کنسرت‌های موسیقی با افزایش بسیار قیمت بلیت‌ها کارشان را از سر گرفتند موسیقی برای از ما بهتران

گروه فرهنگ و هنر – مدت‌ها یعنی چیزی حدود دو سال منتظر این روزها بودیم. روزهایی که دوباره پایتخت و دیگر شهرهای ایران گوش‌جان‌شان به نوای شیرین موسیقی زنده روشن شود. اما این خوشی بسیار ناپایدار بود. گرچه حالا کنسرت‌های موسیقی فعالیت‌شان را از سر گرفته‌اند اما دیگر دست بسیاری از ما به بلیت‌های گرانش نخواهد رسید.
دو سال پیش در همین روزها بود که چین درگیر یک ویروس ناشناخته شد، ویروسی با قدرت سرایت بالا و قدرت کشندگی. طولی نکشید که همه دنیا تجربه عجیبی را از سرگذراندند. این ویروس همه دنیا را به تعطیلی کشاند و افراد را به قرنطینه‌های خانگی کشاند و تمام فعالیت‌های جمعی را تا مدت‌ها تعطیل کرد. از اسفند 98، ورود کرونا به کشور ما هم به صورت رسمی تایید شد. از آن زمان بنا به دستور وزارت ارشاد، برگزاری کلیه فعالیت‌های فرهنگی و هنری به حالت تعلیق درآمد. گرچه در این 22 ماه، سینما و تئاتر کج دار و مریز توانستند فعالیت کنند اما کنسرت‌های موسیقی کاملا تعطیل بودند. البته در میانه تابستان سال 99 تلاش‌هایی برای برگزاری چند کنسرت در محوطه‌های باز در جزیره کیش انجام شد اما به نتیجه خاصی نرسید. در طول این مدت البته هنرمندان موسیقی دست روی دست نگذاشتند و سعی کردند با برگزاری کنسرت‌های آنلاین چراغ موسیقی را روشن نگه دارند.
اما از آنجا که سینما و تئاتر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی کارشان را از سر گرفته بودند، بارها هنرمندان نامه‌نگاری‌های مختلفی کردند تا کنسرت‌ها هم تحت همین شرایط برگزار شوند. در پی همین تلاش‌ها سیدمحمد مجتبی حسینی، معاون وقت امور هنری وزیر ارشاد، در 21 اردیبهشت امسال از ستاد ملی مبارزه با کرونا برای قرار گرفتن موسیقی در گروه شغلی ۲ و برقراری امکان از سرگیری دوباره برگزاری کنسرت‌ها، بار دیگر تبعیض صورت‌گرفته میان اهالی موسیقی با دیگر هنرها را یادآوری کرد. او نوشت: «عطف به نامه قبلی مبنی‌بر تجدیدنظر در گروه‌بندی مشاغل و پیرو جلسه کارگروه کارشناسی کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا درباره قرار گرفتن سینما و تئاتر در گروه ۲ مشاغل به آگاهی می‌رساند، بسیاری از اجراهای صحنه‌ای موسیقی در گونه‌های ردیف دستگاهی، نواحی و کلاسیک در سالن‌های کوچک و معمولا با مخاطبان محدود برگزار می‌شود و از نظر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تعداد محدود تماشاگران با استفاده از درصدی از ظرفیت سالن با اجرای تئاتر و نمایش فیلم مشابهت دارد. پس مقتضی است در گروه ۲ مشاغل قرار بگیرد تا امکان برگزاری این گونه اجراها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی میسر شود.» به هر حال با تمام مشکلاتی که وجود داشت و با تمام تاخیرها، این روزها شاهد بازگشت ستاره‌های پاپ به روی صحنه هستیم. در میان برنامه‌هایی که در روزهای اخیر روی صحنه رفته‌اند، برخی کنسرت‌ها به نظر بیشتر جنبه تجاری دارند، کنسرت‌هایی که اگر چه به لحاظ محتوایی آنچنان که باید حرفی برای گفتن ندارند اما به دلیل توجه صرف تهیه‌کنندگان برخی از خواننده‌ها به وجوه تجاری، به نظر می‌آید فعلاً چالشی برای حضور تماشاگران در ظرفیت‌های تعیین شده برای صندلی سالن‌ها وجود ندارد و درآمدزایی و توجه صرف به مسائل اقتصادی در این کنسرت‌ها حرف اول را می‌زند. فرآیندی که در تمام دنیا امری اجتناب ناپذیراست. به هر حال کنسرت‌ها این روزها در پایتخت رونق دارند و شاید علاقه‌مندان به موسیقی تلاش می‌کنند، با حضور در کنسرت‌ها تا حدودی از خستگی‌های ملال‌آور خود در دورن کرونا بکاهند. یکی دیگر از نکات قابل توجه در برگزاری کنسرت‌ها، حضور تعدادی از خوانندگان شناخته شده و خوانندگان تازه‌کار است که اسامی آنها در سامانه‌های فروش بلیت کنسرت‌ها به چشم می‌خورد، هنرمندانی که حضورشان در کنسرت‌ها بعد از مدت‌ها انتشار تک آهنگ در فضای مجازی، می‌تواند برای طرفدارانشان اتفاقی ویژه باشد. آرمین زارعی، رضا مریدی، رستاک حلاج، راغب، معین زد، سهیل مهرزادگان، سینا درخشنده، دانوش، فرزاد فرخ، میثم ابراهیمی، روزبه بمانی، ایوان بند، نیما مسیحا، حمید هیراد، محمد علیزاده، گرشا رضایی، حامد همایون، امیر عظیمی، مسعود صادقلو، مجید رضوی از جمله خوانندگانی هستند که اسامی آن‌ها با عنوان «به زودی» در سامانه‌ها به چشم می‌خورد، هنرمندانی که حضور تعدادی از آنها برای اولین می‌تواند یکی از اتفاقات جالب توجه این روزها باشد.
اما در این میان نکته مهم‌تری نیز به چشم می‌خورد. در حال حاضر قیمت بلیت‌هایی که به فروش می‌رسد از ۸۰ هزار تومان شروع شده و تا ۴۵۰ هزار تومان هم می‌رسد؛ این در حالی است که پیش از شیوع کرونا، شاید این قیمت نهایتا تا سقف ۲۰۰ هزار تومان می‌رسید. البته در شرایطی که هنوز تصمیمی قطعی برای از سرگیری کنسرت‌ها اعلام نشده بود، برخی از تهیه‌کنندگانِ موسیقی درباره افزایش نرخ بلیت‌های کنسرت‌ با توجه به رشد چندین درصدی تورم در کشور و فراهم نبودن شرایط برای برگزاری اجراها با ظرفیت کامل سالن، هشدار داده و از بالا رفتن هزینه‌ها صحبت کرده بودند و در عین حال تاکید داشتند که سعی در همراهی و رعایت حال مردم را دارند، اما ممکن است راه گریزی برای افزایشِ قیمت کنسرت‌ها نباشد.


با این حال پیش‌بینی می‌شود با وجود نرخ بالای قیمت بلیت‌‎ها و البته با در نظر گرفتن برگزاری اجراها در سالن‌هایی با ظرفیتی کمتر از گذشته، بلیت عمده‌ی این کنسرت‌ها به صورت کامل به فروش می‌رود.
در بین کنسرت‌هایی که از ابتدای دی‌ ماه در حال برگزاری است، اجراهای پاپ با بیشترین افزایش قیمت بلیت همراه بوده‌اند. ضمن اینکه با فاکتور گرفتن از اجراهای چند روز اخیر تالار وحدت که تا امشب هم ادامه دارد و اکثرا بدون بلیت فروشی بوده، از هشتم دی‌ماه عمده کنسرت‌ها در ژانر پاپ هستند و فعلا خبری از کنسرت‌ هنرمندان نواحی، موسیقی ایرانی یا کلاسیک نیست. حال در بین خوانندگان پاپ که به‌زودی روی صحنه می‌روند، کنسرت حسین صفامنش که نهم دی ماه در تالار وحدت برپا می‌شود، پایین‌ترین نرخ شروع قیمت بلیط را دارد؛ یعنی از ۸۰ هزار تومان تا ۳۰۰ هزار تومان. البته ارزان‌ترین قیمت بلیط کنسرت‌های تهران به گروه ماخولا (در سالن برج آزادی) تعلق دارد که بلیط‌های آن از ۱۰۰ تا ۱۴۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. همچنین نجومی‌ترین قیمت کنسرت‌ها که در کیش برگزار می‌شود، در ابتدا متعلق به بابک جهانبخش است که قیمت آن از ۳۰۰ هزار تومان شروع شده و تا سقف ۴۵۰ هزار تومان نوسان دارد. پس از آن هم آرش و مسیح با شروع قیمت بلیط ۱۸۰ هزار تومان تا ۴۵۰ و بهنام بانی با شروع قیمت ۱۵۰ تا ۴۵۰ هزار تومان پرچم‌دار بالاترین افزایش قیمت کنسرت در بین دیگر خوانندگان پاپ هستند. نرخ بلیت کنسرت دیگر خوانندگان هم بین ۱۰۰ هزار تومان تا ۳۹۰ هزار تومان ثبت شده است؛ مثلا قیمت بلیت کنسرت خوانندگانی چون سینا شعبانخانی، رضا بهرام، مهدی احمدوند، روزبه نعمت‌الهی، هوروش‌بند و محسن ابراهیم‌زاده از ۱۰۰ هزار تومان آغاز شده و تا سقف ۳۹۵ هزار تومان می‌رسد. کنسرت‌های علی یاسینی و رضا صادقی نیز با فروش بلیت ۱۹۰ تا ۳۸۰ هزار تومان به روی صحنه می‌روند. چنین رقم‌هایی برای کنسرت‌های موسیقی پاپ در ایران به شدت بالاست. بر کسی پوشیده نیست که در میان خوانندگان موسیقی پاپ، تنها تعداد بسیار بسیار اندکی از آن‌ها کیفیت اجرای مناسبی دارند. هنوز یادمان نرفته که در سال‌های گذشته چه ویدیو‌هایی از این خوانندگان پاپ و کنسرت‌هایشان بیرون آمد. ویدیو‌هایی که کیفیت به شدت پایینِ این خوانندگان در اجرا‌های صحنه‌ای را نمایان می‌کرد.
حالا تصور کنید برای همان کنسرت‌ها، مخاطبان مجبور باشند مبالغی بین ۳۰۰ تا ۴۵۰ هزار تومان پرداخت کنند. اما آیا نهادهای دولتی قصد ورود به موضوع قیمت‌گذاری کنسرت‌ها را ندارند و قرار است این مبالغ هنگفت چند ماه دیگر هم با شروع سال جدید باز هم بالا بروند؟
سایر اخبار این روزنامه
هشدار رئیس دستگاه قضا در بازدید سرزده باید از هرگونه تاخیر در اجرای احکام قضایی اجتناب شود غلامرضا کمالی پناه چه کسانی سلامت مردم را به خطر می‌اندازند؟ عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب: دیدار اخیر حسن روحانی با رهبر انقلاب دیداری معمولی بود کنسرت‌های موسیقی با افزایش بسیار قیمت بلیت‌ها کارشان را از سر گرفتند موسیقی برای از ما بهتران ظرفیت گرمخانه‌ها کمتر از بی‌خانمان‌ها است اتوبوس‌خوابی چهره جدید فقر دور هشتم مذاکرات وین؛ چقدر به توافق نزدیک شده‌ایم؟ کفه سنگین امیدواری نسبت به نا امیدی «ابتکار» راه‌های جلوگیری از افزایش بی رویه قیمت‌ها در سال آینده را بررسی کرد تورم مهمان اقتصاد در سال ۱۴۰۱ رئیس جمهوری در جلسه هیات دولت: وعده‌ای ندهیم که نتوانیم به آن عمل کنیم فاطمی‌امین: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نوعی اصلاح نظام یارانه‌ای در کشور است وزیر اطلاعات: یوم‌الله ۹ دی، روز بصیرت و میثاق امّت با ولایت است بیانیه شورای نگهبان: فتنه ۸۸ با هدایت‌های حکیمانه رهبری و لبیک آحاد ملت در ۹ دی خنثی شد در ترکیه چه می‌گذرد؟ املاک ایرانی‌ها را به نصف قیمت می‌خرند مخمصه بایدن درمورد ایران در سال ۲۰۲۲ قالیباف: 19 دی مجلس کلیات بودجه ۱۴۰۱ را بررسی می‌کند