ژوبین صفاری درس‌هایی از ماجرای محصولات مرجوعی

نمی‌توان به سادگی از ماجرای بازگشت محصولات صادراتی از چند کشور عبور کرد. محصولاتی که به گفته برخی مسئولان عدم تطابق استانداردهای بهداشتی این کشورها با این محصولات سبب بازگشت آنها شده است. درواقع خوراکی‌هایی که در داخل احتمالاً به راحتی وارد بازار و به دست مردم برای مصرف می‌رسد با استانداردهای بسیاری از کشورهای همسایه ما و حتی کشورهای کمتر توسعه یافته تر از کشور ما همخوانی ندارد. این یعنی ساز و کار تولید، سیستم اداری و نظارتی ما دارای ضعف‌های بسیاری است که ناگزیر به اصلاح آن هستیم.
نکته قابل توجه اما در این است که شناخت این ضعف‌ها تنها از طریق مبادله و مراوده با جهان صورت گرفته و می‌گیرد. به بیان دیگر موضوع مرجوع شدن محصولات داخلی به ما نشان داد که برای اصلاح فرآیندهای غلط نیازمند ارتباط مستمر با کشورهای دیگر در ابعاد اقتصادی و تجاری هستیم.
اما در این بین برخی واکنش‌ها نیز در نوع خود قابل توجه بود هرچند که در اکثر مواقع این دست از مواجه شدن با مشکلات باز هم دیده شده، اما ربط دادن بازگشت محصولات به مسائل سیاسی همان رویکرد فرافکنانه‌ای است که مسئولیت را از خود سلب و توپ را به زمین دیگری می‌اندازد اما واقعیت عریان تر از همیشه رخ نمایی می‌کند در جایی که باید بابت مصرف غذا و محصولات ناسالم سالانه مبالغ هنگفتی صرف بهداشت و درمان کشور شود. همین طور واقعیت در نقطه‌ای است که جان مردم باید آنقدر ارزش داشته باشد که نسبت به اصلاح تمام فرآیندهای تولید و کشاورزی اقدام عاجل شود. شاید بهتر است این مسئله یک تلنگر برای جایگزین کردن راه حل محوری به جای پاک کردن صورت مسئله نیز باشد.
سازمان استاندارد، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت و سازمان‌ها و نهادهای نظارتی دیگر که تعدادشان کم هم نیست می‌توانند با تغییر شیوه‌نامه‌های کهنه و ناکارآمد خود نسبت به سلامت عمومی جامعه حساس باشند. این مسئله را می‌توان در سایر محصولات غیر صادرات محور از جمله میزان مصرف آنتی بیوتیک‌ها در محصولات پروتئینی نیز پیگیری کرد. این سازمان‌ها و نهادها به جای انداختن توپ مسئولیت در زمین یکدیگر باید بتوانند وجه نظارتی خود را در تعامل با یکدیگر تقویت کنند.


تردیدی نیست که سالم‌سازی غذای مردم در میان مدت در کاهش هزینه‌های دولت نیز اثرگذار خواهد بود.
از طرف دیگر استاندارد سازی تولید و محصولات در هر حوزه‌ای تنها درصورت ارتباط با سایر کشورها و وجود رقبای دیگر حاصل می‌شود. این ماجرا نشان داد که انحصار و بسته بودن یک اقتصاد تا چه حد می‌تواند حتی روی سلامت مردم نیز اثرگذار باشد. چه بسا بسیاری از محصولات و تولیدات کشور در یک بازار رقابتی چه در داخل و چه در خارج بتوانند با ارتقای کیفیت، هم به خود و هم به مصرف کننده کمک کنند. در تاریخ نیز تمدن‌هایی که سعی در ایزوله کردن خود داشتند همواره از قطار توسعه عقب مانده‌اند.
اما مسئله بازگشت محصولات کشاورزی علاوه بر درس‌های توسعه‌ای از منظر سلامتی مردم اهمیت ویژه‌ای دارد. انفعال در این زمینه می‌تواند فاجعه آمیز باشد همان طور که مسئله‌ای مانند آلودگی هوا بر میزان بیماری‌ها و مرگ و میرها اثرگذار است استفاده نابجا و از سموم کشاورزی نیز برای مردم حتما خطرساز است. بنابراین بهتر است نسبت به آن با حساسیت بیشتری مواجه شد.
سایر اخبار این روزنامه
نقش دستفروشی در اقتصاد خرد و حیات شهری چیست؟ دست‌هایی برای فروش ژوبین صفاری درس‌هایی از ماجرای محصولات مرجوعی اظهارات تهدیدآمیز غربی‌ها غیرسازنده است ضرب الاجل پنهان مذاکرات وین آیا قیمت افسارگسیخته کاغذ، مرگ رسانه‌های کاغذی را به دنبال خواهد داشت؟ نفس‌های آخر کاغذی‌ها؟ رئیس کمیسیون مشترک طرح صیانت از رسانه‌ای شدن گزارش مرکز پژوهش‌ها انتقاد کرد جمع بندی روی نسخه جدید طرح «صیانت» استقلال به وزارت صمت رسید، پرسپولیس به وزارت اقتصاد سرخابی ها با مالکان جدید در راه آسیا چه کسانی برای قتل اجیر می‌شوند؟ آدمکش‌های اجاره‌ای «ابتکار» اما و اگرهای اجرای طرح نهضت ملی مسکن را بررسی کرد مسیرِ سخت برای ساخت مسکن رئیس قوه قضائیه: حین بازرسی منزل متهم نباید برای خانواده او دلهره ایجاد شود خطیب‌زاده اعلام کرد آماده‌ایم تا زمان رسیدن به نتیجه در وین بمانیم سفر بی‌بازگشت پرندگان مهاجر فریاد «قو»ها در مسلخ بی‌رحمی برندگان و بازندگان اقتصاد جهانی در دوران شیوع کرونا وزیر نفت: بنزین گران نمی‌شود ۱۵ لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی برای هر کارت ملی