اخبار ویژه

  عجب پوست موزی زیر پای دولت گذاشتیم(!)
یکی از افراطیون مدعی اصلاحات اذعان کرد: تعیین قیمت 4200 تومانی برای دلار، پوست موزی زیر پای دولت جدید است.
عباس عبدی در توئیتی نوشت: «دو پوست موز، زیر پای دولت است. اول دام دلار 4200 تومانی، دوم حذف دلار 4200 تومانی. انتخاب کنید که کدام گام را برخواهید داشت».
او البته ترجیح داده وارد جزئیات ماجرا نشود. داستان از این قرار است که دولت روحانی در اردیبهشت 97 و در حالی که برخی اعضای کابینه با تعیین نرخ 4200 تومان مخالف بودند، با نظر و اصرار و تشخیص روحانی این قیمت را تصویب کرد و حال آنکه رئيس بانک مرکزی، این قیمت را کارشناسی نمی‌دانست. گفته می‌شود دولت روحانی ظرف 4 سال بیش از 50 میلیارد دلار ارز با نرخ مذکور واگذار کرد. حتی پس از آن هم که خزانه خالی شد تدبیر درستی درباره اهلیت دریافت‌کنندگان ارز دولتی اتخاذ نشد، چنانکه کسانی به نام واردات کالاهای اساسی، این ارز را دریافت کردند، اما یا اصلا کالایی وارد نکردند و ارز را در بازار آزاد با 5-6 برابر قیمت فروختند، یا کالای غیراساسی وارد کردند و یا کالای اساسی وارد شده با ارز دولتی را به قیمت ارز آزاد فروختند.


این سوءتدبیر و بدخرجی، موجب شد که بیش از 1250 پرونده فساد تشکیل و برای 600 پرونده کیفرخواست صادر شود. بنابر اعلام دستگاه قضایی، حدود 10 میلیارد دلار در این زمینه نصیب مفسدان و رانت‌خواران شده است.
نکته مهم‌تر از بر باد دادن منابع کمیاب ارزی، بی‌سروسامانی بازار کالاهای اساسی است که قرار بود با ارز دولتی تامین شود. ضمنا با عنایت به ته کشیدن ذخایر ارزی، دولت روحانی از سال گذشته مجبور شد، ارز اختصاصی به واردات برخی کالاهای اساسی را بی‌سروصدا حذف کند و به گرانی‌های بالای
100 درصد و بیشتر دامن بزند. به عبارت دیگر، آن واگذاری‌های بی‌حساب و کتاب، از محل حذف ارز لازم برای واردات کالاهای اساسی جبران شد. امسال نیز دولت روحانی در همان 5 ماهه اول، 95 درصد 8 میلیارد دلار ارز تخصیصی برای واردات کالاهای اساسی را هزینه کرد تا دست دولت جدید را از چند جهت در پوست گردو بگذارد.
در چنین شرایطی، توییت عضو حزب منحله مشارکت، اشاره‌ای توأم با وقاحت و پوزخند به ماجرای غمبار تصویب و طرح ارز 4200 تومانی (موسوم به دلار جهانگیری) است و بار دیگر اهمیت پیگرد مدیران قاصر و مقصر در این فرآیند نابودی منابع ارزی و تحمیل تورم به طبقات پایین جامعه را مورد تاکید قرار می‌دهد.
یادآور می‌شود مدیر کانال آمدنیوز سال 97 در گفت‌وگو با یک شبکه ماهواره‌ای تصریح کرده بود که حمایتش از مدعیان اصلاحات و اعتدال در انتخابات، برای تشدید ناکارآمدی و رساندن کشور به نطقه جوش بوده است. دفاع مدیر دولت روحانی از رویکرد‌های مثبت رئیسی
رئیس‌ شورای فرهنگی نهاد ریاست‌جمهوری در دولت روحانی تأکید کرد: گرانی یک شبه به‌وجود نیامده که آقای رئیسی بتواند آن را فوری حل کند.
سید رضا اکرمی‌ در گفت‌و‌گو با تابناک و درباره این سوال که آیا دولت می‌تواند مشکلات اقتصادی مردم و کشور را خیلی زود حل کند یا خیر، گفت: گرانی، مشکلات اقتصادی و معیشتی یک شبه به‌ وجود نیامده که رئیس‌جمهور بتواند آن را فوری و یک شبه حل کند، اما تلاش آقای رئیسی و دولتش در این زمینه قابل تقدیر است.
وی اظهار کرد: در مدتی که دولت آقای رئیسی روی کار آمده که البته زمان زیادی هم نیست، سه اتفاق مهم در کشور رخ ‌داده است: نخست اینکه دعوای بین قوا از بین رفته و در شرایط کنونی می‌بینیم نوعی همدلی و همراهی در بین سه قوه به‌ وجود آمده و قوا تلاش می‌کنند به هم کمک کنند که اتفاق مهمی‌ بوده است. برگزاری مرتب جلسات سران قوا حتما در هماهنگی امور رهگشاست. در گذشته بین قوای سه‌گانه تنش و درگیری وجود داشت که امروز این وضعیت وجود ندارد. بدون ‌تردید این وضعیت از نظر روانی شرایط تصمیم‌گیری را بهتر از گذشته می‌کند و می‌تواند زمینه‌های تصمیم‌گیری‌های مهم را به ‌وجود بیاورد.
نماینده اسبق مجلس خاطرنشان کرد: اگر تصمیمات عقلایی گرفته شود و نهاد‌های تصمیم‌گیر به هم کمک کنند امیدوارم که به‌تدریج بهبودی حاصل خواهد شد. این اتفاق نیز نیازمند ارجح دانستن منافع ملی بر منافع شخصی و گروهی است که باید مورد توجه مسئولان مربوطه قرار داشته باشد.
اکرمی ‌درخصوص دومین اتفاق مثبت تصریح کرد: موضوع دوم تلاش دولت است. در طول مدتی که آقای رئیسی مدیریت کشور را به دست گرفته‌، سفر‌های استانی زیادی رفته و نشست‌های زیادی با نخبگان و کارشناسان به‌خصوص در زمینه اقتصادی برگزار کرده‌ است. بدون ‌تردید این تلاش‌ها در تغییر وضعیت اقتصادی و امنیتی تأثیرگذار است و در آینده می‌تواند شرایط را بهتر کند.
رئیس‌شورای فرهنگی نهاد ریاست‌جمهوری در دولت روحانی گفت: نکته سوم به موضوع روابط بین‌الملل بازمی‌گردد. در هفته‌های اخیر، مذاکرات ایران و کشور‌های غربی آغاز شده و از فضای مذاکرات چنین برمی‌آید که کشور‌های غربی به این نتیجه رسیده‌اند که تنها راه برخورد با ایران، گفت‌وگو و مذاکره و احترام متقابل است که راه صحیحی نیز هست.
وی در ادامه این گفت‌و‌گو اظهار داشت: مردم باید تغییر و بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی را در زندگی خود لمس کنند. تنها در چنین شرایطی است که دولت می‌تواند کارنامه قابل قبولی از خود برجای بگذارد.
اکرمی ‌در پاسخ به اینکه در شرایط کنونی مهم‌ترین دغدغه مردم موضوع گرانی کالا‌های مورد نیاز آنهاست. آیا دولت در مسیری قرار دارد که بتواند گرانی‌ها را مهار کند، عنوان کرد: در طول سال‌های گذشته، دهه‌ای نبوده که ما با چالش‌های مختلف در زمینه اقتصادی، نظامی و یا سیاسی مواجه نباشیم. این نکته‌ای است که باید به آن توجه کرد. گرانی در کشور یک ‌شبه به ‌وجود نیامده که بتوان یک‌شبه آن را از بین برد. این وضعیت به شکل‌های مختلف تا امروز ادامه داشته است. این در حالی است که در برخی مقاطع، «گران‌فروشی» نیز به‌دلیل نوسان قیمت ارز و یا کاهش ارزش پول ملی در کنار تورم قرار گرفته است.
اکرمی‌تأکید کرد: نباید همه مشکلات معیشتی را به سیاست خارجی گره زد، بلکه باید واقع‌بینانه به قضیه نگاه کرد. ما باید این نکته را بپذیریم که در درون کشور استعداد‌ها و ظرفیت‌های زیادی وجود دارد که هنوز نتوانسته‌ایم به‌خوبی از آنها استفاده کنیم.
یادآور می‌شود سید رضا اکرمی ‌تابستان 95، هنگامی ‌که «رئیس ‌شورای فرهنگی نهاد ریاست ‌جمهوری» بود، ضمن اعتراض به پرداخت حقوق‌های نجومی گفت: «متأسفانه نتیجه‌محور عمل نمی‌كنیم. سوئیسی حرف می‌‌زنیم، آفریقایی عمل می‌‌کنیم... خداوند نوبخت (سخنگوی وقت دولت که مدعی شده بود نجومی‌بگیران، ذخیره و سرمایه کشور هستند) و صفدرحسینی (رئیس نجومی‌بگیر صندوق توسعه ملی) را به موزه بسپارد. اگر حسینی آن‌گونه که نوبخت می‌‌گوید، ذخیره و امانتدار کشور بود، چرا از ریاست صندوق توسعه ملی برداشتید؟! خداوند به همه عقل بدهد». پیشرفت هسته‌ای ایران نه با تحریم و نه با مذاکرات متوقف نمی‌شود
هفت مقام سابق آمریکایی معتقدند نه مذاکرات و نه تحریم‌ها، نمی‌تواند راه پیشرفت‌های هسته‌ای ایران را سد کند.
به گزارش روزنامه سعودی الشرق‌الاوسط، هفت مقام سابق آمریکایی که لئون پانتا وزیر سابق دفاع، دیوید پترائوس رئیس سابق سیا، رابرت ساتلوف مدیر اجرایی موسسه سیاست‌های خاور نزدیک و دنیس راس دیپلمات سرشناس آ از جمله آنها هستند در بیانیه خود تأکید کردند تحریم‌های اقتصادی دیگر بازدارنده ایران نیست. به گفته آنها، تهران فعالانه به سمت هسته‌ای شدن پیش می‌رود. آنها همچنین ابراز عقیده می‌کنند که ایران در حقیقت خواستار توافق نیست بلکه تلاش می‌کند تا حد ممکن، وقت تلف کند تا به مقصود خود برسد. به همین علت وارد مذاکراتی پوچ و بدون هدف نهایی یا دورنمای واقعی شده است. 
این هشدار به این معنا نیست که دولت بایدن باید تهدید به تغییر نظام کند یا سیاستی خصمانه علیه مردم ایران در پیش بگیرد بلکه می‌تواند با برگزاری مانورهای نظامی در سطح بالا و با هماهنگی متحدانش، عملیات نظامی علیه ایران را تمرین کند.
واشنگتن همچنین باید پایبندی کامل خود را به تقویت توان دفاعی متحدان و شرکای خود در منطقه به منظور مقابله با هرگونه اقدام انتقام‌جویانه از سوی ایران نشان دهد و از تاسیسات و منافع آمریکا در منطقه محافظت کند. وزارت دفاع آمریکا باید ثابت کند که به سرعت و با قدرت به حملات پهپادی ایران و مختل کردن کشتیرانی در خلیج ‌فارس پاسخ خواهد داد.
واقعیتی که هفت شخصیت یاد شده به آن پی برده‌اند این است که بودجه سال آینده ایران با این فرض تنظیم شده است که توافق هسته‌ای در مذاکرات وین به دست نخواهد آمد. ارتش اسرائیل: آمادگی جنگ با ایران در چند جبهه را نداریم
برخلاف لافزنی‌های مقامات سیاسی رژیم صیونیستی، ارتش این رژیم اعلام کرد آمادگی جنگ با ایران در چند جبهه را ندارد.
به گزارش تارنمای شبکه تلویزیونی الجزیره، ارتش اسرائیل با انتشار گزارشی، عملیات‌های خویش و اوضاع امنیتی در جبهه‌های مختلف در سال ۲۰۲۱ را مورد بحث و بررسی قرار‌داد و به ناتوانی خود در حمله علیه ایران بدون کسب آمادگی لازم برای نبرد در جبهه‌های لبنان‌، سوریه و نوار غزه اعتراف کرد.
در این گزارش آمده است: ارتش اسرائیل نمی‌تواند تاسیسات هسته‌ای فردو ایران را مورد حمله قرار دهد اما از تسلیحات لازم برای حمله به سایر اهداف همچون تاسیسات نطنز در مرکز ایران برخوردار است. اما چالش اصلی ارتش و سامانه دفاعی، محور شیعه رادیکال است که از ایران آغاز شده و با عبور از عراق در لبنان و سوریه موضع گرفته است و تهدید در صحنه فلسطین به دنبال آن قرار دارد. ارتش نمی‌تواند بدون کسب آمادگی لازم، همزمان در این چند جبهه بجنگد.
یادآور می‌شود دنیل فریدمن وزیر دادگستری سابق اسرائیل اخیرا اعلام کرد: در صورت حمله به ایران، اسرائیل آمادگی مقابله با هزاران موشکی که از مناطق مختلف به سمت اسرائیل شلیک شود را ندارد. حمله نظامی به ایران مثل کوبیدن سر به دیوار است.
اسحاق بریک فرمانده ارشد نیروهای ذخیره هم گفته است: ارتش اسرائیل، ضعیف‌‌تر از چیزی است که وانمود می‌شود و آمادگی ورود به جنگ با ایران را ندارد. در صورت وقوع جنگ، شاهد اصابت سه هزار موشک و صدها پهپاد با تلفات و خسارات سنگین خواهیم بود. اتباع اسرائیل در این صورت، شرایطی را تجربه می‌کنند که تا کنون ندیده‌‌اند. ارتش، آماده جنگ در چند جبهه نیست. جنگ، اسرائیل را به ده‌‌ها سال قبل برمی‌‌گرداند. اسرائیل در مسیر نابودی است. این، پیش‌‌بینی از روی خشم نیست، حقیقتی انکارناپذیر است.
اوری گوردین، فرمانده جبهه داخلی ارتش اسرائیل هم معتقد است: در جنگ آینده با حزب‌الله لبنان، روزانه ۲۵۰۰ موشک به سمت ما شلیک می‌شود. اسرائیل آمادگی کافی برای جنگ در جبهه شمالی را ندارد. این بزرگترین دردسر ماست. شاخص‌های امیدوارکننده در رویکرد اقتصادی دولت
وضعیت اقتصادی نابسامانی که از دولت روحانی به ارث رسیده، به این سرعت بازسازی نمی‌شود اما چند علامت روشن اقتصادی، نشان می‌دهد جای امیدواری هست و دولت، از وضعیت قرمز عبور کرده است.
این ارزیابی را روزنامه فرهیختگان مورد تاکید قرار داده و در توضیح آن نوشته است: کارشناسان اقتصادی می‌گویند در شرایط فعلی سیاست‌هایی که می‌توانند اثر مخرب سه متهم اصلی شرایط تورمی ‌در سال‌های اخیر، یعنی سیاست پولی، ارزی و تجاری را خنثی کنند، راه چاره بهبود وضعیت فعلی هستند. عملکرد هرچند کوتاه‌مدت دولت در این سه حوزه نشان می‌دهد گرچه باید منتظر آثار اقدامات دولت ماند اما تا اینجا هم در حوزه پولی، ارزی و تجاری اقدامات مهمی ‌همچون جبران غیرتورمی ‌کسری بودجه، توسعه دیپلماسی اقتصادی و توسعه صادرات صورت گرفته است. بنابراین اقدامات دولت را تاکنون می‌توان در شش مورد خلاصه کرد: آشکار شدن نشانه‌های کاهش تورم هر ماه و تورم نقطه‌ای؛ جهش صادرات در ماه‌های مهر و آبان؛ دیپلماسی اقتصادی منطقه‌ای؛ خروج بخش خدمات از رکود کرونایی؛ رفع ‌تراز منفی ذخایر استراتژیک کالایی و ارائه نقشه ضدتورمی‌.
به اعتقاد کارشناسان بهداشت و سلامت و البته کارشناسان اقتصادی، یکی از اقدامات بسیار مهم دولت سیزدهم، تسریع در تزریق واکسن بوده است. تزریق واکسن کرونا در وهله اول و مهم‌تر از همه توانسته سرعت همه‌گیری آن را در کشور کم کند، به‌طوری که بر اساس آمارهای وزارت بهداشت تا روز سه‌شنبه ۱۲ مرداد (شروع دولت سیزدهم) مجموعا ۱۰ میلیون و ۷۴۱ هزار و ۹۵۶ نفر دُز اول واکسن کرونا را دریافت و همچنین تا همان روز دو میلیون و ۸۴۴ هزار و ۲۵۰ نفر دُز دوم واکسن رانیز دریافت کرده بودند. با احتساب این تعداد مجموع دُزهای واکسن تزریق شده در کشور تا ۱۲ مرداد سال جاری حدود ۱۳ میلیون و ۵۸۶ هزار و ۲۰۶ مورد بوده است.
درخصوص این اقدام دولت سیزدهم آن‌طور که آمارها نشان می‌دهد، مجموع دُزهای واکسن تزریق شده در کشور به شمار ۱۰۹ میلیون و ۳۸۷ هزار و ۲۴۴ مورد می‌رسد. به عبارتی در کمتر از چهار ماه دولت سیزدهم نزدیک به ۹۶ میلیون دُز واکسن تزریق کرده است و همین امروز می‌تواند در خروج از رکود اقتصادی موثر باشد.
شاخص دوم، کاهش تورم تولیدکننده است. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که تورم شاخص قیمت تولیدکننده پیشرانی برای تورم شاخص قیمت مصرف‌کننده محسوب نمی‌شود اما با حذف اقلام مشترک میان شاخص قیمت مصرف‌کننده و تولیدکننده از لیست اقلام شاخص قیمت تولیدکننده، تورم شاخص قیمت بازسازی‌شده تولیدکننده هم در بلندمدت و هم در کوتاه‌مدت می‌تواند پیشرانی برای تورم شاخص قیمت مصرف‌کننده باشد.
این شاخص در چهار فصل منتهی به تابستان امسال به رکورد 64/4 رسیده بود، اما خبر خوب این است که تورم تولیدکننده پس از تابستان، 14 درصد کاهش داشته است.
اتفاقات دیگر در حوزه دیپلماسی اقتصادی جهش صادرات منطقه‌ای و سیاسی رخ داده است. در کنار قرارداد سوآپ گازی سه‌جانبه با‌ترکمنستان و آذربایجان و عضویت در پیمان شانگهای، باید به افزایش 43 درصدی صادرات‌ اشاره کرد. همچنین انتشار نقشه راه رشد غیرتورمی ‌دولت، شاخص امیدوارکننده دیگری است که می‌تواند به مهار تورم و کاهش آن منتهی شود.