خبرسازی علیه توسعه صادرات ایران به ترکمنستان و روسیه

گروه سیاسی / خبرسازی‌ها در خصوص روابط ایران با کشورهای مختلف بخصوص همسایگان باعث شده تا نگرانی‌ها در خصوص آن افزایش پیدا کند. در آخرین مورد خبر بازگشت سیب‌زمینی‌های ایرانی از ترکمنستان و فلفل دلمه از روسیه در رسانه‌ها مطرح شد.  این موضوع باعث شد تا رئیس‌جمهور در جلسه هیأت دولت از خرابکاری برخی افراد هشدار دهد و چیستی این مسأله مورد بررسی قرار بگیرد. آیت‌الله رئیسی دو روز قبل با بیان اینکه بر اساس آمار، صادرات محصولات غیرنفتی کشور امسال نسبت به سال قبل حدود ۴۰ درصد افزایش داشته است، اظهار داشت: «وقتی دولت تمرکز خود را بر گسترش تعاملات اقتصادی با کشورهای همسایه قرار داده و در این مسیر موفق نیز بوده است، طبیعی است که بدخواهان به‌دنبال خرابکاری در روابط ایران با همسایگانش باشند که باید مراقبت کرد آیا واقعاً مشکل در کالاهای صادراتی بوده است یا مسأله سیاسی وجود دارد؟»  این موضوع باعث شد تا سفیر ایران در ترکمنستان توضیحاتی در خصوص این موضوع ارائه دهد. وی با بیان اینکه برگشت سیب زمینی صادراتی ایران از این کشور هیچ ارتباطی با مصرف سموم نداشته است اعلام کرد: طولانی شدن مدت زمان نوبت دهی کنترل کیفی قرنطینه‌ای محصولات کشاورزی تازه خوری علت برگشت این محصول بوده است.
مشکل صادرات به ترکمنستان نداریم
«غلام عباس ارباب خالص» روز دوشنبه در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با بیان اینکه روند صادرات ایران به ترکمنستان طی دو سال اخیر بین ۵ تا ۶ برابر از لحاظ تناژی و ارزشی افزایش یافته است افزود: از ابتدای سال تاکنون محصول برگشتی از ترکمنستان به ایران نداشتیم و برگشت محموله اخیر نیز به‌دلیل کهنه شدن محصول بوده و هیچ ربطی به سموم نداشته است. وی اظهارداشت: ترکمنستان در پاندمی کرونا با ایجاد محدودیت اتباع و کالاها، روند مراودات تجاری خود از ایران به ترکمنستان به آسیای مرکزی را ظرف مدت ۱.۵ سال اخیر آزاد کرده است که در این مبادلات محصولات کشاورزی از جمله سیب درختی، پرتقال، نارنگی، کیوی و سیب زمینی و پیاز و محصولات لبنی در حال صدور است تا جایی که خرمای ایران برای ماه مبارک رمضان وارد بازار این کشور شد. سفیر ایران در ترکمنستان با بیان اینکه مشکل ورود کالاهای کشاورزی از ایران نداریم گفت: براساس گزارش ارائه شده درخصوص برگشت سیب زمینی ایران از ترکمنستان حجم بار را سه هزارو ۵۰۰ تن عنوان کرده‌اند که این میزان صحیح نیست بلکه حدود ۵۰ تن محصول سیب زمینی به‌دلیل طولانی شدن پروسه قرنطینه‌ای و کهنه شدن محصول در گمرکات برگشت خورده است. وی با اشاره به اینکه محصولات کشاورزی جزو کالاهای فاسد شدنی هستند اضافه کرد: هیچ کالایی بدون کنترل کیفیت و گذراندن مراحل قرنطینه‌ای از مرزها خارج نمی‌شود بنابراین به‌دلیل وجود حجم بالای کالا در گمرکات ظرف مدت ۱۰ روز این اتفاق افتاده است.
افزایش صادرات محصولات کشاورزی به روسیه


همچنین سفیر ایران در مسکو از افزایش چشمگیر واردات کالاهای ایرانی توسط روسیه در سال جاری میلادی خبر داد و گفت: محصولات کشاورزی مهم‌ترین اقلام واردات یک میلیارد دلاری روسیه از ایران را تشکیل می‌دهد. کاظم جلالی روز گذشته در گفت‌وگو با ایرنا با اشاره به توسعه چشمگیر تجارت کالا میان ایران و روسیه در یک سال اخیر گفت: در ۱۰ ماه نخست سال ۲۰۲۱ روسیه ۷۷۵ میلیون دلار کالا از ایران وارد کرد که در سالیان اخیر رکورد جدیدی محسوب می‌شود. به گفته جلالی، واردات کالاهای ایرانی به روسیه در ۱۰ ماه نخست سال جاری ۱۲۲ درصد افزایش یافته است. جلالی افزود: اگر آمار سه ‌ماهه پایان سال ۲۰۲۱ هم اعلام شود، احتمال می‌دهیم که کل واردات ۱۲ماهه روسیه از ایران برای اولین بار به رکورد یک میلیارد دلار خواهد رسید که عمده اقلام وارداتی روسیه از ایران، محصولات کشاورزی، باغی و صیفی‌جات است. سفیر ایران در روسیه خاطرنشان کرد: روس‌ها در یک سال اخیر حجم بی‌سابقه‌ای از محصولات کشاورزی ایران را وارد کرده‌اند و فقط برای چند محموله فلفل دلمه مشکلات استانداردهای سموم پیش آمد وگرنه در سایر موارد شاهد رشد صادرات محصولات کشاورزی ایران به روسیه هستیم و این روند همچنان ادامه دارد. عمده کالاهای صادراتی ایران به روسیه، محصولات کشاورزی است که به ترتیب شامل آبزیان، فرآورده‌های آبزیان، فیله تن، میگو، لبنیات، گل و گیاه، صیفی‌جات، میوه‌جات و خشکبار است.
رشد قابل توجه صادرات ایران
این صحبت‌ها نشان می‌دهد که برخی سعی دارند تا با شیطنت و جهت دادن به اخبار، روابط ایران و کشورهای منطقه و متحدان اقتصادی ایران را تضعیف کنند. همچنین برخی رسانه‌ها نیز بدون اعلام این خبر که صادرات ایران به ترکمنستان به شش برابر رسیده است به فضاسازی علیه کشورمان می‌پردازند. گفتنی است توسعه روابط اقتصادی ایران با کشورهای همسایه و توجه جدی دولت سیزدهم به این موضوع در ماه‌های ابتدایی شروع به فعالیت دولت رشد قابل توجهی داشته و باعث شده تا مخالفان این پیشرفت‌ها به خبرسازی رو آورند. عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای، توسعه روابط با کشورهای اکو، فعال شدن خطوط مختلف ترانزیتی، امضای قرارداد سوآپ گازی از ترکمنستان به سمت ایران و جمهوری آذربایجان و... از جمله ده‌ها اقدام اقتصادی دولت در شروع کار خود بوده است.