واردات چراغ خاموش 2 ميليون و 400 هزار دوز سينوفارم

گروه اجتماعي
ظرف 6 روز گذشته، 2 ميليون و 400 هزار دوز واكسن سينوفارم از گمرك بين‌المللي امام خميني، ترخيص و به وزارت بهداشت تحويل داده شد. اين حجم بالاي واكسن سينوفارم، در حالي وارد كشور شده كه برخلاف ماه‌هاي گذشته، نه تنها هيچ يك از مسوولان وزارت بهداشت درباره آن اطلاع‌رساني نكرده‌اند، دو روز قبل، از سوي وزارت بهداشت و به‌طور خاص، از زبان وزير بهداشت و رييس سازمان غذا و دارو اعلام و توسط معاون بهداشت وزارتخانه هم تاييد شد كه با هدف حمايت از توليد‌كنندگان داخلي و از آنجا كه ميزان توليد واكسن‌هاي ايراني به رقم قابل قبولي رسيده، ديگر نيازي به واردات نيست و واكسن‌هاي توليد داخل، با اثربخشي مناسب مي‌توانند نياز واكسيناسيون و مصون‌سازي جمعيت را تامين كنند. 
بهرام عين‌اللهي؛ وزير بهداشت، روز يكشنبه در مراسم فاز سوم كارآزمايي باليني واكسن نورا اعلام كرد: «ما تاكنون ۴ نوع واكسن توليد و تاييد كرديم و نورا پنجمين واكسن است. با توجه به اينكه انواع واكسن با پلتفرم‌هاي مختلف داريم تصور مي‌شود كه در آينده‌اي نزديك نياز به واردات نباشد. حمايت از واكسن‌هاي داخلي ادامه دارد، زيرا اين موضوع يكي از مصوبات ستاد ملي كرونا است. تاكنون حدودا ۳۰ ميليون دوز واكسن ايراني وارد عرصه خدمت شده و واكسن نورا نيز ظرف يك‌ماه آينده وارد بازار مي‌شود. در مورد واكسن كمبودي در كشور وجود ندارد و تاكنون ۱۸۰ ميليون دوز واكسن تامين كرده‌ايم و ذخاير واكسن‌مان به حدي است كه مردم ديگر نگراني در اين زمينه ندارند.»
به دنبال اين اعلام وزير، بهرام دارايي؛ رييس سازمان غذا و دارو هم اعلام كرد كه با توجه به حجم واكسن‌هاي توليد داخل، نيازي به واردات واكسن كرونا نيست. حالا نه تنها اين حجم واكسن سينوفارم از چين وارد كشور شده، چند روز قبل وزير امور خارجه ژاپن هم اعلام كرد كه به زودي 700 هزار دوز واكسن آسترازنكا به ايران اهدا خواهد شد كه البته اين واكسن‌ها از سهميه سبد كوواكس خواهد بود. حالا علاوه بر آنكه علت سكوت مسوولان وزارت بهداشت در مقابل واردات بيش از دو ميليون واكسن جديد، نامعلوم و مبهم است، مسوولان جمعيت هلال احمر هم كه طي 8 ماه با مجوز وزارت بهداشت، با واردات بيش از 112 ميليون دوز واكسن سينوفارم از پكن و با كمك صليب سرخ چين، به نوعي انحصار واردات اين واكسن چيني را دراختيار داشتند، از واردات اين محموله دو ميليوني بي‌اطلاعند. 
اين حجم بالاي واكسن سينوفارم در حالي وارد كشور شده كه آخرين محموله‌هاي واكسن وارداتي، روز 25 آذر ماه به كشور رسيد. مهرداد جمال ارونقي؛ معاون فني سابق گمركات كشور، روز 26 آذر ماه با گزارشي درباره جزييات 87 محموله واكسن‌هاي كوويد 19 وارداتي اعلام كرد كه از 15 بهمن 1399 تا 25 آذر 1400، در مجموع 87 محموله واكسن كوويد 19 به كشور وارد و از گمرك بين‌المللي امام خميني ترخيص و به وزارت بهداشت تحويل شده است. طبق اين گزارش، از مجموع واكسن‌هاي وارداتي در اين بازه زماني، 131 ميليون و 604 هزار و 498 دوز واكسن سينوفارم چيني، 13 ميليون و 287 هزار و 610 دوز واكسن آسترازنكا از مبدا چين، هلند، كره‌جنوبي، ايتاليا، چين، اتريش، لهستان، آلمان، ژاپن، روسيه، يونان و صربستان، يك ميليون و 125 هزار دوز واكسن بهارات از مبدا هند و 4 ميليون و 91 هزار و 200 دوز واكسن اسپوتنيك V از مبدا روسيه و صربستان وارد كشور شده كه البته طبق اطلاع «اعتماد» 10 ميليون دوز از واكسن‌هاي سينوفارم، توليد امارات و با برند «حيات وكس» و توسط بخش خصوصي وارد كشور شده بود كه پس از اطلاع مسوولان جديد در وزارت بهداشت از برخي مشكلات مرتبط با اين واكسن تحت ليسانس، تعداد باقي‌مانده واكسن‌هاي حيات وكس از مراكز واكسيناسيون جمع‌آوري شد. 
حالا در حالي خبر از واردات واكسن‌هاي جديد مي‌رسد كه بنا به اعلام معاون فني سابق امور گمركي كشور، اين حجم دو ميليون و 400 هزار دوزي واكسن‌هاي سينوفارم، طي دو محموله و در 6 روز گذشته وارد و ترخيص شده و بنابراين، تا امروز مجموع واكسن‌هاي وارداتي به ۱۵۲ ميليون و۵۰۸ هزار و ۳۰۸ دوز افزايش يافته است.  محمد قوسيان مقدم، سخنگوي جمعيت هلال احمر در گفت‌وگو با «اعتماد» از واردات محموله‌هاي جديد در حالي اظهار بي‌اطلاعي مي‌كند كه از ارديبهشت امسال، مجوز واردات عمده واكسن سينوفارم پكن به اين نهاد امدادي داده شد و تا اوايل آبان ماه هم جمعيت هلال احمر با كمك صليب سرخ چين موفق شد بيش از 112 ميليون دوز واكسن سينوفارم وارد كند كه به گفته قوسيان مقدم، قيمت هر دوز از اين محموله حجيم هم به دليل اينكه از طريق صليب سرخ چين خريداري مي‌شد، ارزان‌تر از قيمت فروش به ساير كشورهاي جهان و حدود 9 دلار بود. قوسيان مقدم، ديروز به «اعتماد» گفت كه نه‌تنها جمعيت هلال احمر از واردات جديد واكسن‌هاي سينوفارم بي‌خبر است، طي هفته‌هاي گذشته هم نه دولت پيشنهاد جديدي براي واردات واكسن به جمعيت هلال احمر داده و نه بحث جديدي براي واردات مجدد مطرح بوده اما احتمال داد كه آنچه در حال ورود است، باقي مانده خريد دولت از سبد كوواكس باشد كه در اين‌صورت، آنچه وارد مي‌شود، باقي‌مانده تعهد 60 ميليون دوزي كوواكس به ايران خواهد بود. اين مقام مسوول در جمعيت هلال احمر پيش‌تر به «اعتماد» گفته بود كه جمعيت هلال احمر بابت واردات 112 ميليون دوز واكسن، 800 ميليارد تومان بابت هزينه جانبي از دولت طلبكار است، چراكه ارز واكسن، صرفا مختص خريد واكسن بود درحالي كه حمل، برچسب‌زني، نگهداري و حتي ترابري واكسن‌ها هم هزينه بر بود كه جمعيت هلال احمر از اعتبارات ستادي براي اين ارقام هزينه كرد و البته تا امروز هم ريالي از بدهي دولت به جمعيت هلال احمر پرداخت و تسويه نشده است. 


اميكرون، شتابان مي‌تازد 
طبق اعلام ديروز وزارت بهداشت، در شبانه‌روز 13 تا 14 دي ماه، ۱۷۰۶ مبتلاي كرونا در كشور شناسايي شد و ۳۴ بيمار نيز فوت كردند. تا روز گذشته، مجموع مبتلايان كرونا در كشور به ۶ ميليون و ۲۰۰ هزار و ۲۹۶ نفر و مجموع فوتي‌ها به ۱۳۱ هزار و ۷۳۶ نفر افزايش يافت. 
خطر جدي حالا متوجه سرعت شيوع اميكرون در كشور است؛ طبق اعلام معاون درمان وزارت بهداشت تا ظهر روز دوشنبه، تعداد مبتلايان اميكرون در كشور به 194 نفر رسيده بود اما غروب دوشنبه، رييس انستيتو پاستور اعلام كرد كه تعداد مبتلايان اين سويه، به 244 نفر افزايش يافته است. 
عليرضا بيگلري؛ رييس انستيتو پاستور ايران، شامگاه دوشنبه در گفت‌وگو با شبكه خبر هشدار داد: «در حال حاضر، 30درصد از نمونه‌هاي منفي شده مشكوك به كرونا كه به انستيتو پاستور مي‌رسد، آنفلوآنزاست اما از هفته‌هاي آتي شاهد شيوع اميكرون در كشور خواهيم بود و احتمالا آمار بستري‌ها بالا خواهد رفت چون به دنبال افزايش موارد ابتلا، قطعا روند بستري‌ها نيز افزايش خواهد يافت. اگر پيش‌بيني كنيم روزانه ۱۰۰ هزار مبتلا به اميكرون داشته باشيم، حداقل ۵درصد اين افراد بستري خواهند شد كه در اين صورت، سيستم بهداشت و درمان كشور تحت فشار مضاعف قرار خواهد گرفت.» هشدار درباره غلبه نگران‌كننده سويه اميكرون در حالي است كه يك منبع آگاه هم در گفت‌وگو با «اعتماد» گفت ويژگي سويه اميكرون، شيوع انفجاري است و بنابراين، افزايش چند ساعته تعداد مبتلايان اين سويه از 194 به 244 نفر، چندان غريب نيست. اين منبع آگاه يك نكته را هم خاطرنشان كرد: «اگر شاهديم كه در كشورهاي اروپايي، موج انفجاري ابتلاي اميكرون اتفاق افتاده به دليل فاصله طولاني تكميل واكسيناسيون با جهش اميكرون است. در اين كشورها كه امروز روزانه 70 الي 100 هزار مبتلاي سويه جديد دارند، يك سال قبل، واكسيناسيون آغاز شده بود. در فاصله طولاني بين واكسيناسيون و جهش اميكرون، سطح آنتي‌بادي افراد كاهش پيدا كرده بود و به همين دليل حالا با آمار ابتلاي روزانه 100 هزار نفر مواجه شده‌اند. زماني كه اين كشورها، در حال تكميل و تزريق دوز دوم واكسن كوويد 19 بودند، در كشور ما آن هم با سرعتي بسيار كند و حتي با تاخير، واكسيناسيون آغاز شد و بنابراين، از يك منظر مي‌توان گفت كه شايد ما اين شانس را داشتيم كه جهش اميكرون، در فاصله كوتاهي بعد از تزريق دومين دوز واكسن جمعيت هدف به كشور ما رسيده چون هنوز سطح آنتي بادي در بدن مردم، بالاست.»