آموزش غیر حضوری و امتحان حضوری؟!

سال‌ها پیش در شب‌های بلند زمستانی دانش‌آموزان چشم به زبان گزارشگر اخبار هواشناسی می‌دوختند تا ببینند چند متر برف باریده و آیا می‌توانند به علت برودت هوا یک روز بیشتر در خانه بمانند یا نه. در طی چند سال گذشته بارش‌های زمستانی جای خود را به وارونگی هوا دادند و این بار دانش‌آموزان به علت آلودگی بیش از حد
مجاز هوا در زمستان‌های خاکستری کلان شهرها
چند روزی بیشتر تعطیل می‌شدند اما
حالا بیشتر از یک سال است که دانش‌آموزان بیش از هر چیزی اخبار ستاد ملی کرونا را دنبال می‌کنند. نه برای تعطیلی بیشتر، بلکه برای اینکه متوجه شوند چه زمانی می‌توانند دوباره رنگ دیوار‌های مدرسه را ببینند.


با هدف رعایت عدالت آموزشی، شبکه‌های تلویزیونی صدا و سیما و آموزش مجازی و الکترونیکی، تا حدودی ساختار خدمات آموزشی غیر حضوری را فراهم آوردند. هدفی که تحقق صد در صدی آن در کشور با مشکلات عدیده‌ای از جمله زیرساخت‌های فنی، پاسخگویی اینترنت و عدم آشنایی معلمان آن با تدریس مجازی روبرو است.
اما در طی چند روز گذشته با اجباری‌شدن حضور دانش‌آموزان در مدارس و امتحانات پایان ترم، ردی از نگرانی در چهره والدین نشسته‎؛ به‌ویژه والدین دانش‌آموزان ابتدایی که هنوز ۱۲ ساله نشده و واکسن کرونا دریافت نکرده‌اند.معترضان می‌گویند منطقی و عادلانه نیست که «مجازی» درس داد ولی «حضوری» آزمون گرفت.
با وجود نگرانی‌های والدین از حضوری‌شدن کلاس‌های درس، وزارت آموزش و پرورش بر اولویت کلاس‌های حضوری تاکید دارد. «علیرضا کمره‌ای» سخنگوی آموزش و پرورش می‌گوید: «دانش‌آموزان چه در کلاس‌های حضوری شرکت کنند و یا آموزش را به‌صورت مجازی دنبال کنند، باید سرجلسه امتحان حاضر شوند. امتحانات فقط برای دانش‌آموزانی که مبتلا به کرونا شده و یا عذرموجهی برای عدم حضور در مدرسه دارند، به‌صورت مجازی برگزار خواهد شد.» او درباره نگرانی‌های والدین برای تشکیل کلاس‌های حضوری از نظرسنجی مدیران مدارس از والدین خبر می‌دهد و می‌گوید: «مدارس می‌توانند برای تشکیل کلاس‌های حضوری از دانش‌آموزان و خانواده‌ها نظرسنجی کنند. اما طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، کلاس‌های مدارس باید به سمت حضوری برود و تشکیل صرف کلاس‌های مجازی در هیچ مدرسه‌ای وجاهت قانونی ندارد.» کمره‌ای از مستندنبودن اخبار فوت دانش‌آموزان به‌دلیل ابتلا به کرونا خبر می‌دهد و می‌گوید: «اخبار صحیح در این‌باره از طریق معاونت سلامت آموزش و پرورش تحلیل و بررسی شده و به‌دست ما می‌رسد و خبری را که قابل تامل و توجه باشد، نداریم. همچنین به مدارس اعلام کرده‌ایم که درصورت ابتلای یک دانش‌آموز در هر کلاس، آن کلاس به‌مدت ۱۵‌روز تعطیل و آموزش‌ها به‌صورت مجازی برگزار شود.» همچنین وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد از آمار دقیق ابتلای دانش‌آموزان در ۲‌ ماه گذشته به کرونا اطلاعی در دست ندارد و این آمار توسط وزارت بهداشت اعلام می‌شود.
با این حال به نظر می‌رسد ضرب‌الاجل وزارت آموزش و پرورش برای حضوری کردن کلاس‌های درس و امتحانات دور از عقلانیت است و بهتر بود این سال تحصیلی نیز مانند سال تحصیلی گذشته به صورت مجازی طی می‌شد و از مهر ماه سال آینده اقدام به برگزاری کلاس‌های حضوری می‌کردند.
این موضوع مخصوصا در زمان حال که سویه جدیدی از کرونا رخ نمایی می‌کند منطقی‌تر به نظر می‌آید مخصوصا اینکه آموزش و پرورش هیچ خبر رسمی در خصوص دانش‌آموزان مبتلا به کرونا ارائه نمی‌دهد.