خنجر بر پهلوی انتفاضه فلسطین

زهره صفاری/ رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در دیداری بی‌سابقه میهمان خانه وزیر جنگ رژیم صهیونیستی شد؛ دیداری که فارغ از محکومیت‌های داخلی، حتی از سوی طرفین این گفت‌و‌گو نیز با دو خروجی کاملاً متفاوت مبارزه با تروریسم و مذاکرات صلح مورد تفسیر قرار گرفت.به‌گزارش «فرانس پرس»، این دومین دیدار «بنی گانتس» و «محمود‌عباس» پس از ملاقات اواخر آگوست سال‌ جاری آنها در دفتر تشکیلات خودگردان در رام‌الله در حالی بازتاب بسیار گسترده‌ای داشت که آخرین ملاقات رسمی مقامات فلسطین و رژیم صهیونیستی به 10 سال قبل بازمی‌گردد.اما به نوشته رسانه‌های عبری، پس از دیدار روز سه‌شنبه، «گانتس» در حالی محور گفت‌و‌گو را مبارزه با تروریسم اعلام کرد که دفتر تشکیلات خودگردان تأکید داشت که رئیس دولت فلسطین برای باز کردن باب مذاکرات صلح به خانه وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در «روش هاعین» رفته است. آن هم در شرایطی که پیش‌تر «نفتالی بنت» نخست‌وزیر اسرائیل صراحتاً هر گونه مذاکره صلحی را رد کرده بود. بنا به گزارش شبکه خبری «الجزیره»، وزارت دفاع رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «طرفین در این دیدار بر سر مسائل امنیتی و مدنی مذاکره داشتند.» اخبار درز کرده از این ملاقات اما نشان می‌دهد که «بنی گانتس» در این دیدار بار دیگر بر وعده‌های پیشین خود برای ارتقای اقتصادی و بسترسازی‌های مدنی تأکید کرده است و حتی برای این هدف وام کلانی نیز به تشکیلات برای تسویه بدهی‌هایش پیشنهاد کرده است. «حسین الشیخ»، مشاور ارشد «محمود عباس» و وزیر رفاه فلسطین اما بدون اشاره به این پیشنهاد در توئیتی نوشت: «آخرین دیدار عباس و گانتس بر سر مسائل مهمی مانند ایجاد دریچه‌ای برای حل و فصل سیاسی بحران فلسطین و اسرائیل در چهارچوب قطعنامه‌های جهانی عنوان شده است. موضوع شهرک‌سازی‌ها و بسیاری از مسائل اقتصادی، امنیتی و حقوق بشری نیز به بحث و تبادل نظر گذاشته شد.»
موضعگیری سخت داخلی
جنبش حماس با انتقاد از سفر «محمود عباس» به اراضی اشغالی و ملاقات در خانه وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، این اقدام را محکوم کرد و آن را ناقض هویت ملی مردم فلسطین خواند. به نوشته «المیادین»، «حازم قاسم»، سخنگوی جنبش حماس گفت: «تطابق برنامه‌ریزی این دیدار با حملات شهرک‌نشینان به فلسطینی‌ها در کرانه باختری جرم تشکیلات خودگردان فلسطین را سنگین‌تر می‌کند و همچون خنجری در پشت انتفاضه مردمان کرانه باختری فرو خواهد رفت. از سوی دیگر چنین رفتاری از سوی رئیس تشکیلات خودگردان شکاف میان فلسطینیان را عمیق‌تر خواهد کرد و پیچیدگی شرایط، برخی از احزاب را برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی جسورتر کرده و موضع فلسطین را در مقابله با این موضوع تضعیف خواهد کرد.»
براساس آخرین گزارش‌ها، این دیدار به مذاق احزاب اسرائیلی‌ها نیز چندان خوش نیامده است. به طوری که به نوشته «فرانس پرس»، حزب لیکود با محکوم کردن میهمانی «گانتس» برای رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، آن را در برهه فعلی تهدیدی برای امنیت اسرائیل عنوان کرد. سران این حزب همچنین از این فرصت برای نقد «بنت»، رقیب جدی «بنیامین نتانیاهو» استفاده کردند و ائتلاف نخست‌وزیر فعلی با حزب اعراب اسرائیل را زمینه‌ساز چنین وقایعی عنوان کردند. در بیانیه این حزب آمده است: «فلسطین و اسرائیل، بار دیگر فلسطینیان و عباس را به‌عنوان موضوع روز مطرح کردند که این اتفاق برای اسرائیل خطرناک است.»


بسترسازی خارجی
ناظران معتقدند فشار امریکا برای برقراری این مذاکرات میان فلسطین و رژیم صهیونیستی، بستر این دیدار را فراهم کرده است. «هری فاچت»، کارشناس شبکه الجزیره گفت: «با‌ وجود مخالفت‌های بنت اما امریکا کنسولگری خود را در قدس بازگشایی کرد. از سوی دیگر نابسامانی‌های امنیتی در اراضی اشغالی کرانه باختری و قدس شرقی در هفته‌های اخیر نیز بهانه این دیدار را فراهم آورد.»این در حالی است که به نوشته ایسنا به نقل از العربیه، «نبیه ابوردینه» سخنگوی تشکیلات خودگردان پیش‌تر اعلام کرده بود فرایند بازگشایی کنسولگری امریکا نیازی به موافقت رژیم صهیونیستی ندارد. در میانه این هیاهو، حماس خواهان ارائه جدول زمانی برای مذاکره تبادل اسرا با رژیم صهیونیستی شده است. العربی الجدید به نقل از منابع مصری تأکید کرد؛ حماس با هرگونه تلاش جدید و مداخله خارجی برای تعلل درباره اجرای تعهدات در خصوص آتش‌بس و بهبود اوضاع معیشتی غزه و همچنین تبادل اسرا مخالف است.این در شرایطی است که خبرگزاری «سما»ی فلسطین نیز از تصمیم دادگاه استیناف عربستان برای کاهش مدت حبس نماینده حماس در این کشور خبر داده است. کمیته بازداشت‌شدگان اردنی در عربستان در بیانیه‌ای اعلام کرد: «دادگاه استیناف عربستان، حکم حبس محمد الخضری، نماینده سابق جنبش حماس در ریاض را از 15 سال به 3 سال کاهش داد.»