وحدت در بیت شیعی

گروه جهان/ پس از روزها کشمکش احزاب عراقی در فرآیند تشکیل دولت جدید این کشور، عصائب اهل الحق از مذاکرات نتیجه بخش چهارچوب همکاری شیعیان با «مقتدی صدر» برای ایجاد دولتی توافقی پرده برداشت.
به گزارش سایت «المعلومه»، «سعد السعدی»، از اعضای جنبش عصائب اهل الحق با تأیید این توافق گفت: «صدر برای بازگشت به چهارچوب همکاری و تشکیل فراکسیون بزرگتر در نخستین نشست پارلمان جدید هیچ پیش شرطی ارائه نکرده است. خروجی دیدار «هادی العامری» به عنوان نماینده چهارچوب همکاری با «مقتدی صدر» مثبت و با دیدگاه‌های مشترکی همراه بود. طرفین بر همسان‌سازی نظرات برای تشکیل دولت آینده و تشکیل بزرگ‌ترین بلوک شیعیان در مسیر ایجاد دولتی توافقی با حضور همه احزاب نیز موافقت کردند.»
پیش‌تر نیز «احمد الموسوی»، معاون رهبر جنبش الفتح در بیانیه‌ای با تأیید این توافق اعلام کرد: «براساس مذاکرات چهارچوب همکاری شیعیان و رهبر جنبش صدر مقرر شد کمیته‌هایی از سوی دو بلــــــــوک برای گزینــــــــش نخست وزیری قدرتمند با برنامه‌ای مشخص وارد میدان شوند.»
در آستانه این مذاکرات، منابع نزدیک به ائتلاف شیعیان، دیدار سوم «هادی العامری» و «مقتدی صدر» را آخرین تلاش ممکن برای توافق با جنبش صدر و انتقال دیدگاه‌های دو طرف عنوان کرده بودند، چراکه قواعد داخلی چهارچوب همکاری شیعیان با مواضع صدر برای تشکیل دولت حداکثری مغایرت داشت. از طرفی برخی منابع از تمایل رهبران ارشد این ائتلاف برای اتحاد دوباره احزاب شیعی خبر دادند، چراکه هرگونه شکافی در این اتحاد می‌توانست به جدایی برخی احزاب و در نهایت به مخاطره افتادن انسجام این ائتلاف بینجامد. شاید همین امر نیز سبب شده بود که طرفین از اعلام زمان دقیق دیدار سوم و کلیدی با «صدر» خودداری کنند. «عالیه نصیف»، عضو ائتلاف دولت قانون از چند روز قبل درباره تصمیم راهبردی چهارچوب همکاری شیعی در قبال جریان صدر مصاحبه‌ای داشت و گفت: «در نشست اخیر سران چهارچوب همکاری در منزل سیدعمار الحکیم، تصمیمی راهبردی و واحد اتخاذ کردند و قرار شد گفت‌وگو با رهبر جریان صدر ادامه یابد تا چهارچوب بدون جریان صدر و جداگانه در پارلمان حاضر نشود. گرچه در صورت عدم توافق با جریان صدر، چهارچوب با بیش از 90 نماینده بزرگ‌ترین فراکسیون در پارلمان به شمار می‌رود.»


 دیدار مهم جنبش صدر با کردها
این شرایط در حالی است که به گزارش سایت «شفق نیوز»، همزمان با این توافق هیأتی عالیرتبه از سوی جنبش صدر به رهبری «حسن العذاری» برای مذاکره با «مسعود بارزانی»، رئیس حزب دموکراتیک کردستان در مقر این حزب حاضر شدند. براساس گزارش دفتر «بارزانی»، محور این گفت‌وگو شرایط سیاسی عراق، نتایج انتخابات، آماده سازی برای نخستین نشست پارلمان و همچنین بررسی ابعاد دولت آتی عراق بود. همچنین طرفین بر چگونگی رهایی از چالش‌ها و رفع اختلافات میان اربیل و بغداد نیز به بحث و تبادل نظر پرداختند.  به گزارش فارس، «هوشیار زیباری» از رهبران حزب دموکراتیک کردستان عراق با ابراز خرسندی از دیدار با هیأت عالیرتبه فراکسیون صدر بر علاقه‌مندی به توسعه افق‌های همکاری و هماهنگی متقابل برای تسریع در تشکیل دولتی که پاسخگوی نیازهای مردم عراق باشد، تأکید کرد.