پرورش اندام زنان ایراد دارد اما اتوبوس خوابی مردم خیر!

آفتاب یزد- گروه شبکه: نامه‌ای در رسانه‌ها در حال انتشار است که نشان می‌دهد مدیرکل ورزش و جوانان استان اصفهان، فعالیت بانوان در رشته‌های زیر مجموعه فدراسیون بدنسازی را ممنوع اعلام کرده است. در بخشی از نامه مدیرکل ورزش و جوانان استان اصفهان به رئیس هیئت بدنسازی این استان آمده است: «نظر به اینکه مجوز کتبی در خصوص فعالیت بانوان فدراسیون پرورش اندام در رشته‌های تحت پوشش صادر نگردیده است، لذا هرگونه فعالیت بانوان از قبیل برگزاری مسابقات، اردوهای تدارکاتی و مجوز برگزاری دوره‌های مربیگری و داوری تا اطلاع ثانوی غیرقانونی است.» این ممنوعیت در حالی است که بانوان از سال ۹۲ مجوز حضور در کلاس‌های آموزشی و سمینارهای رشته بدنسازی را داشته‌اند و از سال ۹۵ نیز می‌توانستند در رشته مچ‌اندازی به فعالیت حرفه‌ای بپردازند تا جایی که امسال اولین اعزام بانوان ایران به رقابت‌های آسیایی مچ‌اندازی انجام شد و بانوان ایران موفق به کسب عنوان سوم آسیا شدند. هم‌چنین سال گذشته نیز مجوز رسمی فعالیت بانوان در رشته پاورلیفتینگ از سوی وزارت ورزش و جوانان صادر شد و از سال جاری نیز بانوان فعالیت رسمی خود را در رشته فیتنس چلنج آغاز کردند و حتی اولین دوره مسابقات این رشته نیز شهریور سال جاری برگزار شد.
> مشکل حل خواهد شد
حال یک مقام مسئول در فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام در این رابطه به خبرآنلاین می‌گوید: «ما در حال ارسال مجوزها به وزارت ورزش هستیم و ان‌شاءالله با رایزنی‌هایی که در حال انجام است، در دو سه روز آینده نامه‌ای که در این باره نوشته شده، کان لم یکن خواهد شد. البته چیزی که در اطلاع‌رسانی اولیه این خبر مورد غفلت قرار گرفت این است که این ممنوعیت شامل فعالیت زنان در باشگاه‌ها نیست و به مسابقات و اردوهای تدارکاتی برمی‌گردد که هنوز دلیلش مشخص نیست.»
> مردم نگران نباشند؛


مشکل خاصی وجود ندارد
از سوی دیگر مسعود روشنی، سخنگوی فدراسیون به اقتصاد آنلاین گفت: «فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام پیگیری کامل این موضوع را انجام می‌دهد تا این مشکل از سوی وزارت ورزش حل شود. مشکل خاصی وجود ندارد و شاید برخی مراودات و پیچیدگی‌های اداری باعث بروز چنین اتفاقی شده است. هیچ فدراسیونی در کشور وجود ندارد که ورزش آقایان و بانوان آن به صورت مستقل فعالیت داشته باشند و فدراسیون بدنسازی هم از این قاعده مستثنی نیست. وزارت ورزش از حدود یک دهه قبل مجوز فعالیت بانوان در رشته‌های زیرمجموعه بدنسازی را صادر کرده و حتی سال گذشته فعالیت بانوان در رشته پاورلیفتینگ هم به رسمیت شناخته شد و حتی بانوان ورزشکار ما در رشته‌هایی نظیر مچ اندازی به مسابقات برون مرزی هم اعزام شده‌اند. در جامعه‌ای که ورزش کردن نوعی امر به معروف محسوب می‌شود، آیا محروم کردن بخش زیادی از مردم جامعه از ورزش، شدنی است؟» روشنی ادامه داد: «استنباط شخصی بنده از این موضوع، شاید نوعی سنگ اندازی از سوی برخی، آن هم پس از انتخاب دوباره آقای نصیرزاده به عنوان رییس فدراسیون در مجمع فوق العاده است. در شرایطی که بیشترین سرانه ورزش در کشور متعلق به رشته بدنسازی است و در حدود ۲۴ هزار باشگاه ورزشی با مجوز در سطح کشور فعالیت می‌کنند، آیا چنین چیزی رواست که عده‌ای شغل خود را از دست بدهند و عده‌ای دیگر هم ورزش را از برنامه زندگی خود حذف کنند؟ اکنون اگر در هر باشگاه بدنسازی به طور متوسط ۲ خانم مربی هم حضور داشته باشند، این موضوع نشان می‌دهد در حوزه بانوان استقبال بسیار خوبی از این رشته ورزشی شده و امکان ندارد این قشر را از بدنسازی حذف کرد.» روشنی که خود از جمله افراد با سابقه در فدراسیون بدنسازی محسوب می‌شود، تاکید می‌کند: «نکته نگران کننده‌ای در این زمینه وجود ندارد و به زودی این مشکل هم حل خواهد شد. به تمامی بانوانی که نگران این موضوع هستند و همچنین اصحاب رسانه اطمینان می‌دهم که به زودی همه چیز به روال سابق بازمی‌گردد. در نامه وزارت به اداره کل این موضوع ذکر شده که نامه‌ای مبنی بر مجوز فعالیت بانوان وجود ندارد در حالی که این نامه سال‌ها قبل صادر شده و احتمالا دوستان آن را گم کرده‌اند! به هر صورت با پیگیری رییس فدراسیون، به زودی این مساله رفع و رجوع می‌شود. چطور می‌شود در کشور ما بانوان به صورت قانونی و بدون مشکل در کشتی آلیش و شنا در رقابت‌های بین‌المللی شرکت کنند اما ساختار فعلی بدنسازی مورد قبول نباشد؟ من به دوستانی هم که پیگیر برنامه‌های تقویمی فدراسیون بودند عرض کردم هیچ مسابقه‌ای لغو نخواهد شد و به زودی بانوان فعالیت قهرمانی خود را از سر خواهند گرفت.»
> اگر تکلیف مشخص نشود...
امانگرانی اصلی، آنجایی است که فدراسیون بدنسازی در ماه‌های آینده دو میزبانی بین المللی در بخش زنان اخذ کرده که با این تصمیم جدید مشخص نیست تکلیف آن‌ها چه می‌شود. به گزارش خبرآنلاین، در اسفندماه ایران میزبان مسابقات فیتنس چلنج قهرمانی آسیا در دو بخش مردان و زنان است و در فروردین ماه ۱۴۰۱ نیز ایران میزبان مسابقات مچ اندازی قهرمانی آسیا در دو بخش مردان و زنان خواهد بود. در صورتی که در تصمیم وزارت ورزش تغییری به وجود نیاید و مسابقات این رشته در داخل کشور هم برگزار نشود، مشخص نیست فدراسیون بدنسازی چگونه می‌خواهد میزبانی مسابقات بین‌المللی را در بخش زنان در ایران داشته باشد؟ اگر هم در فاصله کوتاه باقی مانده تا برگزاری این رقابت‌ها، ایران از میزبانی انصراف دهد، قطعا تبعات جدی‌ای برای فدراسیون بدنسازی به همراه خواهد داشت. اما سوال اینجاست اگر مجوز کتبی برای فعالیت‌های بانوان در فدراسیون بدنسازی وجود نداشته، چگونه شورای برون‌مرزی مجوز اعزام تیم ملی مچ اندازی بانوان به مسابقات آسیایی۲۰۲۱ قزاقستان را صادر کرده؛ رقابت‌هایی که اتفاقا با درخشش این تیم همراه بود و در نهایت با کسب عنوان سومی برای ایران به پایان رسید.
> واکنش کاربران
اما این ماجرا واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی را نیز در پی داشته است.
یکی از کاربران در این باره نوشته است: «می‌دونستید انجام هرگونه فعالیت‎بدنسازی برای‎بانوان در اصفهان ‎ممنوع شد؟ دوچرخه‌سواری هم که داستان خودشو داره! دقیقا به کجا میریم».
دیگری نوشت: «بانوان محترم ورزش بدنسازی هم براتون قفل شد، مثل بقیه مواردی که براتون قفل شده».
یکی دیگر از کاربران گفته است: «اول ورزش بانوان در پارک و معابر عمومی ممنوع اعلام شد، الانم فعالیت پرورش اندام و ‎بدنسازی. آرایشگاه ها رو هم ببندن دیگه قشنگ خونه‌نشین شیم».
یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد: «گورخوابی، اتوبوس خوابی، کارتن خوابی، اعتیاد، فقر، گرانی، تورم و...گویا این دردها را نمی‌بینید که هر روز از یک مبحث مضحک اما تلخ برای مردم رونمایی می‌کنید! یک روز‎ صیانت فضای مجازی در حقیقت فیلترینگ یک روز دیگر مثل امروز ممنوعیت ‎بدنسازی زنان!».