علت رفت و برگشت‌های طرح صیانت چیست؟

شهروند| طرح حمایت یا صیانت که تا به حال چند بار اسمش عوض شده است، این روزها موجبات سرگردانی کاربران فضای مجازی، موافقان، مخالفان و منتقدان را به وجود آورده است و شاید بتوان گفت بعد از رفت و برگشت‌های زیاد، حساسیت جامعه را نسبت به اخبار پیرامونی خود تقلیل داده است. طی روزهای گذشته اعلام نظر مرکز پژوهش‌های مجلس درباره طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی مقدمه‌ای برای بازگشت این طرح به مرکز پژوهش‌ها برای اعمال پیشنهادات کارشناسی و بررسی بیشتر شد که براین اساس احتمال اعمال تغییرات محسوس در این طرح نیز وجود دارد؛ اصلاحاتی که شاید بتوان امیدوار بود درنهایت به رفع دغدغه‌های افکار عمومی در این زمینه بینجامد. البته با توجه به در دستورکار قرار گرفتن لایحه بودجه ۱۴۰۱ احتمالا اصلاح این طرح و تصویب نهایی آن نیز به بعد از بودجه و حتی شاید سال آینده موکول شود؛ موضوعی که مرور زمان آن هم می‌تواند مفید باشد و هم از دیگر سو، از هیجانات پیرامون طرح بکاهد.
احسان محمدی، کارشناس فضای مجازی در گفت‌وگویی با «شهروند» درباره رفت و برگشت‌های طرح فضای مجازی می‌گوید: «به عنوان یک شهروند و کسی که باور دارم طبق قانون کسانی که در مجلس حضور دارند، قانون‌گذارند و معتمدین مردم یا دستکم بخشی از مردم، در مورد طرح صیانت الان واقعا دچار سرگشتگی و سردرگمی هستم. واقعا متوجه نشدم که اصلا این طرح می‌خواهد چه بشود و چه بگوید و در این رفت و برگشت‌های مداومی که داشت و هربار هر کدام از طراحان حرف‌های تازه‌ای زدند و ضد و نقیض‌ گویی‌های زیادی شد، الان دیگر اصلا معلوم نیست این طرح چیست؟ شاید و شاید و شاید این هم به نوعی هنر طراحان باشد که طرح را دچار مرور زمان کنند که افکار عمومی دیگر رهایش کند و از پیگیری‌اش خسته بشود و بعد بشود به راحتی تصویبش کرد. البته این یک نگاه بدگمانانه است که وجود دارد. ولی به عنوان یک شهروند نمی‌دانم چه اتفاقی افتاد؟ آیا آن نگرانی‌های افکار عمومی و اهل رسانه و متخصصان این حوزه که غیردولتی هم هستند، برطرف شد یا نشد؟ به شخصه دیگر نسبت به این واژه حساسیتم را از دست داده و پذیرفته‌ام که هر چه شد دیگر شد و احساس می‌کنم که فعالان اجتماعی ایرادات‌شان را مطرح کرده‌اند و در این میان معتقدان به طرح نتوانستند جامعه را متقاعد کنند و این رفت و برگشت‌ها هم از منظر حقوقی نشان می‌دهد که حتی طراحان و موافقان نتوانستند نهادهای بالادستی یا نهادهای موازی را به مفید بودنش متقاعد کنند و الا بارها شاهد بوده‌ایم که در مجلس یک طرح را در 24 ساعت تهیه، دفاع و تصویب کرده‌اند.
او در مورد خوش‌بینی به آینده طرح افزود: «اینکه این طرح برود و با اصلاحات مورد نظرتصویب بشود، امیدوارکننده است. اینکه برود و برگردد هم نشانه دقت و حساسیت است. تجربه گذشته مجلس نشان می‌دهد گاهی طرح‌هایی بوده است که در رفت و برگشت‌ها به ضد خودش تبدیل شده است. من این مثال را بزنم؛ در مجلس ششم از آقای افخمی پرسیده بودند که شما به عنوان یک کارگردان برای چه به مجلس رفتید؟ (این را یا خوانده‌ام یا از فرد معتمدی شنیده‌ام) و ایشان گفته بودند من آنجا هستم تا هر طرحی در مورد سینما آمد نگذارم مطرح شود. چون تجربه به من می‌گوید که هر طرحی با ایده خوب برای سینما می‌آید یک چکش‌کاری‌هایی می‌شود که به ضد خودش و سینما تبدیل می‌شود. در نتیجه اینجا هستم تا جلوی این طرح‌ها را بگیرم. این ماجرا مثل بازی بعضی فوتبالیست‌هاست  که فقط بازی خراب‌کن هستند.»