شاه! تروریست تویی نه حزب‌الله

گروه جهان/ سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنانی به مناسبت دومین سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، ضمن تجلیل از این شهدا، عربستان را آلت دست امریکا معرفی کرد و خطاب به شاه عربستان تأکید کرد: «جناب شاه تروریست تویی نه حزب‌الله.»
به گزارش خبرگزاری فارس، سید حسن نصرالله در آغاز سخنرانی خود با اشاره به مسائل داخلی لبنان ماهیت سخنرانی دوشنبه شب خود را مسائل خاورمیانه عنوان کرد و سپس به تشریح وضعیت خاورمیانه و مقاومت در این منطقه پرداخت. وی سپس با اشاره به حوادث عراق گفت: «امریکای قاتل داعش را به وجود آورد تا بتواند بهانه‌ای برای بازگشت به عراق پیدا کند. پس از آن، همه شهرهای عراق در معرض سقوط قرار گرفت و امریکا به بهانه داعش، به‌عنوان مدافع به عراق بازگشت.» دبیر کل حزب با تأکید بر اینکه در این سال‌ها هزاران عملیات تروریستی در عراق صورت گرفت و هزاران نفر نیز کشته شدند، افزود: «اجساد مردم عراق، خیابان‌ها را پر کرده بود و نایف بن عبدالعزیز ولیعهد پیشین عربستان سعودی در یک نشست عمومی از هزاران سعودی گفت که برای عملیات انتحاری به عراق رفتند... وزارت کشور عراق نیز گفت که عربستان، هزاران انتحاری را به عراق فرستاد.» وی همچنین تفکرات داعش را برخاسته از عربستان سعودی دانست و گفت: «محمد بن سلمان می‌گوید امریکا از عربستان خواست که طی ده‌ها سال گذشته در راستای گسترش تفکر وهابیت در جهان اسلام و سایر کشورها تلاش کند و عربستان نیز این را پذیرفت. موضع رسمی عربستان حمایت از اشغال عراق توسط داعش بود. عربستان، انتحاری‌ها و خودروهای انتحاری را به عراق گسیل کرد و جوانان خود را برای کشتار جوانان و کودکان عراقی در جریان عملیات‌های انتحاری فرستاد، ولی ایران، جوانان خود را فرستاد تا در همه استان‌های عراق، از مردم این کشور دفاع کنند. لذا چگونه می‌توان بین شهید و قاتل، تفاوت قائل نشد؟ در حالی که برخی وانمود می‌کنند که ایران دشمن است و عربستان دوست.»
دبیر کل حزب‌الله سپس ضمن طرح این پرسش که چه کسی پشت گروه‌های مسلحی که در لبنان آمدند ایستاده بود، گفت: «در رأس همه آنان، عربستان بود. عربستان در رأس کسانی بود که در این توطئه جهانی که منطقه ما را هدف گرفته، سهیم بود.»
وی با اشاره به سخنرانی اخیر ملک سلمان شاه سعودی که در بخشی از آن خطاب به لبنانی‌ها گفت، مردم و مسئولان در مقابل هیمنه تروریستی حزب‌الله بایستند، خطاب به وی تأکید کرد: «جناب شاه تروریست تویی نه حزب‌الله. آن تروریستی که اندیشه تکفیری داعشی را به لبنان فرستاد تو بودی. تروریستی که انتحاری‌ها را به عراق فرستاد، تو بودی. تروریستی که هفت سال مردم یمن را دارد می‌کشد تو هستی. تروریستی که در همه جنگ‌های امریکا کنارش ایستاده تا جنایات ضدبشری‌اش را حمایت کند، تو هستی. حزب‌الله تروریست نیست. حزب‌الله، مقاوم و مدافع و ملی‌گرا و با شرافت است که از وطن و امت و اهل و مردم و مقدساتش حمایت می‌کند... حزب‌الله کسی است که در کنار حاج قاسم جنگید.»


دبیر کل حزب‌الله همچنین به مسائل یمن و جنایات عربستان در این کشور پرداخت و گفت: «در یمن هم وضعیت همین است. در جنگ یمن نیز، امریکا عامل است و عربستان مجری...عربستان آلت دست امریکا در جنگ علیه یمن است... امریکا اینها [کشورهای عربی] را می‌دوشد و آنها را به جان هم می‌اندازد. کارش که تمام می‌شود می‌گوید خب حالا با هم صلح کنید و خوب باشید. نگاه کنید به کشورهای شورای همکاری خلیج فارس که چگونه از اتحاد خلیجی سخن می‌گویند... در هر جایی که این قاتل حضور داشته باشد، وضعیت همین است.» دبیر کل حزب‌الله با بیان اینکه امریکا مسئول تمام جنایات رژیم صهیونیستی در منطقه و فلسطین بوده و مسئول تمام جنایات این رژیم در لبنان است، خاطرنشان کرد: «جنگ، غارت و کشتارهای اسرائیل در لبنان، مسئولیتش بر عهده امریکاست... چگونه به این کشور، به‌عنوان دوست نگاه کنیم. دو میلیون انسان در نوار غزه، محاصره هستند ولی همه کشورها سکوت کرده‌اند. برخی [عرب‌ها] می‌روند و با صهیونیست‌ها روابط خود را عادی می‌کنند.» وی در ادامه به مسأله حمایت امریکا از داعش در سوریه پرداخت و گفت: «واشنگتن، پایگاه التنف را به‌عنوان پادگانی برای داعش قرار داده است تا دمشق را تهدید کند... در سوریه صدها نفر قربانی این بحران شدند... چه کسی پشت این است؟ فلان کشور خلیجی یا فلان کشور آسیایی یا داعش یا النصره؟ به اعتراف مسئولان عربی از جمله حمد بن جاسم که نخست‌وزیر سابق قطر است خودش در تلویزیون گفت که سفیر وقت امریکا در سوریه که در ترکیه بود، پول می‌داد و نقش [عوامل بحران در سوریه] را توزیع می‌کرد.» وی با بیان اینکه در سوریه شاهد مقاومت مردمی هستیم و این مسأله بهترین راه اخراج امریکاست، خاطرنشان کرد: «در یمن هم همین‌طور است. با وجود انصارالله و مردم یمن جایی برای حضور امریکایی‌ها نیست... سرنوشت امریکایی‌ها، خروج از منطقه است.»
خشم عربستان و حامیان آن از «نصرالله»
سخنان تند و بی‌سابقه دبیر کل حزب‌الله لبنان درباره عربستان و پادشاه آن با واکنش سفیر عربستان در لبنان و همچنین برخی مقامات لبنان که حامی عربستان هستند و از واکنش‌های احتمالی این کشور هراس دارند، مواجه شد. به گزارش «شفق نیوز»، «ولید البخاری»، سفیر عربستان در لبنان در توئیتی «نصرالله» را به دروغگویی متهم کرد و بدون اینکه بتواند دلیلی برای این اتهام خود بیاورد، نوشت: «خورشید طلوع خواهد کرد.» «عبدالرحمن بن مساعد بن عبدالعزیز» از شاهزادگان سعودی نیز ادعاهایی مشابه را بیان کرد. در حالی که اظهارات «سید حسن نصرالله» در واقع پاسخ وی به هجمه‌های عربستان علیه حزب‌الله لبنان و فشارهای ریاض بر بیروت بود، نخست‌وزیر و رئیس جمهوری لبنان از در حمایت از عربستان در آمدند. آنان که به اعتقاد ناظران نگران واکنش عربستان و تلاش آن برای گرد آوردن جمع کوچکی از کشورهای عربی علیه بیروت بودند در سخنان خود تلاش کردند، دل سعودی را به دست آورند.
به گزارش ایسنا به نقل از «النهار»، رئیس‌جمهور لبنان بر موضع رسمی این کشور درباره روابط با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس از جمله عربستان تأکید کرد و گفت: ما به موضع خود درباره روابط با کشورهای عربی و بین‌المللی از جمله کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و در رأس آن عربستان پایبند هستیم. این تمایل باید دو طرفه باشد چرا که به نفع لبنان و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس است. «نجیب میقاتی»، نخست‌وزیر لبنان نیز با طرح این ادعا که «آنچه نصرالله علیه عربستان گفت نشان دهنده موضع دولت و قشر وسیعی از مردم لبنان نیست.» گفت: «ما همیشه خواستار حل اختلافات عربی و آسیب نرساندن به روابط لبنان با کشورهای عربی بویژه عربستان بوده‌ایم و از این منظر درخواست ما این است که موضوع سیاست خارجی روی میز گفت‌و‌گو قرار گیرد تا لبنان از پیامدهای مسائل بی‌فایده در امان بماند.»
این سخنان با واکنش فراکسیون پارلمانی حزب‌الله لبنان همراه شد. «حسن فضل‌الله»، عضو فراکسیون وفاداری به مقاومت و نماینده حزب‌الله لبنان در پارلمان این کشور گفت: «ما منتظر بودیم که میقاتی برای عزت کشورش در برابر توهین‌های سعودی‌ها به لبنانی‌ها اقدام کند. اما او با وجود امتیازاتی که (به عربستان) داد، بر خلاف عرف حتی یک تماس هم از سوی سفیر عربستان نداشت.» وی افزود: «گرایش مقاومت به میهن‌پرستی و لبنان، نیازی به تأیید کسی ندارد.»