شروع به كار معاون «توسعه» ورزش زنان با حكم «ممنوعيت»

علي ولي‌اللهي
با اعلام وزارت ورزش فعاليت زنان در رشته‌هاي زيرمجموعه فدراسيون بدنسازي ممنوع اعلام شد. اين ممنوعيت شامل رشته‌هاي زيرمجموعه بدنسازي از جمله پاورليفتينگ، فيتنس و مچ‌اندازي مي‌شود. 
روز يكشنبه مريم كاظمي‌پور معاون توسعه ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان كه امضايش پاي نامه ممنوعيت فعاليت زنان در رشته‌هاي پرورش اندام ديده مي‌شود به روابط عمومي وزارت ورزش گفت: «در سه ماهي كه به عنوان معاون توسعه ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان حضور دارم، گزارش‌هايي مبتني بر فعاليت برخي رشته‌هاي غيرمجاز و زير زميني و به تبع آن بروز رفتارهاي پرخطر، مصرف و تزريق مكمل‌هاي غيرمجاز دريافت كردم كه خطر جدي را در راستاي حفظ سلامت بانوان ايجاد كرده است و همين مساله عاملي شد تا مجوز فعاليت‌هاي رشته‌هايي كه بانوان در ذيل فدراسيون بدنسازي و پرورش اندام در آن فعال هستند، به ‌منظور حفظ صيانت از حريم بانوان، مورد بررسي قرار گيرد.»
كاظمي‌پور سه ماه قبل توسط حميد سجادي به سمت معاونت وزارت ورزش در حوزه زنان منصوب شد. در كارنامه‌ كاظمي‌پور نايب‌رييسي فدراسيون تيراندازي با كمان، مدير ورزش بانوان ستاد كل نيروهاي مسلح و مدير بانوان سازمان بسيج ورزشكاران ديده مي‌شود. كاظمي‌پور دانش‌آموخته رشته علوم ورزشي و تربيت‌بدني در گرايش حركات اصلاحي و پژوهشگر مركز تحقيقات فيزيولوژي ورزشي دانشگاه علوم پزشكي بقيه‌الله است.
امضاي كاظمي‌پور پاي نامه ممنوعيت فعاليت زنان در رشته‌هاي زيرمجموعه فدراسيون بدنسازي اولين فعاليت جدي ايشان در سمت معاونت توسعه ورزش زنان به حساب مي‌آيد. اينكه چطور شخصي در سمت توسعه‌دهنده با حكم ممنوعيت كارش را آغاز مي‌كند از نكات جالب سيستم كاري وزارت ورزش است. 
خانم كاظمي‌پور مي‌گويد دليل اين تصميم حفظ سلامت زنان است. در تير ماه سال ۹۹ دكتر مهين فرهادي‌زاد معاون وقت وزير ورزش دولت روحاني نيز با اعلام اينكه زن‌ها ريحانه هستند، گفت: «وزارت ورزش نمي‌تواند رشته‌اي را قبول كند كه كل سيستم بدني و فيزيولوژي زنان را تحت تاثير قرار دهد.» همچنين برخي چهره‌هاي سلبريتي نظير داريوش ارجمند بازيگر سينما و تلويزيون هم مدعي شده بود زناني كه وزنه مي‌زنند نمي‌توانند بچه‌دار شوند. بسياري از پزشكان و متخصصان اين اظهارنظرها را غيرعلمي تشخيص داده‌اند. نمونه‌هاي زيادي از زنان ورزشكار در رشته‌هاي قدرتي نظير وزنه‌برداري، پاورليفتينگ و فيتنس وجود دارد كه بدون هيچ مشكلي به ورزش و زندگي عادي مي‌پردازند. هفته گذشته نرگس موسوي معروف به ملكه آهنين ايران كه ركورد كشيدن تريلي ۱۷ تني را به ثبت رساند به روزنامه اعتماد گفت: «من يك مادر هستم و ورزش‌هاي قدرتي هم انجام مي‌دهم.» 
از طرف ديگر متولي مصرف و تزريق مكمل‌ها و فعاليت‌هاي زيرزميني ورزشي، معاونت توسعه بانوان وزارت ورزش نيست و اين در وهله اول به فدراسيون پرورش اندام، فدراسيون پزشكي ورزشي و اداره اماكن مربوط مي‌شود. در سال‌هاي گذشته با وجود ممنوعيت ورزش بوكس براي زنان تعداد بوكسورهاي زن و باشگاه‌هاي ورزشي خاص اين رشته به صورت قارچ‌گونه‌اي افزايش پيدا كرده است. يكي از مربياني كه به صورت زيرزميني به دختران آموزش بوكس مي‌دهد در مرداد به روزنامه اعتماد گفت «بيش از دو هزار باشگاه بوكس زيرزميني در منطقه شمال تهران فعال هستند.» 
كاظمي‌پور در بخشي از اظهاراتش اعلام كرد: «در ادوار گذشته درخواست‌هايي مبني بر فعاليت اين رشته‌ها مطرح شد ولي متاسفانه روند كامل و نهايي صدور مجوز كتبي و قطعي در شوراي ساماندهي رشته‌هاي ورزشي، اتفاق نيفتاده بود» اين در حالي است كه از سال ۹۲ زنان در اين رشته‌ها مشغول به فعاليت هستند، داراي پوشش اسلامي تاييد شده هستند، به مسابقات بين‌المللي اعزام مي‌شوند و دوره‌هاي آموزشي در اين زمينه برگزار مي‌شود. حتي تيم ملي مچ‌اندازي زنان ايران امسال در رقابت‌هاي آسيايي به چندين مدال رنگارنگ دست پيدا كرد. همچنين قرار است ايران در جزيره كيش ميزباني مسابقات فيتنس چلنج آسيا در دو بخش مردان و زنان را به عهده داشته باشد. مسابقاتي كه در اسفند ماه برگزار مي‌شود. 
خبرنگار روزنامه اعتماد تلاش كرد تا نظر مديران فدراسيون پرورش اندام را جويا شود اما چندان موفق نشد. عبدالمهدي نصيرزاده رييس فدراسيون در حالي كه تاكيد مي‌كرد نظر خاصي در رابطه با ممنوعيت فعاليت زنان در رشته‌هاي زير مجموعه فدراسيون بدنسازي ندارد و اصلا نمي‌خواهد مصاحبه كند و نبايد نقل قولي از سوي او منتشر شود، گفت: «روز چهارشنبه با مسوولان وزارت ورزش جلسه داريم و اگر نظرشان باشد مجوز مي‌دهند و اگر نباشد فعاليت زنان تعليق مي‌شود.» نسرين شاه محمديان نايب‌رييس زنان فدراسيون پرورش اندام هم پاسخگو نبود. رييس فدراسيون در مورد مسابقات اسفند ماه در كيش هم تاكيد كرد اين مسابقات برگزار مي‌شود.
در همين زمينه يكي از افراد داخل فدراسيون به «اعتماد» گفت فعلا تا جلسه روز چهارشنبه قرار بر اين شده كه كسي اظهارنظري در اين زمينه نداشته باشد. تلاش خبرنگار روزنامه اعتماد براي گفت‌وگو با زنان ملي‌پوش رشته‌هاي ممنوع شده هم بي‌نتيجه ماند. چنين به نظر مي‌رسد كه به ورزشكاران هم توصيه شده تا قبل از جلسه روز چهارشنبه از اظهارنظر در اين رابطه خودداري كنند. 
عبدالمهدي نصيرزاده در حالي با يك چالش جديد در دوران مديريتش روبه‌رو شده كه هفته گذشته تا مرز كنار رفتن از رياست فدراسيون پرورش اندام هم پيش رفت اما در مجمع فوق‌العاده فدراسيون با كسب ۴۰ راي از ۶۰ راي در سمت خود ابقا شد. نصيرزاده در ماه‌هاي قبل به دليل درگيري چند تن از ورزشكاران در اردوي اسپانيا، پناهندگي سه ورزشكار زيرمجموعه فدراسيون و اعتراض ورزشكاران به عدم اعزام به مسابقات آسيايي و رفتار بد فدراسيون با آنها زير فشار قرار گرفته بود. ممنوعيت فعاليت زنان در رشته‌هاي زيرمجموعه بدنسازي از روز يكشنبه بازتاب زيادي در شبكه‌هاي اجتماعي داشته است. كاربران شبكه‌هاي اجتماعي اين سوال را مطرح مي‌كنند كه چطور ممكن است يك رشته بعد از ۹ سال فعاليت به يك‌باره خطرآفرين شود آن‌هم فقط در كشور ايران؟ آيا اين به سياست‌هاي دولت جديد و افزايش محدوديت‌ها براي زنان مربوط مي‌شود؟