ‌تر شدنِ اقتصادِ چین به این نکته اشاره می‌کند که: «نمی‌شود خواهان آقایی در اقتصاد جهان بود اما درهای سیاسیِ کشور را بر جهانیان بست.»
محسن جلیلوند در گفتگو با آفتاب یزد خاطرنشان می‌سازد: «قطعا با بزرگ‌تر شدنِ اقتصادِ چین، بخش خصوصیِ واقعی و نه بخشِ «خصولتی»ِ فعلی، قرار نیست تابعِ تام و تمام منویاتِ حزب کمونیستِ چین باشد و این یعنی دردسری که بالاخره گریبانِ چین را خواهد گرفت! »
این کارشناس در کنار پرداختن به مبحثِ تعاملاتِ پیشِ روی چین و آمریکا به موضوع کره‌ی شمالی نیز پرداخته و این چنین پیش‌بینی می‌کند که آمریکایی‌ها برای مهار کره‌ی شمالی از موضوع تایوان و هنگ کنگ عبور کنند.
جلیلوند تاکید دارد: «تاب‌آوری کره‌ای‌ها عالی است اما این تاب‌آوری نمی‌تواند تا ابد ادامه داشته باشد!»


> کره‌شمالی سال جدید را با ورود به مذاکرات آغاز کند
وزیر اتحاد مجدد کره‌جنوبی از کره‌شمالی خواست تا سال جدید را با گامی به سوی مذاکرات و همکاری آغاز کند. این در حالی است که پیونگ‌یانگ به زودی نشست حزبی مهمی را برای گفت‌وگو درباره مسائل داخلی و سیاست خارجی برگزار می‌کند.
آن طور که خبرگزاری یونهاپ گزارش می‌دهد، پیشتر کره شمالی اعلام کرد که حزب حاکم کارگران نشست مجمع عمومی کمیته مرکزی خود را «در روزهای پایانی دسامبر» به منظور «بحث و تصمیم‌گیری درباره برنامه‌های کاری سال جدید میلادی» برگزار خواهد کرد.
در کنار این مسئله اما معاون رئیس جمهوری کره جنوبی می‌گوید: کشورش باید ظرفیت‌های دفاعی را نه تنها برای بازدارندگی در مقابل تهدیدهای کره شمالی بلکه به دلیل موقعیت ژئوپلتیکی خود به دلیل گیر افتادن بین قدرت‌های بزرگ، تقویت کند.
حال اگر به چند آیتم بالا، اظهارات دامیان هیندز، وزیر مشاور در امور امنیت و مرزهای دولت انگلیس را اضافه کنیم که در مصاحبه‌ای به روزنامه تلگراف گفته است: «این سه کشوری که من ذکر کردم - چین، روسیه و ایران - برخوردار از قابلیت‌های انسانی و فیزیکی و حضوری عمده در فضای سایبری هستند و می‌توانند در ابعاد گسترده نیروهای‌شان را مستقر سازند» به یک موضوع مهم تر، یعنی تغییرات مهم ژئوپلیتیک در منطقه و جهان پی خواهیم برد.
این مقام امنیتی انگلستان در ادعایی بی‌اساس بیان کرد که چین، روسیه و ایران «از چندین جنبه» در حوزه‌های جاسوسی در عرصه میدانی، حملات سایبری، در آماده‌باش قرار دادن سربازان و کمپین‌های اشاعه اطلاعات غلط دخیل هستند. این وزیر دولت انگلیس، کره‌شمالی را به عنوان چهارمین کشور «متخاصم» از نظر دولت متبوعش دسته‌بندی کرد.
> ابزاری در دست قدرت‌های بزرگ
محسن جلیلوند کارشناس مسائل سیاسی در واکنش به این پرسش آفتاب یزد که آیا کره‌ی شمالی، با تفاهم احتمالی چین و آمریکا وارد بازی جدیدی خواهد شد یا نه؟ می‌گوید: «نمی‌توان گفت که کره شمالی نقش موثری در عرصه روابط بین‌الملل دارد. کره شمالی ابزاری در دست قدرت‌های بزرگ است زمانی به عنوان ابزار اتحاد جماهیر شوروی عمل می‌کرد الان هم به عنوان نیروی نیابتی چین عمل می‌کند و چین تهدیدات خود را علیه ایالات متحده آمریکا به وسیله کره شمالی انجام می‌دهد.»
وی ادامه می‌دهد: «کره شمالی به دلیل ضعف مفرط اقتصادی، انزوای کامل سیاسی و عدم توجه به شیوه معیشتی که اکنون در دنیا وجود دارد نمی‌توان گفت که تهدیدش نفع دارد. تهدیدش نفع دارد اما نه آن قدر که قدرت‌های بزرگ به صورتی جدی روی آن حساب کنند که او را وارد بازی‌های خود کنند بلکه فقط به عنوان ابزاری در دست قدرت‌های بزرگ باقی خواهد ماند.»
> کره شمالی از درون منفجر خواهد شد؟!
این کارشناس روابط بین‌الملل با اشاره به این موضوع که: «پیونگ یانگ بالاخره روزی از درون منفجر می‌شود اما، مسئله زمان آن است» خاطرنشان می‌سازد: «میزان تاب‌آوری کشور کره‌ی شمالی را اگر بخواهیم محاسبه کنیم باید پذیرفت که این‌ها از تاب‌آوری خوبی برخوردار هستند اما اینکه تاب‌آوری تا چه حد بتواند به آن‌ها کمک کند بحث دیگری است. فعلا که توانسته است دوام آورد البته آقای کیم جونگ اون اکنون دائما عنوان می‌کند که وضعیت اقتصادی خوبی نداریم و به این نتیجه رسیده که دیگر نمی‌تواند مانند پدر و پدربزرگش مملکت را اداره کند چون نه جهان، جهان گذشته است و نه مردمان آن. از طرف دیگری فشارهایی که به دلیل تحریم‌های بین‌المللی روی کره شمالی متمرکز می‌باشد آنقدر سنگین است که تاب و تحمل کشور از بین رفته است.»
> کره‌ی شمالی روز به روز خطرناک‌تر
جلیلوند در ادامه یادآور می‌شود: «آقای جرج بوش در سال ۲۰۰۳ محور شرارتی را معرفی کرد که شامل کشورهای کره شمالی، ایران و عراق بود. یکی از اندیشکده‌های آمریکا تحلیلی انجام داده بود که کره شمالی را رها کنید و بگذارید همین طور باشد در این صورت به احتمال قوی دچار فروپاشی خواهد شد و وقتی این اتفاق افتاد دو کره را با هم متحد کنیم در چنین شرایطی توان اقتصادی کره جنوبی و توان نظامی کره شمالی چین را مهار می‌کند. درست است که این تحلیل ایده آلیستی است اما احتمال آن هست که آمریکایی‌ها به این قضیه فکر کرده باشند.
> کره شمالی یک تهدید جهانی است؟!
جلیلوند در پاسخ به این پرسش که آیا کره‌ی شمالی یک تهدید جهانی است؟ می‌گوید: «خیر چین و آمریکا آن را به راحتی مدیریت می‌کنند. کره شمالی در جایگاهی نیست که بخواهد کاری کند.»
> توافق احتمالی چین و آمریکا و سرنوشت پیونگ یانگ
این استاد روابط بین‌الملل در مواجهه با این موضوع که اگر چین و آمریکا دچار یک توافق احتمالی شوند آیا کشوری به نام کره‌ی شمالی از تعاملات منطقه‌ای و بین‌المللی حذف خواهد شد یا نه؟ اظهار می‌دارد: «کره‌ی شمالی حذف نمی‌شود در بازیِ دیگری قرار می‌گیرد و آن توافقی است که آمریکا و چین انجام خواهند داد یعنی هنگ‌کنگ با تایوان به راحتی به چین داده می‌شود در عوض کره‌شمالی توسط آمریکا و چین مهار می‌شود یعنی یا مدل دو آلمان می‌شود یا اینکه نه کره شمالی در حوزه خلع سلاح می‌رود و تمام سلاح‌هایش به چین داده می‌شود در آن زمان آمریکا هم تحریم‌ها را برمی دارد.»
وی ادامه می‌دهد: «اگر آمریکا تحریم‌ها را بردارد کره جنوبی سرمایه‌گذاری خوبی خواهد کرد البته الان هم کره جنوبی در آنجا سرمایه‌گذاری دارد نیروی کار ارزان کره شمالی برایش تولید می‌کند و این بسیار به نفع کره جنوبی است و حدود ده سال است که این کار را انجام می‌دهد.»
محسن جلیلوند در بخش پایانی گفتگوی خود به آفتاب یزد می‌گوید: «پیمان امنیتی که آمریکا در استرالیا و ژاپن بسته فشار زیادی روی اقتصاد چین وارد خواهد کرد چون باید هزینه‌هایی که در حوزه اقتصادی می‌کند ببرد و در حوزه نظامی هزینه کند. بودجه نظامی آمریکا ۸۰۰ میلیارد دلار و چین ۲۲۰ میلیارد دلار. چین اگر بخواهد خود را به حدی رساند که وارد رقابت تسلیحاتی با آمریکا شود باید رشد اقتصادی‌اش به ۲۰ هزار میلیارد دلار برسد. از طرف دیگر چینی‌ها می‌گویند در سال‌های اخیر ۶۰۰ میلیون نفر را از زیر خط فقر خارج کردند اگر چنین باشد باید سطح معیشت و رفاه را بالا برند. وقتی سطح رفاه بالا رود قاعدتا هزینه‌ها هم بالا می‌رود و وقتی هزینه‌ها بیشتر شود آن وقت باید حداقل ۵۰۰ میلیارد دلار سالانه صرف هزینه‌های نظامی کنند که این برای چین سنگین است. بر اساس تحلیلی که در انگلستان انجام شده که در ۲۰۳۰ اقتصاد چین از اقتصاد آمریکا پیشی می‌گیرد این پیشی گرفتن مسائل خاص خود را دارد و باید بخش خصوصی فوق العاده قوی‌ای داشته باشد که این بخش خصوصی دیگر از اوامر حزب کمونیست پیروی نخواهد کرد. آمریکایی‌ها مطمئنند در این شرایط توازن اجتماعی چین به هم خواهد خورد. چرا؟ چون وقتی اقتصاد باز می‌شود نمی‌شود که جهان‌بینی باز نشود. بنابراین باید توسعه سیاسی هم صورت گیرد که این تازه آغاز دردسرهای پکن است.»
سئول: کره‌شمالی سال جدید را با ورود به مذاکرات آغاز کند
وزیر اتحاد مجدد کره‌جنوبی روز دوشنبه از کره‌شمالی خواست تا سال جدید را با گامی به سوی مذاکرات و همکاری آغاز کند. پیونگ‌یانگ به زودی نشست حزبی مهمی را برای گفت‌وگو درباره مسائل داخلی و سیاست خارجی
برگزار می‌کند. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری یونهاپ، پیشتر کره شمالی اعلام کرد که حزب حاکم کارگران نشست مجمع عمومی کمیته مرکزی خود را «در روزهای پایانی دسامبر» به منظور «بحث و تصمیم‌گیری درباره برنامه‌های کاری سال جدید میلادی» برگزار خواهد کرد. لی جونگ-جو، سخنگوی این وزارتخانه در کنفرانس مطبوعاتی خود گفت: این مجمع عمومی معمولا با حضور کیم جونگ اون به مدت یک تا چهار روز برگزار می‌شود. دولت سئول از نزدیک این نشست را برای رویت پیام‌های مرتبط با مسائل بین دو کره یا مذاکرات هسته‌ای دنبال می‌کند. امیدواریم کره شمالی سال جدید میلادی را با مذاکرات با جامعه بین‌المللی و اتخاذ گام‌هایی در مسیر تعامل و همکاری آغاز کند. این اظهارات در شرایطی مطرح می‌شود که مذاکرات هسته‌ای میان کره‌شمالی و ایالات متحده، از زمان شکست مذاکرات سال ۲۰۱۹ در هانوی به بن‌بست رسیده است. پیونگ‌یانگ به پیشنهاد مذاکرات واکنشی نشان نمی‌دهد و از واشنگتن می‌خواهد که اول از «استانداردهای دوگانه» و «سیاست خصمانه» علیه این کشور دست بردارد.