امیدوارم مثل خداداد گل بزنم

پریسا غفاری/ پس از صعود به جام ملت‌های آسیا که برای اولین‌بار در تاریخ ملی فوتبال ایران اتفاق افتاد، حالا شاگردان مریم ایراندوست برای حضور قدرتمندانه در این رقابت‌ها آماده می‌شوند تا تیم شگفتی‌ساز جام ملت‌های آسیا 2022 هند شوند که از 30 دی‌ آغاز و تا 17 بهمن‌ ادامه خواهد داشت. در این میان دعوت از یک مهاجم با قدرت دریبل بالا که چهارچوب شناسی تمام عیار است، به انگیزه‌های دیگر ملی پوشان نیز افزوده است. صحبت از سارا قمی است که بعد از یک سال و نیم دوباره با دعوت مریم ایراندوست برگشته تا آمار 34 بار حضور در ترکیب تیم ملی و 10 گل زده را ارتقا دهد. او که میان همبازیان خود به «سارادونا» معروف است به سؤالات خبرنگار«ایران» پاسخ داد.
چرا از فوتسال به فوتبال آمدی؟
سالهای 79 تا 83 فوتسال بازی می‌کردم چون هنوز فوتبال در ایران برای بانوان جایی نداشت.اما از سال 83 درگیلان به مستطیل سبز رفتم و با باشگاه ملوان انزلی استارت زدم. من از اول فوتبال را دوست داشتم.
به‌ شما سارادونا می‌گویند آیا اسطوره ات مارادوناست؟


مارادونا بازیکن بزرگی است اما من همیشه به بازی خداداد عزیزی و علی کریمی علاقه داشتم. همیشه با خودم فکر می‌کردم آیا می‌توانم روزی همانند آنها عمل کنم بخصوص که از لحاظ استایل بدنی شبیه خداداد هستم. امیدوارم در فوتبال بانوان مثل او عمل کرده باشم.
 سال 85 یا 86 بود که به اردوی تیم ملی دعوت شدی و خیلی زود به این رؤیایت رسیدی...
زمانی که خداداد عزیزی آن گل زیبا را وارد دروازه استرالیا کرد، من از مدرسه بازی را می‌دیدم. آرزو داشتم به تیم ملی دعوت بشوم و بتوانم روزی مثل خداداد چنین گلی بزنم. خدا را شکر 99 درصد آرزوهایم برآورده شد.
مریم ایراندوست در ملوان انزلی هم تیمی و سرمربی‌ات بود، کار با او راحت بود؟
خانم ایراندوست باشگاه ملوان انزلی را راه‌اندازی کرد. او با فراخوانی که داد من هم جذب شدم. او همیشه پشت سرمن در تیم بازی می‌کرد و پاسهای خیلی خوبی به من می‌داد. ارتباط خوبی هم با یکدیگر داشتیم. از سویی مریم ایراندوست یک سرمربی بادیسیپلین است و مقررات خاص خودش را دارد و همیشه این حریم خاص بین ما وجود دارد.
 خیلی زود از تیم ملی رفتی؟
زود هم نبود.15 سال برای تیم ملی بازی کردم. اما در آن مدت با کمترین امکانات کار کردیم. خیلی خسته شده بودم. از اینکه کوچک‌ترین احترامی برای ما قائل نبودند.
پس چرا هیچ وقت مطرح نکردی؟
صادقانه می‌گویم. خیلی‌ها از من پرسیدند اما برای اولین بار می‌خواهم صحبت کنم. حدود 13- 14 سال در اردوها بودیم ولی هیچ وقت به ما احترام نگذاشتند، حق و حقوقمان را ندادند، لباس‌های بی‌کیفیت را به ما می‌دادند. یادم هست 5 - 6 سال پیش در یکی از اعزام‌ها لباس‌های بازیکنان را به خشکشویی هتل داده بودند ولی به سرپرستمان گفتند لطفاً دیگر لباس‌هایتان را برای شست‌و‌شو ندهید چون آنقدر رنگ می‌دهد که لباس‌های بقیه تیمها را خراب کرده است. به هر حال تبعیض‌ها خیلی زیاد بود. کادر فنی هم احترام نمی‌گذاشتند. بخاطر همین تصمیم به خداحافظی گرفتم. البته کتایون خسرویار به من گفت این کار را نکن اما در آن شرایط چاره‌ای نداشتم. چون شخصیتم برایم ارزش داشت.
 چند رئیس فدراسیون را دیدی؟
تاج و کفاشیان. البته فقط اسمشان را شنیدم و خودشان را هرگز ندیدم، حتی به اندازه یک سلام و خداحافظی به خودشان زحمت نمی‌دادند که به اردو بیایند. اما الان در دو اردو بوده‌ام و هر دوره عزیزی خادم را در تمرینات دیده‌ام. عزیزی خادم تبعیضی بین بانوان و مردان قائل نیست و از هر دو حمایت می‌کند.
پس یکی از دلایلی که به اردوهای تیم ملی برگشتی همین است؟
بله، بعد از صحبت مریم ایراندوست با من قرار شد به اردوها بیایم. وقتی سر تمرینات آمدم باور کنید تاکنون حال ‌و هوای بازیکنان و کادرفنی را این‌طور ندیده‌ بودم. همه از ته دل برای هدفشان می‌جنگند.
حالا هم که در دومین اردوی تیم ملی ماندی؟
خیلی دیر به جمع بچه‌ها اضافه شدم شاید همه بگویند چرا سارا قمی از اول به اردوهای تیم ملی نیامد باید بگویم در آخرین صحبتی که با کادر فنی داشتم، به‌دلیل اینکه کاپیتان تیم‌ملی بوده‌ام و سال‌ها برای این تیم زحمت کشیده‌ام قرار شد یک بازی خداحافظی برگزار شود، اما متأسفانه در روز دوم اردو متوجه شدیم تیم ازبکستان به ایران نمی‌آید و بازی دوستانه لغو شده‌ است. تا آخر اردو کنار بازیکنان ماندم. پس از آن دوباره صحبتی با کادر فنی شد تا در این اردو هم کنار بچه‌ها بمانم و تجربیاتم را به آنها منتقل کنم.
فکر می‌کردی تیم ملی به جام ملتها صعود کند؟
من بازی‌ها را لایو نگاه می‌کردم و وقتی مشخص شد که تیم ملی صعود کرده خیلی گریه کردم. خوشحال شدم فوتبالیست‌های کشورمان بعد از 15 سال خاک خوردن به حقشان رسیدند. البته کار خیلی سختی در جام ملت‌ها داریم اما امیدواریم اتفاقات خوبی رقم بخورد. کادر فنی و فدراسیون تلاش زیادی انجام دادند تا دیدار تدارکاتی برگزار شود اما این اتفاق رخ نداد و به‌همین دلیل کار بیشتر از گذشته سخت‌ شده‌است. گرچه به کادر فنی و بچه‌ها ایمان دارم. هدف همه ملی‌پوشان موفقیت است. باید با انرژی مثبت، دست‌به‌دست هم بدهیم و با همدلی مسابقات را تمام کنیم تا تیم ملی با صعود از گروهش به جام‌جهانی راه پیدا کند.
وضعیت مهاجمان تیم ملی برای جام ملت‌ها خوب هست؟
مهاجمان ششدانگی داریم، پرتلاش هستند و قطعاً گل می‌زنند.همانطور که به دروازه‌بان و مدافعان تیم ملی ایمان دارم. باید بدانید غیرت ایرانی همه کار می‌تواند بکند.
در پایان از شرایط لیگ برتر هم صحبت کن.
لیگ برتر شرایط خوبی دارد اما فکر می‌کنم هنوز وضعیت قراردادهای مالی خیلی کم است. شنیده‌ام بالاترین رقم قرارداد 500، 600 میلیون تومان است اما اینکه کدام بازیکن می‌گیرد را نمی‌دانم. من خودم سال‌ها پیش اولین قراردادم 600 هزار تومان بود.البته 80 درصد مبالغ قراردادهایم را تابحال دریافت نکرده‌ام. گرچه بیشتر باشگاه‌ها جریمه نقدی می‌کنند. بعضی از باشگاه‌ها هم بر اساس آیین نامه داخلی خودشان قوانینی می‌گذارند که در صورت تخطی کمیته انضباطی می‌برند و کلی از مبالغ را جریمه می‌کنند.