وسوسه سیگاری ها با نوید محمدزاده، رشید در پایان راه و ممنوعیتی به نفع علیخانی


 
 
محوری


دودی‌شو با وسوسه  «   نوید محمد  ز اده  »   و   همسرش!
انتشار تصویری از بازیگر سرشناس و همسرش «فرشته حسینی» در حال  سیگار کشیدن در پیج شخصی‌شان، عادی‌سازی یک ناهنجاری و آسیب‌ زاست
مصطفی نجمی|   پژوهشگر اعتیاد       
 در میان انبوه سلبریتی‌ها و افراد مشهور در حوزه‌های مختلف مانند ورزشکاران، خواننده‌ها، مدل‌ها و ...، بازیگران از آن دسته افرادی هستند که توجه جوانان و نوجوانان زیادی را به خود جلب کرده‌اند. به تازگی تصویری که نوید محمدزاده از سیگار کشیدن خود و همسرش فرشته حسینی در اینستاگرام منتشر کرده با واکنش منفی برخی کاربران فضای‌مجازی مواجه شده و البته از منظر روان‌شناختی هم به شدت آسیب‌زاست. در ادامه، نکاتی در همین باره مطرح خواهد شد.
 
  اثرات رفتار اشتباه سلبریتی‌ها آسیب‌زاتر است
«نوید محمدزاده» نزدیک به 8 میلیون فالوئر در اینستاگرام دارد که احتمالا بیشترشان نوجوانان و جوانان هستند. باید توجه داشت که استعمال سیگار توسط شخصیت‌های معروف به مراتب آسیب‌زاتر از دیگران است. بعضی از آن‌ها با عادی‌سازی برخی نابهنجاری‌ها زمینه را برای آسیب به ویژه در قشر کودکان و نوجوانان فراهم می‌کنند. یکی از مهم ترین معایب استعمال سیگار توسط آن‌ها و انتشار تصاویری از آن، رفع قبح و عادی‌سازی استعمال سیگار در بطن جامعه است به ویژه وقتی این سیگار کشیدن توسط بازیگران محبوب و به اصطلاح سوپراستار باشد، اثرات منفی آن مضاعف می‌شود. در این بین، اگر «محمدزاده» بعدها مدعی شود که در این عکس فقط ژست سیگار کشیدن را گرفته، باز هم رفتارش تاثیر منفی خواهد داشت.
  تلاش نوجوانان‌و‌جوانان برای شبیه‌شدن به سوپراستارها
کودکان و نوجوانان با توجه به دوره سنی که در آن قرار دارند به شدت تحت تاثیر افراد مهم زندگی خود هستند و از رفتارها و پوشش این افراد تقلید می‌کنند. به تدریج از دوره کودکی تا نوجوانی شخصیت‌های مهم از والدین به دیگر افراد از جمله شخصیت‌های سینمایی و تلویزیونی گسترش
می یابد. به ویژه اگر این شخصیت سینمایی از محبوبیت بالایی برخوردار باشد الگوپذیری در رفتار و سایر مسائل مضاعف می‌شود به طوری که نوجوان با ارزشمند دانستن ویژگی‌های آن‌ها سعی می‌کند که هرچه بیشتر خودش را به آن نزدیک‌تر کند. در این بین، به نظر می‌رسد کودکان و نوجوانان در دسترس‌ترین و راحت‌ترین رفتار برای تقلید کردن و الگوپذیری را در سیگار کشیدن می‌بینند تا اگر در دنیای واقعی خودشان نمی‌توانند با شخصیت محبوب‌شان همزادپنداری کنند حداقل در سیگار کشیدن شبیه آن‌ها باشند.
  والدین سیگاری هم نباید جلوی چشم فرزندشان سیگار بکشند
همان‌طور که بارها در همین صفحه روزنامه اشاره شده است یکی از مهم‌ترین روش‌های پیشگیری از اعتیاد به ویژه در بین کودکان و نوجوانان زدودن الگوهای نادرست و ایجاد الگوهای رفتاری بهنجار و جامعه‌پسند است به طوری که حتی به والدین سیگاری پیشنهاد می شود که در صورت ترک نکردن حداقل از استعمال سیگار در حضور فرزندان جدا خودداری کنند چرا که فرزندان با الگوبرداری از رفتارهای آنان زمینه اعتیاد را در خود ایجاد می‌کنند و به نظر می‌رسد که نقش هنرمندان و بازیگران محبوب در سنین نوجوانی دست کمی از نقش والدین در دوران کودکی ندارد.
 انتشار این تصاویر، مصداق بارز محرک پیشایند است
در علم روان‌شناسی اعتقاد بر این است که به منظور پیشگیری از آسیب، شناسایی محرک‌های پیشایند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. هرنوع محرکی که زمینه‌ساز آسیب باشد، تحت عنوان محرک پیشایند شناخته می‌شود. به نظر می‌رسد نظارت‌ها در این زمینه باید افزایش یابد چراکه انتشار چنین تصاویری، مصداق بارز محرک پیشایند است که می‌تواند بسیار آسیب‌زا باشد.
 اشتباه «فرشته حسینی»، بزرگ‌تر بود؟
همه می‌دانیم که استعمال سیگار خطر بروز بیماری‌های ریوی و قلبی‌عروقی را افزایش می‌دهد، بهداشت دهان و دندان را دچار مشکل می‌کند و حتی در بروز اختلالات روان شناختی همچون افسردگی و اضطراب نقش دارد، اما نکته‌مهم تفاوت در عوارض مصرف سیگار در زنان و مردان است. در این تصویر، فرشته حسینی هم مشغول سیگار کشیدن است. شواهد پژوهشی مختلف نشان می‌دهد که میزان تحمل زنان در مقابل سیگار کمتر از مردان است. به عبارتی خطر بروز بیماری‌های ریوی و قلبی‌عروقی بین زنان سیگاری نسبت به مردان سیگاری بیشتر است. اختلالات افسردگی و اضطرابی هم در زنان سیگاری نسبت به مردان سیگاری به میزان قابل توجهی سیر افزایشی را نشان می‌دهد. همه این عوامل نشان می‌دهد که افزایش استعمال سیگار را به ویژه در زنان باید جدی گرفت و برای رفع آن چاره اندیشی کرد.

 
 
 
ادامه حاشیه سازی های دروازه بان مغضوب آبی ها
رشید و استقلال در پایان راه
 
گروه ورزش/ در حالی که 12 هفته از رقابت های لیگ برتر گذشته، سهم رشید مظاهری فقط حضور 80 دقیقه ای در بازی مقابل ذوب آهن بوده است و شاید اگر در آن بازی سید حسین حسینی مصدوم نمی شد مقابل دقایق بازی مظاهری در لیگ بیست و یکم همچنان عدد صفر نقش بسته بود! نیمکت نشینی و گاه خانه نشینی های رشید مظاهری مسلما با رابطه نه چندان خوب او با فرهاد مجیدی بی ارتباط نبوده است. اختلاف بر سر تمدید قرارداد، خداحافظی با هم تیمی ها و ترک تمرین پیش از شروع فصل، غیبت در سفر آبی پوشان به دبی برای بازی حساس مقابل الهلال،فسخ قرارداد و بی انضباطی در تمرینات دلایلی است که مظاهری را از چشم فرهاد مجیدی انداخت و این دروازه بان در نهایت در فهرست سیاه فرهاد قرار گرفت.اما بعد از حذف استقلال از آسیا تمرینات این تیم دوباره شکل گرفت و این بار وساطت برخی افراد و البته فشارهای فضای مجازی باعث شد مظاهری به تمرینات برگردد و مجیدی قبول کرد این بازیکن در لیگ پیش رو در استقلال بماند. حتی توافق شد علیرضا رضایی راهی فولاد شود و باشگاه فولاد هم مذاکرات را تایید کرد اما باز هم یک اتفاق باعث شد مجیدی نظرش در باره مظاهری تغییر کند. این اتفاق هم به هفته دوم لیگ برتر بر می‌گردد، جایی که مجیدی در نشست خبری بعد از بازی با تراکتور به صراحت اعلام کرد به هیچ عنوان موافق جدایی رضایی نیست و این موضوع را به آجورلو هم گفته است.همین اظهارنظر کافی بود تا مشخص شود که فرهاد مجیدی قید رشید را زده و قرار نیست هواداران آبی پوش این دروازه بان را بار دیگر در قفس توری تیم محبوب خود ببینند.بازی دادن به رضایی جوان در غیاب حسینی نیز مهر تاییدی بود بر این ادعا.به نظر می‌رسد مظاهری با این شرایط دو راه پیش رو داشته باشد که به آرامش برسد.او که کادر فنی دو فصل اخیر را به ستوه آورده، فقط باید منتظر باشد مجیدی از استقلال برود  یا این که در رفتار خود که طی فصول اخیر با تراکتوری‌ها، فکری و مجیدی انجام داده تجدید نظر کند و راهی بدون حاشیه را در پیش بگیرد.هر چند که گفته می شود چند تیم لیگ برتری به دنبال جذب دروازه بان مغضوب آبی ها هستند اما مسلما مرور حتی نیمی از حواشی ایجاد شده توسط این دروازه بان در چند فصل اخیر کافی است تا هر تیمی از جذب مظاهری منصرف شود یا در بدترین حالت ممکن با تردید مذاکرات خود را پیش ببرد.
 
 
 
 
ممنوعیتی‌که به نفع احسان علیخانی شد
 
احسان علیخانی در گفت‌وگویی که با برنامه تی‌وی پلاس داشته، درباره تولید مسابقه «جوکر» توضیحاتی را مطرح کرده است. او در بخشی از این مصاحبه، از نگرانی و تردید‌هایش درباره نتیجه پروژه و تصمیم خود برای اجرای آن گفته است. هرچند که طبق گفته علیخانی، «اجازه» اجرای این مسابقه به او داده نشده اما سپردن اجرا به یک چهره دیگر، به نفع او تمام شده است. تصمیم درست علیخانی احسان علیخانی گفته است که تصمیم داشته اجرای «جوکر» را برعهده بگیرد و اعضای گروهش نیز بسیار موافق بودند اما به دلیل مشکلات مختلف این اتفاق نیفتاده و در یک توضیح کوتاه گفته است: «اجازه‌اش صادر نشد». در مسابقه‌ای مانند «جوکر»، مجری بیشتر مسئولیت داوری بازی را برعهده دارد و اجرای آن، موقعیت ویژه و چالش خاصی را نصیب احسان علیخانی نمی‌کرد. «ماه عسل» و «عصر جدید» برنامه‌های موفقی بوده‌اند و احسان علیخانی پس از این دو برنامه باید بیشتر از قبل با وسواس و سخت‌گیری به سراغ ایده‌هایی برود که ظرفیت زیادی برای بروز توانایی‌اش داشته باشند. علیخانی در پایان صحبت‌هایش با اشاره به توانایی سیامک انصاری می‌گوید از اجرا نکردن این مسابقه و اتفاقی که افتاده راضی است. انصاری چهره خوش‌سابقه‌ای در ژانر کمدی‌ است و چهره جدی‌‌اش به بامزه بودن او کمک کرده بنابراین انتخاب مناسبی برای «جوکر» بوده است. تردیدها برای تولید «جوکر» علیخانی در بخشی از گفت‌وگوی خود با تی‌وی پلاس، ضمن اشاره به مخالفت تعدادی از اطرافیانش با تولید مسابقه، پیش‌بینی شکست آن و ترس خودش، توضیح داده پنج برنامه اصطلاحا «ضبط صفر» داشته‌اند و این برنامه‌ها را با ایمان قیاسی، سیامک انصاری و کمدین‌های «عصر جدید» ضبط کرده‌اند تا ببینند نتیجه چه چیزی از آب در می‌آید. رد پای تردید و نگرانی مجری«عصر جدید» را می‌توان در انتشار اخبار مربوط به «جوکر» و تغییر سمتش در تیتراژ پیدا کرد. رونمایی از سِمت واقعی احسان علیخانی به عنوان کارگردان مسابقه پس از واکنش‌های مثبت، نشان ‌داد او منتظر بوده تا در صورت استقبال مخاطبان و نتیجه مثبت، نامش به عنوان کارگردان به میان بیاید. معلوم نیست با وجود تردیدها و نگرانی‌های علیخانی درباره «جوکر» تا لحظه آخر، او چطور به خودش به عنوان گزینه‌ای برای اجرای مسابقه فکر کرده و قصد داشته ریسک اجرای آن را بپذیرد. در هر صورت، اتفاقاتی که در مسیر تولید «جوکر» رخ داده، باعث شده علیخانی، یکی از انتخاب‌های درست خود را تجربه کند.