«ابتکار» اما و اگرهای اجرای طرح نهضت ملی مسکن را بررسی کرد مسیرِ سخت برای ساخت مسکن

کیمیا نجفی
افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها در مقابل کاهش قدرت خرید و همچنین کمبود واحد مسکونی از جمله چالش‌هایی است که در حوزه مسکن وجود دارد. کارشناسان و فعالان این حوزه معتقدند با افزایش عرضه مسکن می‌توان امیدوار بود که بازار در سمت‌وسوی مناسبی قرار بگیرد.
اهمیت تامین مسکن بر کسی پوشیده نیست و شاید به دلیل همین اهمیت است که بحث وعده ساخت مسکن همیشه از سوی دولت‌ها داغ بوده و حل مشکل حوزه مسکن به یکی از مهم‌ترین ابزارها برای شعارهای انتخاباتی تبدیل است. اگر یک بررسی کلی از وضعیت بازار در دوره‌های مختلف داشته باشیم می‌بینیم که از گذشته تا کنون دولت‌ها تلاش کردند سالیانه تعداد قابل توجه‌ای واحد مسکونی بسازند اما مشکلات و نبود زیرساخت‌های لازم هیچ وقت اهداف دولت‌ها به‌طور کامل محقق نشد. بیت‌الله ستاریان کارشناس بازار مسکن در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به محقق نشدن وعده ساخت مسکن توسط دولت‌ها گفته است: «آنچه که در بستر مسکن طی ۵۰ سال گذشته وجود داشته هیچ تغییری نکرده است. بجز یک سری گفتمان‌هایی که بین مسئولان و وعده وعیدهایی که داده می‌شود در عرصه عملیاتی اتفاق خاصی نمی‌افتد. یک جا کلنگ ۲۰ هزار واحد زده می‌شود، جای دیگر ۳۰ هزار واحد به مرحله اجرا می‌رسد که عادی است و طی چند دهه گذشته همیشه همین اتفاق تکرار شده است. هر دولتی آمده دقیقا سناریوی دولت‌های قبلی را تکرار کرده است. انگار یک پروژه را تحت عنوان مسکن تعریف می‌کنند و بعد بحث منابع مالی و بانکها را مطرح می‌کنند. »
ستاریان با اشاره به برنامه ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در طرح نهضت ملی مسکن گفت: «اینکه می‌گوییم سالیانه یک میلیون واحد مسکونی می‌خواهیم بسازیم با حرف انجام نمی‌شود بلکه زیرساخت‌هایی را لازم دارد که زمان‌بر است ولی باید از یک جایی شروع کرد. اما مسئله این است که دولت‌ها کار را شروع نمی‌کنند.»


وی توان دولت در طرح نهضت ملی مسکن را ساخت سالیانه تنها ۲۰ تا ۳۰ هزار واحد دانست و گفت: «وزیر راه و شهرسازی که خودش نمی‌تواند مسکن بسازد، باید کار را به بخش خصوصی واگذار کند که هم‌اکنون این ظرفیت در بخش خصوصی وجود ندارد. در حال حاضر به طور میانگین سالیانه ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار مسکن توسط بخش خصوصی در ایران تولید می‌شود که به نظر من با این تبلیغات دولت، بخش خصوصی احتمالا کار را زمین می‌گذارد و ساخت و ساز پایین می‌آید چون بخش خصوصی این تصور را دارد که با ساخت یک میلیون واحد دولتی، پروژه‌هایش مشتری نخواهد داشت. بنابراین با خطر کاهش تولید که به آشفتگی بازار منتهی می‌شود مواجهیم.»
اما و اگرهای اجرای یک طرح
ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در طرح نهضت ملی از آن دست وعده‌هایی است که به گفته برخی از کارشناسان اگر محقق شود می‌تواند بازار مسکن را تا حدودی از شر چالش‌ها خلاص کند. اما با توجه به مشکلات اقتصاد کشور، چالش‌ها و عدم زیرساخت‌ها و بستر‌های لازم آیا می‌توان امیدوار بود که طرح نهضت ملی به نتیجه و هدف اصلی خود برسد؟ برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند ساخت یک میلیون مسکن در سال با توجه به لزوم برخی نیازها، با اگر و اما همراه است و برخی مشکلات تحقق این وعده‌ را سخت می‌کند. به گفته آنها دولت توانایی انجام ساخت یک میلیون مسکن در سال نخواهد داشت و وعده و شعار دردی را از حوزه مسکن دوا نمی‌کند. اما از سوی دیگر برخی‌ها معتقدند و امیدوارند که هدف ساخت 4 میلیون مسکن به نتیجه برسد. به گفته آنها در حوزه مسکن ما با موانع کمتری روبه‌رو هستیم بنابراین تحقق وعده‌هایی که درخصوص مسکن داده می‌شود راحت‌تر از بخش‌های دیگر خواهد بود. محمود فاطمی‌عقدا، کارشناس بازار مسکن در این خصوص به «ابتکار» گفت: دولت برنامه جدی برای ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی دارد. اگر کمتر از این تعداد ساخته شود عملاً طرح شکست می‌خورد اما در مجموع نمی‌توان قاطعانه در خصوص به نتیجه رسیدن و یا به نتیجه نرسیدن این طرح اظهار نظر کرد با این حال من گمان می‌کنم با توجه به عزم جدی دولت این اقدام شدنی بود، به نظر می‌رسد طرح به طور کامل انجام شود.
این کارشناس بازار مسکن افزود: دولت برنامه‌ریزی‌های خود را برای ساخت مسکن انجام داده و پروژه‌ها را در برخی از استان‌ها شروع کرده‌اند بنابراین با توجه به این مسائل می‌‌توان امیدوار بود که این طرح انجام شود. البته اینکه ۴ میلیون واحد مسکونی در ۴ سال ساخته شود و به بهره‌برداری برسد کمی جای بحث دارد.
وی در ادامه صحبت‌هایش به موانع بر سر را اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: امیدواریم دولت بتوانند این طرح را به نتیجه برساند قطعات موانعی بر سر راه اقتصاد کشور وجود دارد که اگر این موانع برداشته شود اقتصاد کشور در سمت و سوی بهتری قرار خواهد گرفت و به دنبال آن مشکلات معیشتی و چالش بازارهای اقتصادی نیز کاهش پیدا خواهد کرد.
فاطمی‌عقدا اظهار کرد: اگر شرایط بد اقتصادی فعلی ادامه پیدا کند و یا وضعیت بدتر از اکنون شود قطعاً تاثیرش را بر پروژه‌های عمرانی نیز خواهیم دید. اما ما امیدواریم که تلاش‌های دولت به نتیجه برسد مشکلات هم در سطح بین‌الملل و هم در سطح ملی کاسته شود.
سایر اخبار این روزنامه
نقش دستفروشی در اقتصاد خرد و حیات شهری چیست؟ دست‌هایی برای فروش ژوبین صفاری درس‌هایی از ماجرای محصولات مرجوعی اظهارات تهدیدآمیز غربی‌ها غیرسازنده است ضرب الاجل پنهان مذاکرات وین آیا قیمت افسارگسیخته کاغذ، مرگ رسانه‌های کاغذی را به دنبال خواهد داشت؟ نفس‌های آخر کاغذی‌ها؟ رئیس کمیسیون مشترک طرح صیانت از رسانه‌ای شدن گزارش مرکز پژوهش‌ها انتقاد کرد جمع بندی روی نسخه جدید طرح «صیانت» استقلال به وزارت صمت رسید، پرسپولیس به وزارت اقتصاد سرخابی ها با مالکان جدید در راه آسیا چه کسانی برای قتل اجیر می‌شوند؟ آدمکش‌های اجاره‌ای «ابتکار» اما و اگرهای اجرای طرح نهضت ملی مسکن را بررسی کرد مسیرِ سخت برای ساخت مسکن رئیس قوه قضائیه: حین بازرسی منزل متهم نباید برای خانواده او دلهره ایجاد شود خطیب‌زاده اعلام کرد آماده‌ایم تا زمان رسیدن به نتیجه در وین بمانیم سفر بی‌بازگشت پرندگان مهاجر فریاد «قو»ها در مسلخ بی‌رحمی برندگان و بازندگان اقتصاد جهانی در دوران شیوع کرونا وزیر نفت: بنزین گران نمی‌شود ۱۵ لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی برای هر کارت ملی