از پسر آیت الله جنتی تا فرزند حسن روحانی

چند روز قبل فرزند سخنگوی دولت درگذشت. بهادری جهرمی سومین سخنگوی دولت در نظام جمهوری اسلامی بود که داغ فرزند دید. پیش از او احمد توکلی سخنگوی دولت محمدعلی رجایی و علی ربیعی سخنگوی دولت حسن روحانی نیز فرزندانشان را از دست داده بودند. به گزارش ایسنا، به همین بهانه مروری داشته‌ایم بر درگذشت فرزندان مسئولان جمهوری اسلامی:
> آیت‌الله سیدمصطفی خمینی
فرزند حضرت امام خمینی (ره)
برخی بر این باورند که شهادت سیدمصطفی، سنگین‌ترین ضربه برای امام خمینی (ره)


بوده است. این اتفاق به جهت پیامدهای آن در داخل ایران نیز قابل تامل است چرا که مراسمی که در عزای وی برگزار شد، در تشدید مخالفت‌ها و فعالیت‌های ضد حکومت پهلوی موثر بود. سیدمصطفی خمینی متولد ۱۳۰۹ در قم بود. از همان روزهای نخستین فعالیت‌های سیاسی پدرش بر ضد حکومت پهلوی، در کنار او به فعالیت سیاسی پرداخت و در پیشبرد حرکت اسلامی نقش بسزایی داشت. امام خمینی (ره) در روز ۴ آبان ۱۳۴۳ علیه لایحه کاپیتولاسیون و انقلاب سفید سخنرانی کرد و چند روز بعد در ۱۳ آبان، شبانه دستگیر و به ترکیه تبعید شد و سپس او را به عراق تبعید کردند. با این حال سیدمصطفی مشاور برجسته‌ای برای امام (ره) بود. ساواک که از سابقه مبارزاتی سیدمصطفی خبر داشت در ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ دستور جلب او را به همراه ملاعلی لطفیان به شهربانی قم صادر کرد. ماموران زمانی که مصطفی در خانه آیت‌الله مرعشی نجفی مشغول صحبت با او بود، به آنجا یورش بردند و او را دستگیر کردند و مدت ۵۷ روز در زندان قزل‌قلعه و در سلول انفرادی زندانی شد. سیدمصطفی خمینی ۱ آبان ۱۳۵۶ در سن ۴۷ سالگی طی حادثه‌ای که جزئیات آن همچنان محل بحث است، در شهر نجف به شهادت رسید. امام(ره) در تشییع پیکر فرزندش همانند تشییع جنازه‌های دیگر فقط پنج دقیقه مانده به آغاز مراسم در محل حضور یافت و پس‌از حرکت‌دادن پیکر تا محل مشخصی جمع را همراهی کرد و سپس بازگشت. ایشان ارتحال سیدمصطفی را از «الطاف خفیه الهی» نامیدند.
> شهید محمد منتظری فرزند آیت‌الله منتظری
مرحوم آیت‌الله حسینعلی منتظری رئیس مجلس خبرگان قانون اساسی و قائم‌مقام معزول بنیانگذار جمهوری اسلامی نیز داغ فرزندش «محمد» را دید. محمد منتظری یک روحانی و زندانی سیاسی بود که از مبارزان با حکومت پهلوی محسوب می‌شد و بارها به زندان افتاده بود. محمد، پیرو مکتب امام (ره) بود. او در بازجویی‌ها درباره انقلاب و مردم آشکارا گفته بود: «مقلد روح‌الله خمینی هستم، نظرم، نظر روح‌الله خمینی است.» محمد منتظری در خردادماه ۱۳۵۰ طی یک تعقیب و گریز از چنگ ماموران ساواک متواری و پس از مدتی زندگی مخفیانه از مرز شرقی ایران و پاکستان به کمک همرزمانش خارج شد. محمد منتظری پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در پایه‌گذاری کمیته انقلاب اسلامی در ۲۳ بهمن و پیشبرد کار آن نقش بسزایی داشت. همچنین در راستای برپایی حزب جمهوری اسلامی در ۲۷ اسفندماه ۱۳۵۷ تلاش بسیاری کرد. منتظری که از چهره‌های بانفوذ انقلاب به‌شمار می‌آمد، هفتم تیرماه سال ۶۰ در جریان انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی به همراه آیت‌الله بهشتی و جمعی دیگر از مسئولان نظام به شهادت رسید.
> محمد فریدون فرزند حسن روحانی
محمد فریدون یکی از فرزندان حسن روحانی رئیس‌جمهوری پیشین بود که در دهه ۷۰ و در آستانه ۲۰ سالگی، به شکل مرموزی درگذشت. سیدحسین موسویان یکی از اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای دولت اصلاحات و از نزدیکان حسن روحانی در گفت‌وگویی با نشریه تایم، مدعی شده است که یکی از پسران حسن روحانی، به قتل رسیده است؛ قتلی سیاسی که هرگز قاتل آن پرونده نیز مشخص نشد. براساس این گزارش، موسویان گفته که منزل روحانی آن زمان در «پایگاهی نظامی در جنوب تهران» بوده است. او همچنین گفته بود: «خانواده روحانی قتل فرزند خود را «سیاسی» توصیف می‌کنند.» بر اساس همین مصاحبه، حسن روحانی سال‌ها درباره این مرگ مشکوک تحقیق کرد اما در نهایت تصمیم گرفت دست از پیگیری بردارد. این در حالی است که برخی از رسانه‌ها علت مرگ محمد فریدون را خودکشی عنوان کرده‌اند.
> احمد رضایی فرزند محسن رضایی
احمد رضایی میرقائد متولد سال ۱۳۵۵ فرزند ارشد محسن رضایی - دبیر سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام و معاون فعلی اقتصادی رئیس جمهوری - بود. او در سال ۱۳۷۷ و در دوران ریاست جمهوری سیدمحمد خاتمی از طریق دوبی به آمریکا رفت و در آنجا به موضع‌گیری‌های تندی علیه جمهوری اسلامی پرداخت. در همان زمان، محسن رضایی، سخنان پسرش را محکوم و تصریح کرد که درباره‌ی او نیز همانند بقیه ایرانیان، قانون حکم خواهد کرد. با این وجود در سال ۱۳۸۴ در سکوت کامل به ایران بازگشت و یک سال بعد، در اوایل اسفند ۱۳۸۵ محسن رضایی تایید کرد که پسرش به ایران بازگشته است. سایت‌های خبری در سال ۱۳۸۸ گزارش دادند که وی به آمریکا بازگشته است. او پس از خروج دوباره از ایران در آمریکا با تبعه‌ای آمریکایی ازدواج کرد. شهرام گیل‌آبادی - معاون وقت اطلاع‌رسانی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام - ۲۲ آبان ۱۳۹۰ در گفت‌وگویی اظهار کرد: «احمد رضایی که در هتل گلوریای دوبی در طبقه ۱۸ اتاق ۲۳ اقامت داشته، به قتل رسیده است.» خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز به نقل از یک مقام پلیس دوبی گزارش داد که احمد رضایی احتمالاً خودکشی کرده است. این مقام گفت که جسد احمد اواخر روز ۲۰ آبان‌ماه ۱۳۹۰ در حالی پیدا شد که رگ مچ دست چپ او بریده شده بود. بازپرس ویژه قتل تهران در آن زمان علت مرگ او را قتل عمد اعلام کرد. او گفت در اتاق رضایی پوکه‌های مصرف‌شده قرص، بریدگی روی ساعد و همچنین اثر شوک الکتریکی بر کف دست وجود داشت در حالی که هیچکس با به کار گرفتن سه روش به‌طور هم‌زمان خودکشی نمی‌کند.
> محمد توکلی فرزند احمد توکلی
صبح ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ بود که خبر درگذشت محمد توکلی فرزند احمد توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام منتشر شد. در برخی رسانه‌ها علت درگذشت، عوارض ناشی از پیوند کبد اعلام شد. این در حالی است که احمد توکلی مرگ فرزند هنرمندش را اینگونه توضیح داد:
«بار نخست، در بیمارستان نمازی کبد از کار افتاده
محمد را برداشتند و کبد زن عفیفی از عشایر فارس را به وی پیوند زدند. این کار با بزرگ‌منشی خانواده ساسان‌نژاد در هدیه‌کردن کبد این مادر جوان ممکن گشت. عمل با موفقیت کامل انجام شد و مرده‌ای را به اذن خدا زنده کرد. بار دیگر که محتاج عمل شد، باز هم با حذاقت طبیبان گروه پیوند شیراز در همان بیمارستان از مرگ رست. این بار سوم که منجر به فوت او در بیمارستان ابوعلی سینا شد، هیچ ارتباطی با وضعیت کبد وی نداشت، بلکه با آمبولی بعد از عمل به طور غیرمنتظره به حالی افتاد که طبیبان، با وجود کوشش بسیار نتوانستند نجاتش دهند.»
> محمدجواد ربیعی فرزند علی ربیعی
علی ربیعی، وزیر پیشین تعاون، کار و رفاه اجتماعی که بعدها سخنگوی دولت حسن روحانی شد، از دیگر مقامات جمهوری اسلامی است که داغ فرزند دیده است. او شب حادثه را اینطور روایت می‌کند: «ماه رمضان عابربانکم را به پسرم دادم تا به دوستانش در فرحزاد افطاری بدهد. باتوجه به اینکه عادت داشتیم خوردن شام را به ساعت‌های پایانی شب موکول کنیم به او گفتم افطار که کردی شام را بیا خانه تا
با هم بخوریم! ساعت‌ها از اذان گذشت و خبری از فرزندم نشد. به فرحزاد مراجعه کردم و هرچه گشتم او را پیدا نکردم. اتفاقی به کلانتری
رفتم، آن‌ها گفتند فردی را که تصادف کرده بود، لحظاتی پیش به بیمارستان رسول اکرم(ص) انتقال دادیم. با توجه به اینکه عابربانک من در جیب او بود فرزندم را به نام «علی ربیعی» در بیمارستان پذیرش کرده بودند. او ۲۱ روز در بیمارستان در کما بود و بعد فوت کرد. »
> حسین جنتی فرزند آیت‌الله احمد جنتی
طبق روایتی حسین جنتی از اعضای سازمان مجاهدین خلق بود که روز ۲۳ خرداد سال ۱۳۶۱ در خانه تیمی بر اثر درگیری با نیروهای امنیتی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کشته شد. البته روایت دیگری نیز درباره او وجود دارد که حاکی از دستگیری و محاکمه و نهایتا اعدام وی است. فاطمه سروری نیز که در سال ۱۳۵۹ با حسین ازدواج کرده بود، بعدها در سال ۱۳۶۷ در عملیات مرصاد کشته شد.
> محسن روح‌الامینی فرزند عبدالحسین روح‌الامینی
محسن فرزند عبدالحسین روح‌الامینی رئیس کمیته علمی، تحقیقاتی و فناوری دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، یکی از کشته‌شدگان حوادث پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ در بازداشتگاه کهریزک بود. او پس از دستگیری در ۱۸ تیر ۱۳۸۸، به بازداشتگاه کهریزک منتقل شد و چند روز بعد، در مسیر انتقال به زندان اوین در تاریخ ۲۴ تیر جان سپرد.
> سلما بهادری جهرمی فرزند علی بهادری جهرمی
همین چند روز پیش بود که علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت، سوگوار درگذشت دختر سه ساله‌اش شد. او در توضیح علت درگذشت دخترش در اینستاگرام نوشت: «خداوند در این سال‌ها توفیق مراقبت از فرشته‌ای را به ما عطا کرد که مظلومانه از روز اول زندگی با نارسایی‌های ناشی از بیماری متابولیک مبارزه می‌کرد و هیچ‌وقت نتوانست طعم خوشی از همین عمر کوتاه سه‌ساله خود را بچشد. مشاهده رنج و سختی ناشی از بیماری مزمن کودکی که بارها و بارها تجربه تلخ عمل جراحی را چشید، منزلگاه اصلی او بیمارستان و قوت غالب او قرص و شربت بود، سخت‌ترین لحظات زندگی برای هر پدر و مادری است، اما امید به ایجاد آرامش و سلامت برای پاره‌تنشان این سختی‌ها را قابل تحمل می‌کرد، هر چند که امروز تقدیر پروردگار به گونه‌ای دیگر
رقم خورد.»