خطیب‌زاده اعلام کرد آماده‌ایم تا زمان رسیدن به نتیجه در وین بمانیم



سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: سردار سلیمانی قهرمان مبارزه با تروریسم بود.
به گزارش ایسنا، سعید خطیب‌زاده در ابتدای نشست خبری خود با خبرنگاران با قرائت بیانیه وزارت امور خارجه به مناسبت فرا رسیدن دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی گفت: سردار سلیمانی قهرمان مبارزه با تروریسم بود.
وی تاکید کرد: ترور سردار سلیمانی و همراهانش مصداق تروریسم دولتی است که توسط دولت آمریکا و به دستور مستقیم رئیس جمهوری وقت این کشور صورت گرفته است. دولت آمریکا در برابر این ترور مسئولیت بین المللی همیشگی دارد و ایران از هیچ اقدامی فروگذار نمی کند که این مسئولیت بین المللی، مسببان، عامران، عاملان و مشاوران این اقدام تروریستی را به پیشگاه عدالت بیاورد. آنهایی که این اقدام تروریستی را انجام داده اند مسئولیت کیفری دارند و از روز اول جمهوری اسلامی ایران در چارچوب مقابله با بی کیفر ماندن مجرمان این اقدام تروریستی تمام تلاش خود را کرد که این مجرمان را به پیشگاه عدالت بیاورد.


سخنگوی وزارت خارجه کشورمان همچنین در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در ارتباط با مذاکرات وین و همچنین اظهارات چندی پیش وزیر امور خارجه مبنی بر اینکه فرانسه در مذاکرات وین تاکنون نقش سازنده‌ای نداشته است، گفت: در گفت‌وگوهای وین نگاه ما همواره رو به جلو بوده است و توصیه ما به طرف‌های مقابل این است که با عزم رسیدن به یک توافق خوب به وین بیایند.
وی ادامه داد: آنچه که برای تحمل ناپذیر است این است که برخی طرف‌ها با اشتباه محاسباتی فکر می‌کنند که می‌توانند وقت و انرژی جمع را با راه اندازی کمپین‌های ضد اطلاعاتی و اخبار تحریف شده بگیرند و یا به دنبال خواسته‌های فرابرجامی باشند و یا اینکه منافعی کمتر از برجام را برای ایران قائل شوند.
وی ادامه داد: اگر همگی در وین با این دستور کار بیایند که گفت‌وگوها در کمترین زمان ممکن به نتیجه برسد و عزم جدی برای رسیدن به توافق داشته باشند به نتایج خوبی خواهیم رسید. من مطمئن هستم که در این دور به نتایج خوبی می‌رسیم.
وی با اشاره به اینکه طرفین در این دور از مذاکرات وارد محتوا می‌شوند ادامه داد: فکر می‌کنم که سه کشور اروپایی عضو برجام بیش از همه می‌دانند که انتظار از آنها این است که به بی عملی خود پایان دهند و برنامه جدی خود را برای چگونگی بازگشت به تعهداتشان در ذیل برجام ارائه و اعلام کنند.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با مذاکرات وین و دور جدید مذاکرات گفت: ما از موضوعات شکلی عبور کرده ایم و بعد از دور هفتم به دو سند جدید رسیدیم. بعد از گفت‌وگوهای ما بین ما و اعضای ۱+۴ پیشنهادات و نظرات ایران کاملا در آن ها گنجانده شده است. ما امروز دو سند جدید در زمینه هسته ای و رفع تحریم ها داریم و سند رفع تحریم‌ها سندی است که به صورت خاص مورد توجه تیم مذاکره کننده ایران قرار دارد و بر روی آن تمرکز دارد. امیدواریم که اتفاقات روزهای آینده جدیت طرف مقابل را نشان دهد که آمده اند تا به یک توافق معنادار، خوب و منطبق بر حقوق بین الملل برسند.
وی تاکید کرد: روزهای آتی مشخص می کند که پاسخ انعطاف، جدیت و حسن نیت ایران در مذاکرات از سوی طرف های مقابل داده خواهد شد یا نه.
خطیب زاده با ابراز امیدواری مبنی بر اینکه طرف مقابل قدر پنجره فرصتی که در این زمینه فراهم شده است را بداند و از این فرصت برای رسیدن به یک توافق خوب استفاده کند، تصریح کرد: موضوع راستی آزمایی را نیز در کنار این مسائل پیگیری و دنبال می کنیم.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد مواضع سه کشور اروپایی در مذاکرات وین و برخی از کارزارهای رسانه‌ای که آنها در طول مذاکرات علیه ایران ایجاد کرده اند و اینکه تیم مذاکره کننده ایران تا چه زمانی در وین خواهد ماند، گفت: تا مادامی که لازم باشد فرزندان شما در اتاق مذاکرات باقی خواهند ماند. ما آمادگی داریم تا زمان رسیدن به نتیجه در وین باقی بمانیم و طبیعی است در هر نقطه ای که لازم باشد هیات ها برای مشورت در مذاکرات تنفسی داشته باشند و این یک امر عادی و مرسومی است که انجام می شود.
وی تاکید کرد: تیم ایران در مذاکرات وین هم جدیت دارد و هم اجازه بسیاری از توافقات را دارد و امیدواریم که طرف اروپایی نیز این جدیت را در مذاکرات داشته باشند.
سایر اخبار این روزنامه
نقش دستفروشی در اقتصاد خرد و حیات شهری چیست؟ دست‌هایی برای فروش ژوبین صفاری درس‌هایی از ماجرای محصولات مرجوعی اظهارات تهدیدآمیز غربی‌ها غیرسازنده است ضرب الاجل پنهان مذاکرات وین آیا قیمت افسارگسیخته کاغذ، مرگ رسانه‌های کاغذی را به دنبال خواهد داشت؟ نفس‌های آخر کاغذی‌ها؟ رئیس کمیسیون مشترک طرح صیانت از رسانه‌ای شدن گزارش مرکز پژوهش‌ها انتقاد کرد جمع بندی روی نسخه جدید طرح «صیانت» استقلال به وزارت صمت رسید، پرسپولیس به وزارت اقتصاد سرخابی ها با مالکان جدید در راه آسیا چه کسانی برای قتل اجیر می‌شوند؟ آدمکش‌های اجاره‌ای «ابتکار» اما و اگرهای اجرای طرح نهضت ملی مسکن را بررسی کرد مسیرِ سخت برای ساخت مسکن رئیس قوه قضائیه: حین بازرسی منزل متهم نباید برای خانواده او دلهره ایجاد شود خطیب‌زاده اعلام کرد آماده‌ایم تا زمان رسیدن به نتیجه در وین بمانیم سفر بی‌بازگشت پرندگان مهاجر فریاد «قو»ها در مسلخ بی‌رحمی برندگان و بازندگان اقتصاد جهانی در دوران شیوع کرونا وزیر نفت: بنزین گران نمی‌شود ۱۵ لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی برای هر کارت ملی