احتکار هست ولی تقصیر ما نیست!

پس از انتشار گزارشی در تاریخ شنبه ۱۱ دی ماه ۱۴۰۰ با عنوان «تفهیم اتهام احتکار به سایپا و ایران‌خودرو» شرکت خودروسازی سایپا پاسخی را به دفتر روزنامه ارسال داشته‌است.
متن پاسخ شرکت خودروسازی سایپا به گزارش «جوان» به این شرح است: براساس گزارش تهیه‌شده از سوی واحد‌های ذیربط در گروه خودروسازی سایپا، در طول سال جاری مهم‌ترین قطعه‌ای که موجب تولید محصولات با کسری قطعات و به صورت ناقص در این خودروسازی شده، قطعه ACU (سیستم کنترل ایربگ) است.
تولیدکنندگان داخلی ایربگ، این قطعه را اکثرا به صورت CBU به کشور وارد می‌کنند و همراه سایر قطعات ایربگ به صورت مجموعه به خودروسازان تحویل می‌دهند، لیکن به دلیل بحران جهانی کمبود چیپ‌ست‌ها و قطعات نیمه هادی به ویژه IC مورد استفاده در قطعه ACU، امکان تأمین و تحویل به‌موقع این قطعه، از سازندگان داخلی سلب شده و تنها خط مونتاژ موجود در کشور نیز به علت کمبود IC متوقف شده‌است.
از انتهای سال گذشته با تداوم عدم تأمین ACU به میزان مورد نیاز توسط تأمین‌کنندگان داخلی و افزایش خودرو‌های ناقص کف کارخانه، تأمین قطعه مذکور در دستور کار گروه سایپا قرار گرفت و با تدبیر‌ها و روش‌های مختلف بخشی از نیاز این شرکت به این قطعه تأمین شد که در نهایت تسریع در تحویل خودرو‌های ناقص و عرضه بیشتر به بازار را به همراه داشت. این در حالی است که اگر تلاش‌های سایپا در زمینه تأمین ACU صورت نمی‌گرفت، بر اساس آمارها، در حال حاضر تعدادخودرو‌های ناقص این مجموعه از ۱۸۰ هزار دستگاه نیز فراتر می‌رفت.


در حال حاضر گروه خودروسازی سایپا مشغول برنامه‌ریزی جهت تأمین قطعه مذکور از منابع خارجی و تولیدکنندگان داخلی است و در صورتی که طرف‌های تأمین‌کننده در زمینه ایفای تعهدات خود به خوبی عمل کنند، گروه سایپا قادر خواهد بود تا میزان خودرو‌های کف پارکینگ‌ها را به صورت قابل‌ملاحظه‌ای کاهش دهد.
ذکر این نکته ضروری است که مستندات کسری قطعه ACU، مکاتبات گروه خودروسازی سایپا با تولیدکنندگان داخلی و بین‌المللی و برنامه این خودروساز برای کاهش تعداد خودرو‌های کف کارخانه، به طور کامل و مستدل در اختیار سازمان بازرسی کل کشور نیز قرار گرفته است.
علی‌ایحال لازم به ذکر است که نامه سازمان بازرسی کل کشور مبین محکومیت یا صدور حکم علیه شرکت‌های خودروسازی نبوده و در آن، از شرکت‌های مذکور خواسته شده دفاعیات و مستندات خود را ارائه کنند. جوان: پاسخ گروه خودروسازی سایپا به گزارش «جوان»، در واقع تأیید خبر سازمان بازرسی کل کشور است که مطلب ما مستند به آن بود: تفهیم احتکار به سایپا به دلیل انبوه خودرو‌های پارکینگی. همان‌طور که در پاسخ بالا ذکر شده‌است، خود سایپا هم به این موضوع اذعان کرده که چند ده هزار خودروی موجود در پارکینگ‌ها ترخیص خواهند شد، اگر تولیدکنندگان داخلی و منابع خارجی، قطعات مورد نیاز را به سایپا تحویل دهند. اصل احتکار خودرو در پارکینگ‌ها به تأیید خود سایپا هم رسیده‌است، اما علت این موضوع به سایر نهاد‌ها و طرف‌های قراردادی نسبت داده شده‌است. نکته مهم در این خصوص اینکه برخی از شرکت‌های طرف قرارداد سایپا که وظیفه تأمین قطعات این خودروساز را بر عهده دارند، در عین استقلال حقوقی، به لحاظ عرفی و ساختاری احتمالاً زیرمجموعه خود سایپا هستند و این یعنی سایپا احتکار خودرو را به نهاد‌های زیرمجموعه خودش نسبت داده است! از این مهم‌تر، نهاد بالادستی و نظارتی، یعنی سازمان بازرسی کل کشور با ملاحظه تمام این موارد، اقدامات سایپا را طبق قانون از مصادیق احتکار منجر به اخلال در رقابت تشخیص داده و به همین دلیل به مدیران این خودروساز تفهیم اتهام احتکار کرده‌است. پاسخ سایپا به خبر سازمان بازرسی، همان تأیید تفهیم اتهام احتکار است.