تاثیر توهمات گرانی

شادان کریمی‪-‬ کمتر کسی می‌تواند مدعی باشد که آثار افزایش قیمت ارز خارجی خصوصاً دلار را در چند سال اخیر در زندگی خود ندیده است. با افزایش چشمگیر قیمت ارز در سال‌های اخیر بازارها همگی از تعادل قبلی خارج شده و هنوز به تعادل جدیدی نرسیده‌اند.
با پیروی نوسانات نرخ ارز در بازار آزاد، قیمت‌ها در بازارهای دیگر نیز دستخوش تغییرات شده‌اند. انواع اجناس و کالاها، چه ایرانی و چه خارجی، در بازارها با برچسب قیمتی بعضاً سرسام‌آوری همراه شده‌اند. از سوی دیگر زمزمه‌های حذف ارز ترجیحی سبب شده است که نگرانی‌ها در خصوص افزایش قیمت‌ها تشدید شود و این موضوع علاوه بر افزایش نگرانی و خشم در جامعه، پدیده‌هایی را رقم زده است که اگرچه جدید نیست اما در شرایط فعلی اقتصادی می‌تواند آسیب‌های جبران نا پذیری را به جامعه تحمیل کند.
این در حالی است که اصلا معلوم نیست گرانی در پی حذف ارز‌های 4200 وجود داشته باشد و شاید دولت بتواند این موضوع را کنترل کند. با این همه چون هنوز این گرانی رخ نداده است می‌توان از آن به عنوان توهم گرانی یاد کرد و یکی از آثار مخرب این توهمات گرانی افزایش احتکار‌های خانگی است که در شرایط اقتصادی امروز ما یکی از مخرب‌ترین کنش‌های اجتماعی به شمار می‌آید.احتکار یکی از آفت‌های بزرگ برای اقتصاد هر کشوری است که اثرات منفی برعرضه کالاها دارد. احتکارهای خانگی موجب عدم تعادل در عرضه و تقاضای بازارمی‌شوند و نظم را به هم می‌زنند. بسیاری از خریدها توسط مردم در شرایط گرانی متعارف نیست و این خطری است که بازار را تهدید می‌کند.توهم گرانی
نه تنها به محتکران و گران‌فروشان کمک می‌کند بلکه باعث می‌شود برخی از مردم که پول کافی برای خرید اجناس ندارند به همان مقدار هم که توان داشتند نتوانند کالای مصرفی روزانه خود را تهیه کنند.برای جلوگیری از این اتفاق دولت باید از بیان اخبار ضد و نقیض جلوگیری کند و اخبار درست را توسط رسانه‌های داخلی به گوش مردم برساند تا حداقل در شرایط فعلی که اقتصاد کمر مردم را خم کرده است، توهم گرانی این خم را بیشتر نکند.