چه کسی بین ایران و آمریکا پیام رد و بدل می کند؟

شهروند| دور هشتم ماراتن مذاکرات وین که از ششم دی ماه آغاز شده بود، پس از یک وقفه سه روزه به دلیل تعطیلات سال نوی میلادی، عصر دوشنبه به وقت محلی در مرحله دوم ازسرگرفته شد تا مذاکره‌کنندگان ایران و کشورهای ۱+۴ گفت‌وگوها و رایزنی‌های خود را در حوزه پیش‌نویس و محتوای متون برای دستیابی به توافق در زمینه لغو تحریم‌ها ادامه بدهند. «شهروند» نگاهی دارد به اتفاقات و گفته‌های دو روز گذشته در عرصه مذاکرات وین.
اولیانوف: تحریم‌های آمریکا علیه ایران همچنان مانعی در مذاکرات است
مذاکره‌کننده ارشد روسیه در مذاکرات وین دیروز گفت که تحریم‌های آمریکا علیه ایران همچنان مانعی در مذاکرات است. میخائیل اولیانوف در گفت‌وگو با شبکه العربیه افزود: «ما در مذاکرات وین باید بر مسأله رفع تحریم‌های آمریکا متمرکز باشیم.»
او ادامه داد: «هیچ کسی نمی‌گوید که مذاکرات درباره ایران آسان خواهد بود.» مذاکره‌کننده ارشد روسیه همچنین گفت: از «ابراز تردید طرف‌های غربی نسبت به جدی‌بودن ایران در مذاکرات، تعجب می‌کنم.»



چین: برای رسیدن به نتیجه، طرف‌های برجام باید انعطاف بیشتری از خود نشان دهند
سخنگوی وزارت خارجه چین از تمامی طرف‌های برجام خواست که به منظور تلاش برای رسیدن به نتیجه هرچه سریع‌تر در مذاکرات از خود انعطاف بیشتری نشان دهند. «فو کونگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین دیروز از تمامی طرف‌های برجام درخواست کرد تا به منظور رسیدن هرچه سریع‌تر به نتیجه مطلوب، انعطاف بیشتری از خود نشان دهند.
بنا بر گزارش وب‌سایت اطلاع‌رسانی وزارت خارجه چین، او با تاکید بر لزوم تلاش تمامی طرف‌ها برای پیشبرد مذاکرات فعلی در وین برای رفع تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی آمریکا علیه ایران در این‌خصوص تصریح کرد: «از تمامی طرف‌های مذاکرات برای احیای برجام درخواست می‌کنیم که به منظور دستیابی هرچه سریع‌تر به نتیجه و رسیدن به پیشرفت، انعطاف بیشتری از خود نشان دهند.»
معاون وزیر خارجه کره‌جنوبی عازم وین شد
همچنین خبرگزاری یونهاپ نیز روز سه‌شنبه گزارش داد که چوی چونگ کان، معاون وزیر امور خارجه کره‌جنوبی برای ملاقات با نمایندگان کشورهای حاضر در مذاکرات وین، عازم اتریش شده است.
تارنمای وزارت امور خارجه کره‌جنوبی نیز هدف از دیدار هیأت نمایندگی این کشور از وین را یافتن راه‌هایی برای حل مسائل مربوط به دارایی‌های مسدودشده ایران در کره در حاشیه مذاکرات برجام از طریق مشاوره با ایران و همچنین هماهنگی و تماس نزدیک با ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا و تروئیکای اروپایی شامل فرانسه، آلمان و انگلیس اعلام کرد. تارنمای وزارت امور خارجه کره‌جنوبی نوشت: «دولت کره‌جنوبی برای حل‌وفصل مسائل باقیمانده میان این کشور و ایران، با کشورهای اصلی حاضر در این مذاکرات در تماس و مشاوره قرار داشته است.»
وزارت امور خارجه کره‌جنوبی با اعلام دیدار چوی یونگ کان از چهارم تا ۹ ژانویه (۱۴ – ۱۹ دی ماه) افزود که او قصد دارد با مقامات هیأت‌های نمایندگی حاضر در مذاکرات وین ملاقات کند.
شتاب مذاکرات وین در دور هشتم
رفت‌وآمد هیأت‌های مذاکره‌کننده در نخستین ساعات مرحله دوم هشتمین دور مذاکرات رفع تحریم‌ها، شتاب قابل توجهی به خود گرفته و این موضوع می‌تواند بیانگر تحولی تازه و مهم در روند گفت‌وگوها باشد. مرحله دوم دور هشتم مذاکرات عصر دوشنبه حوالی ساعت پنج عصر به وقت محلی وین در هتل کوبورگ رسما آغاز شد. علی باقری‌کنی مذاکره‌کننده ارشد ایران و انریکه مورا هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام دیدار و درباره ادامه مسیر جلسات و گفت‌وگوهای روزهای آتی رایزنی کردند. باقری سپس با نمایندگان سه کشور اروپایی عضو برجام دیدار کرد و مجموع این دو ملاقات حدود دو ساعت به طول انجامید.در این میان انریکه مورا، هنگامی که ایران با نمایندگان سه کشور اروپایی دیدار داشت، راهی هتل ماریوت شد که درست مقابل هتل کوبورگ قرار دارد و جلسات گروه ۱+۴ با هیأت آمریکایی برگزار می‌شود. او پیش از پایان جلسه مذاکره‌کننده ارشد ایران با طرف‌های اروپایی بدون اینکه با رسانه‌ها صحبت کند، دوباره به هتل کوبورگ برگشت.
به گزارش ایرنا، درحالی که درز اطلاعات به رسانه‌ها دوباره کاهش یافته، اما باب گمانه‌زنی‌ها در رابطه با روند مذاکرات افزایش یافته است. نمایندگان رسانه‌هایی که مقابل هتل کوبورگ رفت‌وآمد هیأت‌ها را زیر نظر دارند، احتمال دادند که مورا پیام‌هایی را میان ایران و آمریکا رو بدل کرده است. این گمانه‌زنی زمانی تقویت می‌شود که سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه دیروز به خبرنگاران گفت بین ایران و ایالات متحده مسیر مشخصی برای تبادل نظر وجود دارد. او بیان داشت که این مسیر مشخص به صورت مکتوب ولی غیررسمی از طریق هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک (انریکه مورا) انجام می‌شود.
آمریکا به عنوان طرف نقض‌کننده توافقات سال ۹۴ در مذاکرات رسمی اعضای برجام شرکت ندارد، اما هیأتی از جانب این کشور به ریاست رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در وین به سر می‌برد و با سایر اعضای برجام برای بازگشت به این توافق در تماس است. این روزها رفت‌وآمدهای مقابل هتل کوبورگ تنها فرصتی است که می‌توان از زبان مذاکره‌کنندگان حرف کشید. با این حال، گاهی فرصت به حدی کوتاه و سوالات خبرنگاران زیاد و متنوع است که زمان زیادی برای طرح سوالات کلیدی نیست.
همزمان با آغاز مرحله دوم مذاکرات، منابع غربی کارزار فشار بر تیم مذاکره‌کننده ایرانی را با طرح ضرب‌الاجل‌های ساختگی دوباره ازسرگرفته و ادعا می‌کنند که فرصت برای نجات برجام رو به پایان است.
لارنس نورمن، خبرنگار ارشد وال‌استریت ژورنال به نقل از منابع ناشناس غربی در توییتی نوشت که زمان برای پرداختن به درخواست‌های ایران درخصوص تحریم‌ها و راستی‌آزمایی به پایان رسیده است و اکنون «همه چیز در مورد همه موضوعات اصلی باید به موازات هم پیش برود.» او سپس ادعا کرد از صحبت‌های منبع خود اینگونه برداشت کرده که مذاکره‌کننده ارشد ایران قرار است در این هفته ایده‌های جدیدی را برای پیشرفت مذاکرات ارایه کند.
این درحالی است که باقری پیش از عزیمت از هتل کوبورگ این مسأله را در گفت‌وگو با خبرنگاران رد و تصریح کرد که چنین موضوعی صحت ندارد.
به این ترتیب مذاکرات در روزهای آینده در سطوح و قالب‌های مختلف، بین‌ روسای هیأت‌ها و کارشناسان پیگیری خواهد شد. منابع نزدیک به تیم‌های مذاکره‌کننده احتمال می‌دهند که با پیشرفت‌های صورت‌گرفته در مذاکرات و کاهش نقاط اختلافی، نشست کمیسیون مشترک برجام اواخر هفته برگزار شود.

رفت‌وآمد هیأت‌های مذاکره‌کننده در مرحله دوم هشتمین دور مذاکرات رفع تحریم‌ها، شتاب قابل توجهی به خود گرفته و این موضوع می‌تواند بیانگر تحولی تازه و مهم در روند گفت‌وگوها باشد.

همزمان با آغاز مرحله دوم مذاکرات، منابع غربی کارزار فشار بر تیم مذاکره‌کننده ایرانی را با طرح ضرب‌الاجل‌های ساختگی دوباره ازسرگرفته و ادعا می‌کنند که فرصت برای نجات برجام رو به پایان است.

سخنگوی وزارت خارجه چین از تمامی طرف‌های برجام خواست که به منظور تلاش برای رسیدن به نتیجه هرچه سریع‌تر در مذاکرات، از خود انعطاف بیشتری نشان دهند.