سرباز وطن

تاریخ کرمان نقش بی‌بدیل حاج قاسم را در زلزله بم فراموش نخواهد کرد. شهید سلیمانی در حالی که وظیفه و مسئولیتی نداشت، با دلسوزی به مردم بم خدمت کرد. سردار شهیدی که کارنامه او نمونه‌ و الگوی بارزی است از میهن‌دوستی و دفاع از ارزش‌های ملی.
فعالیت مبارزاتی علیه نظام پهلوی، حضور هشت‌ساله در جنگ‌ تحمیلی و دفاع از مستضعفان منطقه در چند ‌سال اخیر برداشتی ملموس و برجسته‌ از این کارنامه بارز سپهبد شهید قاسم‌ سلیمانی است؛ برداشتی که فقط روایتگر بخشی از زندگی این فرمانده شهید است.  درباره هوش، درایت و خدمات نظامی سردار سلیمانی بسیار سخن گفته شده، اما فرماندهی سردار شهید را نباید در روزهای جنگ خلاصه کرد؛ او فرمانده روزهای صلح و جنگ بود.
سردار سلیمانی پیش از آنکه «مرد روزهای جنگ» باشد، «مرد روزهای صلح» بود. او نه یک شخص، بلکه نماد یک مکتب و تفکر بود که معتقد به دفاع از مظلوم بود، چه در میدان جنگ، چه در میدان صلح.
 فرمانده‌ای که با وقوع سیل سال 98 در خوزستان در مناطق سیل‌زده حضور یافت و بار دیگر خاطرات جهادگری در بم را زنده‌ کرد. «شهروند» به مناسبت دومین سالگرد وداع با سردار شهید سلیمانی سعی کرده است از این زاویه به واکاوی بخش‌هایی از زندگی او بپردازد.