پرونده خودروسازان در یک قدمی دادگاه

سخنگوی قوه قضائیه روز گذشته در نشست خبری خود اعلام کرد با خودروسازان توافق شده‌بود تا پایان آبان خودرو‌هایی که دارای نقص هستند، کاهش یابد. خودروسازان در این مدت نه‌تن‌ها به تعهد خود عمل نکردند، بلکه تعداد خودرو‌های ناقص را هم افزایش دادند. بنابراین همکاران ما از مسئولان این دو خودروساز توضیحاتی را خواستند و طبیعتاً اگر پاسخ قانع‌کننده‌ای وجود نداشته باشد، مراتب به مرجع قضایی ارجاع می‌شود. آرای جدید پرونده‌های دادگاه‌های مفاسد اقتصادی، پرونده شکایت از بازیگران و پرونده ترور سردار سلیمانی از دیگر اخبار مهم این نشست خبری بود. در ابتدای نشست خبری سخنگوی دستگاه قضا، خبرنگاری سؤال کرد تاکنون شاهد نبودیم که پرونده ترور سردار سلیمانی به مراجع قضایی بین‌المللی راه پیدا کند و مورد پیگیری قرار گیرد؛ برنامه قوه قضائیه برای پیگیری این پرونده چیست که سخنگو هم گفت: در این خصوص دو پرونده تشکیل شده‌است. یکی پرونده حقوقی که در شعبه پنجم دادگاه عمومی و انقلاب تهران در جریان است. دیگری هم پرونده کیفری است که ۱۲۷ نفر از عاملان و مسببان ترور شهید سلیمانی تحت تعقیب هستند و به حدود ۹ کشور از جمله امریکا ۱۱ نیابت قضایی صادر شده‌است.
ترور سردار عامل داخلی نداشته‌است
ذبیح‌الله خداییان افزود: همچنین در کشور عراق و با توجه به تفاهمنامه دوجانبه کارگروهی تشکیل شده و این کار گروه دو نشست در ایران و عراق داشته و در روز‌های آتی سومین نشست هم در عراق برگزار می‌شود. همچنین پرونده‌ای در رابطه با این جنایت در سطح بین‌الملل تشکیل شده که مکاتباتی از ناحیه مردم و سمن‌ها و نهاد‌های مردم‌نهاد و مراجع قضایی صورت گرفته است. چه در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد و چه در دیگر مراجع در ژنو و نیویورک اقداماتی صورت گرفته‌است.
خداییان در پاسخ به سؤالی درباره پرونده ترور شهید سلیمانی مبنی بر اینکه در این پرونده آیا مسببانی در داخل کشور شناخته شده‌اند یا خیر، گفت: در این خصوص با توجه به تحقیقاتی که صورت گرفته به موردی برخورد نکرده‌ایم که عامل داخلی داشته باشد.


غیب‌شدن خودرو‌های پارکینگی در زمان افزایش قیمت
بخش اصلی این نشست هم درباره تخلف خودروسازان بود. خبرنگاری مطلب خود را اینگونه طرح کرد که اخیراً سازمان بازرسی به دلیل انجام ندادن اقدامات لازم به منظور کاهش خودرو‌های پارکینگی به خودروسازان تفهیم اتهام کرده‌است. سخنگو در توضیح این مطلب گفت: هزاران خودرو در کف پارکینگ‌ها وجود دارد و از ما سؤال می‌شود علت اینکه از طرفی خودرو وجود دارد و از طرفی مردم در نوبت خودرو هستند، چیست. همکاران ما در ماه‌های قبل با خودروساز‌ها مذاکره کردند و توافق‌هایی صورت گرفت که تا پایان آبان تعدادی از خودرو‌هایی که دارای نقص هستند، کاهش یابد، اما متأسفانه در این مدت نه‌تن‌ها به آن تعهد عمل نشد و تعداد خودرو‌ها کاهش نیافت بلکه تعداد خودرو‌های پارکینگی افزایش یافت.
وی ادامه داد: پرسش ما این است که اگر خودرو‌ها به دلیل نقص در پارکینگ‌ها هستند چرا با افزایش قیمت خودرو تعداد آن‌ها کاهش می‌یابد؟! اگر قطعه نیست با افزایش قیمت خودرو‌ها هم نباید تعداد آن‌ها کم شود.
خداییان با بیان اینکه اگر تلاش‌های لازم صورت گیرد، مطمئن هستم تعداد خودرو‌ها کاهش می‌یابد، گفت: بنابراین همکاران ما از مسئولان این دو خودروساز توضیحاتی را خواستند و تحت عنوان احتکار خواسته‌اند پاسخ خود را ارسال کنند و طبیعتاً اگر پاسخ قانع‌کننده‌ای نداشته‌باشند مراتب به مرجع قضایی ارجاع می‌شود.
سخنگوی قوه قضائیه گفت: ما منتظر هستیم توضیحات کامل و تصمیم‌گیری شود که آیا این خودروسازان به تعهدات خود عمل می‌کنند یا اینکه پرونده به مرجع قضایی ارجاع شود؛ البته وزارت صمت هم در نامه‌ای یک برنامه زمان‌بندی تهیه کرده‌است. بر همین اساس خواهش من این است که جدی‌تر وارد موضوع شوند و با توجه به اینکه اکنون تنظیم بازار خودرو بر عهده این وزارت است، موضوع را با جدیت پیگیری کنند تا مانع التهاب بازار شوند.
۳۵ سال حبس برای دو برادر
خداییان در پاسخ به سؤالی درباره آخرین اخبار آرای پرونده دادگاه‌های مفاسد اقتصادی هم با بیان اینکه اخیراً سه فقره از پرونده‌های مربوط به مفاسد اقتصادی منتهی به صدور حکم قطعی شدند، گفت: یکی از این پرونده‌ها مربوط به پتروشیمی‌ها است که در این پرونده چهار نفر محکومیت پیدا کردند. متهم ردیف اول این پرونده به ۱۲ سال و سه نفر دیگر هم هر کدام به پنج سال حبس محکوم شدند. در پرونده دیگری آقای علی شفیعی‌زاده شوشتری فرزند محمدحسین به اتهام اخلال در نظام اقتصادی کشور از طریق اخلال در نظام پولی و ارزی کشور و از طریق ایجاد و تشکیل شبکه‌های مجرمانه کلاهبرداری به ۲۰ سال حبس، رد مال و جزای نقدی محکوم شده‌است. محمدرضا شفیعی‌زاده شوشتری فرزند محمدحسین مشهور به شهرام هم به همین اتهام به ۱۵ سال حبس رد مال و جزای نقدی محکوم شده‌است.