سيلاب و درياشهر

شنبه 11 دي‌ماه سال جاري، سازمان هواشناسي با تداوم بارش‌هاي سنگين طي روزهاي آينده در ۱۳ استان نسبت به آب‌گرفتگي، سيلاب و طغيان رودخانه‌ها هشدار داده بود. منطقه سازمان هواشناسي مبني بر فارس، بوشهر و هرمزگان است.
يكشنبه 12 دي‌ماه ادامه اين وضعيت در فارس، بوشهر، هرمزگان، نيمه غربي اصفهان، كهگيلويه‌و‌بويراحمد، چهارمحال‌وبختياري، كرمان، خوزستان و نيمه جنوبي يزد.
دوشنبه 13 دي‌ماه ادامه اين وضعيت در كرمان، فارس، خراسان جنوبي، سيستان‌وبلوچستان، ايلام، كرمانشاه، لرستان، چهارمحال‌وبختياري، كهگيلويه و بويراحمد، شرق خوزستان و بوشهر.
اين پيش‌بيني و هشدارهاي سازمان هواشناسي است كه در روزهاي گذشته اعلام شده بود، هشداري براي آمادگي مردم و مسوولان براي حادثه. با اين حال سيل‌ها در شمال و جنوب كشور جاري شد و مجتبي خالدي سخنگوي اورژانس كشور از كشته شدن سه نفر در سيلاب‌هاي جنوب كشور خبر داد و اعلام كرد مصدوميت ۷ نفر در سيلاب‌هاي جنوب تاكنون به ثبت رسيده است. در حال حاضر دستگاه‌هاي بهداشت و درماني در اين مناطق در آماده‌باش كامل هستند. مناطقي چون جنوب فارس، جنوب كرمان، هرمزگان و غرب سيستان‌وبلوچستان درگير بارش‌هاي شديد هستند. 


بارش شديد باران تا اواخر وقت ديروز در شهرستان‌هاي جنوبي كرمان به ويژه در رودبار، منوجان و قلعه گنج ادامه داشت. اين در حالي است كه ميزان بارندگي طي دو روز در منوجان ۱۷۳ ميليمتر گزارش شده كه از مجموع بارش‌هاي استان كرمان در سال آبي گذشته بيشتر است.
مجيد سعيدي مدير كل مديريت بحران استانداري كرمان با تاييد در محاصره سيل قرار گرفتن ۲۰ روستا در جنوب كرمان از اعزام گروه‌هاي امدادي به مناطق سيل‌زده خبر داد. يكشنبه شب فيبر نوري جيرفت به كهنوج نيز قطع شد و تلاش براي رفع مشكل تا لحظه تنظيم اين گزارش ادامه دارد. ميزان خسارت‌هاي آبگرفتگي راه‌ها، مزارع، برخي از منازل مسكوني و خسارت به زيرساخت‌ها هنوز جمع‌بندي نشده است. 
ديروز نيز در پي بارش شديد باران و سيلابي شدن راه‌ها، كاركنان سيمان لامرد امكان بازگشت از كارخانه را از دست دادند. در حال حاضر راه ارتباطي به روستاي كشكو و سيمان لامرد مسدود است. در پي اين ‌بارش‌ها، تعدادي از پايه‌هاي برق دچار شكستگي شده است. پل ارتباطي مسير روستايي كشكو هم كه چندين سال قبل ساخته شده است، توان كافي براي ايستادن در مقابل سيل را ندارد.
يكشنبه شب نيز سيلاب در بيرم وارد خانه‌هاي مردم شده و به لوازم منزل و خانه‌هاي آنان خسارت وارد كرده است. مردم بيرم در شهرستان لارستان مي‌گويند كه تاكنون امدادرساني خاصي به آنها انجام نشده است. به گزارش مهر، سيلابي كه وارد خانه‌هاي مردم شده، لوازم خانه‌ها را با خود برده يا از كار انداخته است. مردم از دستگاه‌هاي امدادي مي‌خواهند براي خروج آب از خانه و جبران خسارت‌هاي سيل به كمك بيرمي‌ها بيايند.
مختار سلحشور مديرعامل جمعيت هلال‌احمر هرمزگان هم ديروز با اشاره به جاري شدن سيل در برخي نقاط اين استان اعلام كرد كه اين جمعيت به ۹۶۵ خانوار آسيب‌ديده از بارندگي‌هاي اخير امدادرساني كرد. اين تعداد خانوار چهار هزار و ۹۵۴ نفر را شامل مي‌شود كه توسط نجاتگران امدادرساني شدند و از اين تعداد ۹۰ خانوار اسكان اضطراري داده شدند.۱۳۶ واحد مسكوني در پي بارندگي‌ها تخليه شد و امدادرساني جمعيت هلال‌احمر توسط ۱۴۳ نفر روز امدادگر در تمامي شهرستان‌ها را ادامه مي‌دهند.
 فعاليت سامانه بارشي همراه با رگبار شديد باران همراه با رعد و برق، ريزش تگرگ و تندباد شديد و توفاني شدن دريا امروز در سراسر هرمزگان شدت مي‌گيرد.
مديريت بحران استانداري هرمزگان اعلام كرده كه آبگرفتگي گسترده معابر، سيلابي شدن مسيل‌ها و طغيان رودخانه‌ها، لغزندگي جاده‌ها، اختلال در تردد‌ها و اختلال در كليه فعاليت‌هاي دريايي در اين مدت رخ مي‌دهد. اجتناب از تردد و سفر در جاده‌هاي درون استاني و برون استاني، جلوگيرى از هرگونه فعاليت كوهنوردي، جمع‌آورى دام‌ها از حاشيه رودخانه‌ها، توقف عمليات سمپاشي به دليل بارش شديد باران و جمع‌آورى محصولات كشاورزي، خودداري از هرگونه توقف و تردد در حاشيه رودخانه‌ها و صعود به ارتفاعات و توقف هرگونه فعاليت دريايي به ويژه تفريحات دريايي توصيه مي‌شود.
در زرين‌دشت فارس هم جسد يك نوجوان كه يكشنبه در منطقه بيرم علي‌شهر دبيران غرق شده بود، دوشنبه پيدا شد. عبدالرحيم رهنما رييس جمعيت هلال‌احمر شهرستان زرين‌دشت در اين زمينه عنوان كرد پس از ۲۴ ساعت جست‌وجو ديروز در ساعت 3 بعدازظهر جسد اين نوجوان ۱۴ ساله در عمق ۱۵ متري آب يك گوراب در منطقه بيرم‌علي پيدا و از آب بيرون كشيده شد. اميرحسين سليماني اهل شهر دبيران از توابع بخش مركزي شهرستان زرين‌دشت بود كه يكشنبه در پي يافتن شترهاي‌شان از ساعت ۲۴ روز گذشته ناپديد شده بود.