بي‌خبري از افزايش مبتلايان اميكرون در كشور

گروه  اجتماعي
وزير بهداشت، ديروز و بار ديگر، توان علمي و تحقيقاتي ايران در مقايسه با غول‌هاي تحقيقاتي جهان را در رده‌هاي بالاتر ارزيابي و اعلام كرد كه ايران با موفقيت، امواج كرونا را پشت سر گذاشته در حالي كه باقي كشورها در اين مبارزه ناتوان بودند .
برخي جملاتي كه ديروز بهرام عين‌اللهي وزير بهداشت در مراسم فاز سوم كارآزمايي باليني واكسن نورا اعلام كرد 
  كرونا به‌رغم همه مشكلاتي كه در دنيا ايجاد كرد، اما برخي واقعيت‌هاي جهان را هم نشان داد. كشورهايي كه ادعاي پيشرفته بودن داشتند و ادعاي قدرت مي‌كردند و اينكه بايد در تمام جهان حكومت كنند، خود شديدا درمانده شده‌اند و اكنون مي‌بينيد كه به‌رغم همه امكانات روزانه بيش از ۱۰۰۰ مرگ و مير دارند و اين نشان مي‌دهد قدرتي كه اظهار مي‌كردند واقعي نبوده و بسيار پوشالي است. قدرت كشور ما به‌رغم همه محدوديت‌ها و تحريم‌ها در اين دوران مشاهده شد، مهم‌ترين مولفه قدرت هر كشوري، قدرت مردم است. ايران نشان داد كه قوي و قدرتمند است، ما در دو مرحله كرونا را طي كرديم، اما قدرت ما به اين شكل نشان داده شد كه هيچ بيماري روي زمين نماند درحالي‌كه در بسياري از كشورها، نمي‌توانستند همه بيماران را در بيمارستان‌ها  پذيرش كنند. 
  در شروع كار دولت ۵ ميليون واكسن تزريق شده بود و متاسفانه واكسن به عنوان وسيله‌اي براي كارهاي سياسي قرار گرفته بود. در شروع كار دولت، ما هيچ واكسني در هفته اول براي تزريق نداشتيم، اما با هماهنگي‌هاي ايجاد شده با وزارت امور خارجه و نهادهاي مربوطه به سرعت واكسن وارد كشور شد. 
  امروز نزديك به ۱۸۰ ميليون دوز واكسن داريم كه در مدت چهارماه نزديك به ۱۱۵ ميليون واكسن تزريق شده است. روزانه يك ميليون و ۶۰۰ هزار دوز واكسن تزريق شد. در هر هفته به اندازه جمعيت امارات يعني هشت ميليون و ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار دوز واكسن كرونا تزريق كرديم. 


  دشمنان در تعجب هستند كه چگونه آمار ۵۰ هزار مراجعه روزانه، ۱۵ هزار بستري روزانه، ۸ هزار بستري‌ آي‌سي‌يو روزانه و ۷۰۰ مرگ و مير در روز، امروز به حدود ۳۰ تا ۵۰ مرگ در روز رسيده است كه اين موضوع تنها به دليل قدرت مردم محقق شده است. 
  قدرت بعدي كه وجود دارد و ما بايد به آن توجه كنيم، توان علمي ماست، امروز نبايد غفلت كنيم و بايد از اين شرايط استفاده كنيم و بدانيم كه «ما مي‌توانيم.»
  ما متاسفانه در انعكاس فعاليت‌هاي خود ضعيف هستيم. بسياري از فعاليت‌ها به مردم نشان داده نمي‌شود و تنها نقاط تيره نمايش داده مي‌شوند كه سبب يأس مردم مي‌شود. كدام كشور توانسته، ۵ نوع واكسن توليد كند؟ اين قدرت اصلي  ماست. 
  منتظر هستيم كه واكسن‌هاي توليد داخل از سوي سازمان جهاني بهداشت تاييد شوند.اكنون حدود ۳۰ ميليون دوز واكسن ايراني وارد عرصه خدمت شده و واكسن نورا نيز ظرف يك ماه آينده وارد بازار مي‌شود. 
  در حال حاضر حدود ۲۰ روز از شناسايي اولين موارد اميكرون در كشور گذشته و در اين مدت افزايش نداشته، اما همچنان آمادگي كامل داريم و ۲۰ هزار كيت در سراسر كشور نيز توزيع شده، تمام بيمارستان‌ها هم آماده هستند تا وضعيتي كه در كشورهاي ديگر ايجاد شده، در كشور ما به وجود نيايد. از مردم مي‌خواهيم با ادامه رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي، كمك كنند تا شرايط خوبي كه اكنون در كشور داريم، حفظ شود. 
اظهارات ديروز بهرام عين‌اللهي، نه تنها مجموعه‌اي از اغراق بود، در مواردي حتي به اطلاعات نادرست هم آغشته شد از جمله اينكه وزير بهداشت، شيوع اميكرون در كشور را بدون افزايش اعلام كرد و خبر نداشت كه فقط دو ساعت پيش از آنكه اطلاعات اشتباه درباره تعداد مبتلايان اميكرون اعلام كند، سرپرست مركز اطلاع‌رساني آمار 159 نفري مبتلايان سويه جديد را در صفحه توييترش منتشر كرده است. صبح ديروز، محمد هاشمي كه طي روزهاي گذشته هم جديدترين آمار مبتلايان شناسايي شده از سويه اميكرون به استناد نتايج تست‌هاي تشخيصي اعلام كرده بود، در صفحه مجازي خود درباره آخرين وضعيت شيوع اين سويه نوشت: «موارد مثبت شناسايي شده اميكرون در كشور تا امروز 11 دي ماه / تهران ۲۸، بوشهر ۳، هرمزگان ۴۵، مشهد ۳۵، مازندران ۹، بابل ۴، اصفهان ۹، زاهدان ۶، يزد ۸، تبريز ۳، شيراز ۲، قم ۳، اراك ۱، البرز ۱، اروميه ۱، شهركرد ۱. مجموع موارد تاييد شده / 159 مورد» 
اين آمار نشان مي‌دهد كه ورود بدون نظارت مسافران از مرز آبي استان جنوب شرقي و همچنين آزادي و عادي‌سازي سفر و برگزاري تجمعات آييني و ملي و مذهبي در استان خراسان رضوي، باعث شده كه حالا مشهد و استان هرمزگان از بابت تعداد مبتلايان اميكرون، از تهران سبقت بگيرند در حالي كه تا امروز و طي دو سال شيوع كرونا در كشور، پايتخت‌نشينان در صدر بي‌توجهي به پروتكل‌ها و آمار بالاي بستري و مرگ و ابتلا ايستاده بودند اما حالا رقبايي در استان خراسان رضوي و استان جنوب شرقي و همسايه با كشورهاي حوزه خليج فارس و افغانستان، گوي سبقت را از ويترين كشور ربوده‌اند. 
در واقع با استناد به اعلام ديروز سرپرست مركز اطلاع‌رساني وزارت بهداشت، شيوع اميكرون در كشور، فقط به فاصله 4 روز، افزايش 4 برابري و حدود 350 درصدي داشته، چراكه در آخرين آمار و تا پايان 8 دي ماه، اولا، تعداد كل مبتلايان، 43 نفر بود، ثانيا در آمار 8 دي ماه، تهران همچنان صدرنشين تعداد مبتلايان اميكرون بود كه حالا اعداد جديد، ترسناك‌تر و درباره وضعيت روزهاي آتي كشور از بابت شيوع اين سويه‌اي كه فعلا در نگاه بسياري از مسوولان و البته به دلايل كاملا خاص، ريز و بي‌مقدار جلوه مي‌كند، گوياتر است. 
علاوه بر اين، آمار تزريق دوز سوم واكسن هم نشان مي‌دهد كه مردم بي‌اعتماد، از دايره واكسيناسيون فاصله گرفته‌اند. طبق اعلام ديروز وزارت بهداشت، تاكنون ۵۹ ميليون و ۸۶۹ هزار و ۵۵۲ نفر دوز اول، ۵۲ ميليون و ۴۲ هزار و ۷۲۱ نفر دوز دوم و ۸ ميليون و ۹۱ هزار و ۱۶۴ نفر دوز سوم واكسن كرونا را تزريق كرده‌اند در حالي كه تعداد تزريق دوز سوم با توجه به اينكه بيش از 70 درصد واكسيناسيون كشور با واكسن سينوفارم بوده و فاصله زماني هر دوز هم بيش از 30 روز نبوده، آمار تزريق دوز سوم، حتي با احتساب جمعيت واكسن‌گريز و دانش‌آموزاني كه هنوز به نوبت سوم نرسيده‌اند، بايد حداقل بيش از يك‌سوم دوز اول باشد كه البته اعداد، حكايت ديگري دارد.