«بن بست افراط گرايی» نشان داد «ميانه روی» تنها راه است

آرمان ملی: هنوز باورش سخت است،  5 سال از رفتن اسوه صبر و اعتدال می‌گذرد؛ این روزها بیش از همیشه آرزو می‌شود که کاش آیت‌ا... هاشمی بود، چرا که او را گره‌گشای پرونده هسته‌ای می‌دانند و استدلال آن میانه‌روی و خیرخواهی او برای ملت است. روز پنجشنبه پنجمین سالگرد رحلت آیت‌ا... هاشمی در حرم امام خمینی(ره) و مزار ایشان با حضور یادگار امام، چهره‌های مختلف و اقشار مردم برگزار شد و محسن هاشمی، اسحاق جهانگیری و محمد سروش محلاتی در سخنانی به تبیین سیره هاشمی رفسنجانی پرداختند.   خطر افراط، انقلاب را تهدید می‌کند مهندس محســــن هاشـــمی در پنجمین سالگرد رحلت آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی تاکید کرد: اگر بخواهیم انقلاب را حفظ کنیم راهی جز متوقف کردن افراطی‌گری و بازگشت به اعتدال و میانه‌روی نداریم و هرچه این اتفاق دیرتر بیفتد هزینه بازگشت و ریزش جوانان و اقشار جامعه بیشتر خواهد بود. وی با اشاره به سخنان آیت‌ا... هاشمی در دهه پایانی عمرش افزود: ایشان می‌گفتند تصور ما در جوانی و مبارزه این بود که استعمار و استبداد، دو مشکل اصلی جامعه است و بر همین اساس، من دو کتاب فلسطین کارنامه سیاه استعمار و امیرکبیر قهرمان مبارزه با استبداد را منتشر کردم و با این فضا انقلاب به پیروزی رسید و استعمار و استبداد را کنار زد. اما بعد از انقلاب به تدریج متوجه شدیم مشکل بنیادین دیگری نیز داریم که شاید خطرناکتر و زیانبارتر از استبداد و استعمار است و می‌تواند آسیب بیشتری از آنها به کشور بزند و آن معضل «افراط» است. با استعمار و استبداد می‌شود مبارزه آشکار کرد، چون ظهور مادی و عینی دارند، اما افراط مساله ذهنی است و در عمق فکر و جان افراد به‌وجود می‌آید و برای همین مبارزه با آن سخت‌تر از استبداد و استعمار است. محسن هاشمی ادامه داد: بعد از انقلاب ایشان و دیگر شخصیت‌های انقلاب، عمدتا هدف افراط بوده‌اند و اگر استعمار و استبداد هم می‌خواستند به انقلاب ضربه بزنند به‌وسیله افراطیون بوده است؛ هم اکنون نیز خطر افراط، انقلاب را بیش از هر خطر دیگری مانند حمله نظامی و دیگر خطرات، تهدید می‌کند. وی با بیان گستردگی مصادیق افراط توضیح داد: از افراط در حوزه عقاید که موجب تفرقه و خرافات شده تا افراط در حوزه سیاست که به دفع حداکثری و جذب حداقلی منجر شده تا افراط در اقتصاد که موجب خصولتی شدن بخش بزرگ اقتصاد کشور شده است. در فرهنگ هم افراط باعث شده مخاطب و تاثیر ماهواره و رسانه‌های بیگانه به‌شدت افزایش یابد و در حوزه سیاست خارجی، افراطیون که تحریم را نعمت می‌دانستند، وضعیت کشور را به این روز کشانده‌اند. هاشمی نقطه مقابل افراط را اعتدال به معنای میانه‌روی در برابر تندروی دانست و گفت: اگر بخواهیم انقلاب را حفظ کنیم، راهی جز متوقف کردن افراطی‌گری و بازگشت به اعتدال و میانه‌روی نداریم. وی با اشاره به سالگرد شهادت سردار سلیمانی به شناخت عمیق و ارادت قلبی آیت‌ا... هاشمی و سردار سلیمانی نسبت به یکدیگر اشاره کرد و گفت: آیت‌ا... هاشمی در مقام فرماندهی جنگ و همچنین دوران ریاست جمهوری از رشادت سردار سلیمانی در عین عقلانیت و منطقی بودن ایشان یاد می‌کرد و سردار سلیمانی هم در مراسم تشییع آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی گفت کمتر مرجع تقلیدی عمری به بابرکتی عمر آیت‌ا... هاشمی داشت و ایشان از ابتدا تا انتها انقلابی و استکبارستیز و صهیونیست‌ستیز بود اما با روش عقلانی. وی ابراز امیدواری کرد راه و تفکر هاشمی که عقلانیت و میانه‌روی و مهمتر از زندگی مادی اوست، تداوم یابد و مردم را از شرایط دشوار معیشتی به رفاه و آسایش و آینده روشن برای فرزندان ایران برساند.   امــروز به حلــــقه واسـطی مثل هـاشمی نیاز داریـم در این مراسم اسحاق جهانگیری با بیان اینکه آقای هاشمی همواره حلقه واسطی در فضای سیاسی کشور بود، تصریح کرد: اگر روزی چپ می‌خواست راست را حذف کند آقای هاشمی می‌ایستاد و اگر راست هم می‌خواست چپ را حذف کند بازهم می‌ایستاد. امروز به شدت به این حلقه‌های واسط نیاز داریم و سردار سلیمانی هم همین نقش را در فضای سیاسی کشور داشت. وی یادآور شد: آقای هاشمی رفسنجانی همواره حامی قاطع حضور بخش خصوصی در اقتصاد کشور بود و توسعه زیربناهای کشور را تا آخرین لحظه حیات دنبال می‌کرد و به یک ایران مدرن و صنعتی می‌اندیشید. این برای روحانیت باعث افتخار است که یک روحانی چنان حرکت کند که تکنوکرات‌ها او را الگو قرار دهند. یکی از آن رشته‌ها سدسازی است. وی افزود: آقای هاشمی در سیاست داخلی به دنبال استقلال، عزت و پیشرفت ملی بود و در سیاست خارجی هم دنبال تعامل سازنده با همه کشورها بود و روابط خوبی در دوره آقای هاشمی برقرار شد و یکی از مهم‌ترینش روابط با کشورهای عربی بود. او به مردم سالاری باور داشت و صندوق رأی را گره‌گشای مشکلات مردم می‌دانست و در هیچ مقطعی با صندوق رأی قهر نکرد و همیشه با شجاعت خودش را در معرض رأی مردم قرار می‌داد. سال 92 بعداز رد صلاحیت به من گفت من همان هاشمی دو روز قبل هستم و رابطه من با رهبری و نظام هیچ تغییری نخواهد کرد؛ برخی می‌خواهند من را روبه‌روی نظام قرار دهند و من هرگز این کار را نخواهم کرد. جهانگیری با اشاره به رد صلاحیتش در انتخابات ریاست جمهوری، گفت: سال 96 در انتخابات تأیید صلاحیت شدم و سال 1400 همین شورای نگهبان، مرا رد صلاحیت کرد. قبل از جلسه سران قوا با یکی از مسئولان امنیتی کشور جلسه داشتم و گفتم از نظر اقتصادی، اخلاقی و توان مدیریتی پرونده من روشن است و هیچ دغدغه‌ای ندارم؛ در این جلسه هم هیچ‌کس نخواهد فهمید چنین اتفاقی برای من افتاده و با قدرت کارهای خود را دنبال می‌کنم؛ ولی این کارها به ضرر کشور و شورای نگهبان است. همان موقع مصاحبه کردم و گفتم هر دلیلی به شما داده‌اند، منتشر کنید و هنوز بر همان نظر هستم. معاون اول سابق رئیس‌جمهوری اظهار داشت: در سیره مدیریت هاشمی برای خیلی از مشکلات کشور می‌توان راه حل پیدا کرد و یکی از مسائلی که سیاست ورزان باید توجه داشته باشند این است که چقدر اقداماتی که انجام می‌دهند در خدمت منافع ملی کشور است.   نمــی‌توان واقعیت را بـــرای حفظ قدرت کتمان کرد پایان بخش این مراسم، سخنان آیت‌ا... سروش محلاتی، استاد حوزه علمیه قم بود که با اشاره به کلام حضرت زهرا(س)، شیوه مدیریت علوی را مبتنی بر رفق و مدارا با مردم دانست و تاکید کرد: از نگاه امام اگر مردم به مشقت بیفتند، حتی قاعده نفی سبیل را باید کنار گذاشت و برای عدم سلطه هم نباید مردم به مشقت و فشار بیفتند. سروش محلاتی اظهار داشت: شخصیتی با این سابقه درخشان و گذشته پرافتخار، چرا امروز باید در یک جمع محدود که هیچ کدام آنها یک دهم افتخارات علی(ع) را ندارند، تصمیم به حذف او بگیرند؟ چه کسی به شما صلاحیت داده که بگویید علی بن ابیطالب(ع) صلاحیت ندارد؟! استاد حوزه علمیه قم گفت: خیلی‌ها مدعی هستند ما جلوی انحراف را می‌گیریم یا برنامه داریم که جلوی انحراف و فساد را بگیریم. مهم این است که شاخص رهبری علی(ع) چیست و فاطمه زهرا(س) می‌گوید، اگر علی بن ابیطالب(ع) قدرت را به دست گرفته بود با «ملایمت» مردم را در این مسیر به حرکت در می‌آورد؛ تندی، تیزی و افراطی‌گری در حرکت حضرت نبود. وی افزود: کمال علی بن ابیطالب(ع) در این است که مقابل دشمن با شدت برخورد کرد و امروز که جامعه به مدیریت نیاز دارد، با کمال مدارا با شما برخورد می‌کرد. اینها هیچ تضادی با هم ندارند و مکمل هم هستند. استاد حوزه علمیه قم گفت: این مهم است که بدانیم قلمرو ایستادگی کجاست و قلمرو رفق و مدارا کجاست؟ آقای هاشمی رفسنجانی می‌گوید ما باید آنچه مصلحت واقعی نظام است را بگوییم و می‌گوییم، ولو اینکه به خودمان آسیب برساند؛ ما نمی‌توانیم واقعیت را کتمان کنیم تا قدرتمان را حفظ کنیم. قبل از انقلاب به نحوی از آبرو و حیات خود صرف نظر کرد و بعد از انقلاب هم هرچه داشت برای انقلاب قرار داد.