وحشت تقاص

معلوم است ترامپ و پمپئو تلویزیون جمهوری اسلامی را خوب نگاه می‌کنند. دو شنبه شب، هنوز ساعتی از پایان مراسم سالگرد شهادت سردار سلیمانی نگذشته، مایک پمپئو، وزیر خارجه پیشین امریکا در یک مصاحبه از دولت امریکا درخواست که سطح حفاظت از خودش و ترامپ را در برابر تهدید ایران بالا ببرد.
سرنوشت مایک پمپئو و دونالد ترامپ در حال تبدیل شدن به چیزی شبیه به سرنوشت سلمان رشدی، نویسنده کتاب آیات شیطانی است که بعد از ثلث قرن فتوای تاریخی رهبر فقید انقلاب همچنان در خفا زندگی می‌کند. رشدی، ۷۴ ساله، سال ۹۷ گفته بود دیگر مایل نیست پنهانی زندگی کند، ولی او هنوز هم تحت حفاظت است. در دومین سالگرد ترور سردار سلیمانی، ظاهراً پمپئو و ترامپ هم در وحشت وضعی هستند که رشدی سه دهه تمام با آن دست‌وپنجه نرم کرده و البته شانس‌شان کمتر از اوست. پمپئو دوشنبه شب در یک گفتگو با فاکس‌نیوز در حالی که به لحاظ بدنی به شدت متفاوت از یک سال قبل به نظر می‌رسید، گفت: «قاسم سلیمانی فعالانه درگیر توطئه علیه امریکا بود. ما اقدام نظامی قانونی انجام دادیم تا مطمئن شویم هیچ امریکایی کشته نشده است.»‌پمپئو افزود: «اکنون رهبری امریکا این مسئولیت را دارد که هر امریکایی را در برابر تهدید ایران ایمن نگه دارد.» او گفت «متأسفانه تهدید‌های زیادی در مناطق مختلف جهان [علیه امریکا]وجود دارد و شما درباره تهدیداتی که از ایران نشئت می‌گیرد، درست گفتید، این تهدیدات بی‌سابقه است، شما یک کشوری دارید که بزرگ‌ترین حامی تروریسم در جهان است و کشوری بسیار توانمند است، آن‌ها می‌گویند که می‌خواهند تک تک مسلمانان جهان را به کشتن رئیس‌جمهور ترامپ و من‌برانگیزانند، این کاری است که قبلاً انجام نشده است و واقعاً یک خطر و ریسک امنیتی است.»‌وی خطاب به دولت جو بایدن افزود: این را دیدیدم که رئیس‌جمهور رئیسی درباره این حرف زده که رئیس‌جمهور ترامپ و من محاکمه شویم و اگر این کار عملی نشد، ما را ترور کنند، واقعاً و عمیقاً بی‌سابقه است و تیم رهبری سیاسی [جو بایدن]واقعاً [برای حفاظ از ترامپ و من]مسئولیت دارد».
پمپئو گفتگو با فاکس‌نیوز را در حساب توئیتری خود منتشر کرده است. بسیاری از دنبال‌کنندگان او که اغلب دیدگاه‌هایی نزدیک به خودش دارند، از کار او حمایت کرده‌اند، ولی برخی پاسخ‌های قابل توجه نیز وجود دارد. یک کاربر توئیتری به نام
Politically Incorrect Purple SnorkelWhacker به طعنه نوشته است: «ایران می‌خواهد رئیس‌جمهور ترامپ و من؟ را شهید کند. واقعاً؟ این وزیر خارجه ما بود؟» یک کاربر دیگر هم صحنه‌هایی از حمله جمهوریخواهان مورد حمایت ترامپ به کنگره را منتشر کرده است. یک کاربرد دیگر به نام trashytrashrat نوشته است که «مهم‌تر از حفظ امریکا مقابل تهدید ایران، رهبری امریکا مسئولیت دارد که دموکراسی ما را از تهدید‌های درونی ایمن نگه دارد.»


چین: ترور سردار سلیمانی جنایت جنگی بود
سخنگوی وزارت خارجه چین ترور سردار سلیمانی توسط ایالات متحده امریکا را نمونه بارز جنایت جنگی خواند. به گزارش تسنیم، وانگ ون بین، در کنفرانس مطبوعاتی خود در ۴ ژانویه (۱۴ دی) گفت که ترور سردار سلیمانی فرمانده ارشد نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران توسط ایالات متحده که دو سال پیش انجام شد، نمونه دیگری از آسیب به هنجار‌های روابط بین‌الملل بر اساس منشور سازمان ملل و یکی از جنایات جنگی بود که با سوءاستفاده از زور انجام شد. وانگ ون‌بین در پاسخ به پرسشی در همین رابطه خاطرنشان کرد: ایالات متحده شاید بتواند قوانین بین‌المللی را زیر پا بگذارد و از ابزار‌های تروریستی برای انجام «ترور و پاکسازی» در کشور‌های مستقل استفاده کند، اما واقعیت‌ها بار‌ها نشان داده‌اند که آنچه که ایالات متحده واقعاً به آن اهمیت می‌دهد پاسخگوی نیاز‌های خود این کشور و در خدمت منافع امریکا است. آنچه ایالات متحده همیشه حفظ می‌کند تحکیم سلطه خود بر جهان و نادیده گرفتن نظم جامعه بین المللی است. اما این نوع نقض قوانین و نظام بین‌الملل مورد قبول مردم کشور‌های خاورمیانه نیست و مردم جهان نیز آن را نمی‌پذیرند.