آیا پول و روابط در سینما تاثیری در واگذاری نقش‌های مختلف دارد؟ مافیای نقش فروشی

گروه فرهنگ و هنر – سال‌ها است که از گوشه و کنار درباره وجود مافیا در سینما می‌شنویم. همچنین برخی هم می‌گویند نقش فروشی پدیده‌ای است که از چند سال پیش در سینمای ایران رواج پیدا کرده است. به تازگی سحر زکریا، بازیگر، در مصاحبه‌ای بار دیگر به این موضوع اشاره کرده و گفته که برخی از افراد در سینما تنها مجال فعالیت را به اطرافیان خودشان می‌دهند.
بازیگری حرفه‌ای است که شاید به نظر جذابیت‌های بسیاری داشته باشد. شهرت و تجربه زندگی‌های گوناگون چیزی نیست که بشود به راحتی از آن گذشت. خیلی از کارآموزان جوان بازیگری را می‌بینیم که از این آموزشگاه به آن آموزشگاه و از این دفتر فیلمسازی به آن دفتر فیلمسازی می‌روند تا شاید بتوانند نقشی کوچک را در یک فیلم به دست بیاورند. آن‌ها در این راه حتی حاضرند هزینه‌هایی هم بپردازند. همین می‌شود که پدیده نقش‌فروشی در سینمای ایران وارد می‌شود. محمودرضا رحیمی، مدرس و کارگردان تئاتر، در درباره معضل فروش نقش به علاقه مندان بازیگری و راه‌های مناسب برای ورود به عرصه هنر به مهر گفته بود: یکی از چالش‌هایی که همیشه استاد سمندریان بر آن تاکید داشت مسئله آموزش درست در زمینه بازیگری بود و همیشه شعاری مبنی بر این داشتند که «من به شما شنا یاد می‌دهم اما استخر در اختیارتان نمی‌گذارم» بنابراین معتقدم اگر این نصیحت را آویزه گوشمان کنیم و بتوانیم آن را در جامعه رواج دهیم و همچنین شخصی که از طریق پول دادن نقشی را به دست می‌آورد، بداند که برنده نیست و اتفاقاً با دست خودش امضا کرده است که قربانی بیش نخواهد بود، کم‌کم این معضل از جامعه هنری رخت برمی‌بندند.
وی ادامه داد: در برخی مواقع شاهد هستیم که جوانان علاقه‌مند به هنر تحت‌تاثیر فشار خانواده‌هایشان برای مستقل شدن و معین شدن سرنوشتشان هستند از این رو به دنبال میان‌بر می‌گردند و حاضر می‌شوند برای به دست آوردن یک نقش هزینه کنند چون تصورشان این است که با به دست آوردن یک نقش در تئاتر یا تصویر دیگر خانواده‌ها دست از سرشان بر می‌دارد و به سرعت نیز پله‌های ترقی را طی می‌کنند و مشهور می‌شوند. در حالی که بازیگر شدن نیازمند استعداد و دانش است اما متاسفانه برخی از جوانان ما تنها به صرف علاقه مند بودن یا تعریف غلطی که از بازیگری دارند چند سال عمر خودشان را هدر می‌دهند و در نهایت هم به جایی نمی‌رسند و دچار سرخوردگی می‌شوند.
بابک محمدی، نویسنده و کارگردان باسابقه و مدرس تئاتر هم درباره راه‌های غیرمعمولی که این روزها جوانان برای ورود به عرصه بازیگری و بعضاً کارگردانی تئاتر و سینما انتخاب می‌کنند و گذراندن دوره‌های آموزشی ناکارآمد در این زمینه گفت: در کلاس‌های آموزشی که دارم با جوانانی که در جاهای دیگر برای گرفتن نقش هزینه پرداخت کرده‌اند و در نهایت هم به جایی نرسیده‌اند، مواجه شدم و بچه‌ها برایم تعریف کرده‌اند که چه سوءاستفاده‌هایی از پول و احساساتشان شده است. متاسفانه از این تراژدی‌ها زیاد اتفاق می‌افتد.


وی ادامه داد: معتقدم کلاس‌هایی که این روزها در زمینه بازیگری برگزار می‌شود برای پرورش بازیگر کافی نیستند. پیشنهاد من در آموزشگاهی که در آن مشغول تدریس هستم این است که برنامه ریزی برای برگزاری دوره آموزش بازیگری به صورت یک ساله صورت پذیرد به این مفهوم که مثلاً هنرجویان هر روز سه ساعت صبح و سه ساعت عصر در این کلاس‌ها شرکت کنند و نه فقط مبانی بازیگری بلکه هر آنچه که مربوط به بازیگری است، یاد بگیرند از جمله ورزش، موسیقی، خواندن، حرکات موزون و … معمولاً در همه جای دنیا مدارس بازیگری آموزش‌های سه چهار ساله دارند اما ما اگر در ایران بتوانیم همین دوره‌ها را به صورت یک ساله برگزار کنیم کار مهمی کرده‌ایم.
محمدی یادآور شد: این کلاه برداری‌ها را حتی کارگردانان ضعیف تلویزیون نیز از علاقه مندان به بازیگری می‌کنند و این روزها همین سوءاستفاده‌ها برایشان تبدیل به یک منبع درآمد شده است. حتی در زمینه ساخت و آموزش فیلم کوتاه هم این اتفاقات جریان دارد و بسیاری برای فیلمساز شدن هم هزینه پرداخت می‌کنند. متاسفانه بازار کلاه برداری از جوانان علاقه مند به بازیگری خیلی رواج دارد و انگار با بنگاه‌های معاملاتی طرف هستیم تا فضای هنری. متاسفانه لمپنیسم وارد سینما و تئاتر شده است و سوءاستفاده‌های زیادی از علاقه و استعداد جوانان علاقه مند به بازیگری می‌شود.
حالا فرض کنید کسی با صرف هزینه‌های هنگفت هم توانست از دروازه بازیگری رد شود و نقشی را در یک فیلم بازی کند. اما این تازه آغاز ماجرا است. از گذشته صحبت‌هایی درباره وجود مافیا در سینما وجود داشته است. پیشتر امیرمحمد زند، بازیگر سینما و تلویزیون، دلیل کم کاری خود در عرصه بازیگری را اینگونه تشریح کرد: واقعیت باید دلیل کم کاری مرا از مافیای سینما پرسید. دلیل نبود من در بازیگری را باید از دست‌های پشت پرده و اسپانسرهایی که برای گروه‌ها تعیین تکلیف می کند پرسید. متاسفانه این اسپانسرها هستند که مشخص می‌کنند چه بازیگران و یا عواملی در یک پروژه حضور داشته باشند.
او ادامه داد: سینما و بازیگری دست عده خاصی افتاده است. این عده تمام سینما را برای خودشان می‌خواهند. به شخصه نمی‌دانم برخی چگونه وارد بازیگری شده‌اند. گاهی با خودم می‌گویم حتماً با خود اسپانسر آورده‌اند و اگر نه از لحاظ بازیگری توانایی خاصی ندارند.
همچنین فقیه سلطانی، بازیگر سینما و تلویزیون سال گذشته با انتشار ویدئویی در شبکه های اجتماعی علت کم کار شدن خود در سینما را حاکم بودن مافیا در سینما دانست؛ مافیایی که بنا به گفته او به تعداد بسیار معدودی بازیگر روی خوش نشان می‌دهد. او هم در پاسخ به علت کم‌کاری‌اش در سال‌های اخیر از حاکمیت مافیا در سینمای ایران انتقاد می‌کند و می‌گوید: اگر منظور حضور پررنگ در آثار سینمایی است، سینمای ایران مافیاست و الان چندین سال است که فیلم‌های سینمایی مختص تعداد محدود و معدودی از بازیگران است که نقش‌ها بین آنها تقسیم می‌شود.
سلطانی افزود: متاسفانه هیچ گونه نظارتی وجود ندارد و هیچ سازمان یا نهادی مسوول رسیدگی به این مساله نیست که چرا یک خانم یا آقای بازیگر طی یکسال ایفاگر 5 نقش است اما بازیگر دیگری در این مدت در هیچ نقشی بازی نمی‌کند.
حالا برای بار دیگر سحر زکریا به تازگی در مصاحبه‌ای در این‌باره گفته است که برخی از بازیگران و سوپراستارها مافیای بازیگری در سینما هستند و تنها به اطرافیان خودشان فرصت بازیگری را می‌دهند.
حال این پرسش مطرح می‌شود که وقتی بارها و بارها درباره وجود مافیا در سینما از سوی افراد مختلف مطالبی بیان می‌شود، آیا نهادهای نظارتی قصدی برای ورود به این ملغمه‌بازار دارند یا خیر؟
سایر اخبار این روزنامه
ماهواره‌‌بر سیمرغ چه ویژگی‌هایی دارد؟ پرواز دوباره سیمرغ محمد علی وکیلی آیا موضع رئیسی اعتمادساز خواهد شد؟ چقدر باید از امیکرون بترسیم؟ گردش سویه جدید کرونا در کل کشور آیا پول و روابط در سینما تاثیری در واگذاری نقش‌های مختلف دارد؟ مافیای نقش فروشی واکنش یک اقتصاددان به تصمیم دولت برای واریز ۱۵ لیتر بنزین به هر کدملی مردم دلال بنزین می‌شوند؟ رئیس جمهوری کمیته حقیقت یاب تشکیل و به مردم گزارش مستند دهد انتصابات فامیلی، «عملیات روانی» یا پاشنه آشیل دولت؟ «ابتکار» حواشی به وجود آمده پیرامون صنعت خودروسازی را بررسی کرد از مالکیت یک گاوداری تا ماجرای احتکار رئیسی در دیدار رئیس جمهوری با مراجع تقلید: گرانی‌ها و تورم به زودی متوقف می‌شود اولیانوف: در وین شاهد پیشرفت بوده‌ایم امام جمعه موقت تهران: ترامپ و تمام آمران و عاملان ترور شهید سلیمانی مجازات خواهند شد مرکز پژوهش‌های مجلس بررسی کرد قاچاق در ایران چگونه انجام می‌شود؟ استمرار رایزنی‌ها به طور غیر رسمی میان ایران و هیئت‌های مستقر در وین سردار فدوی: رزمایش سپاه پاسخ «اراجیف» صهیونیست‌ها را داد