ادای احترام ایران به شهدا

«بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم. سلام بر شهیدان گمنام، گمنام در میان خاکیان و معروف در عرصه افلاکیان؛ فداکارانی که پس از گذشت سالیان دراز از لحظه شهادتشان کشور را با رایحه معنویت و جهاد، معطر می‌سازند و پرچم افتخار به خون‌های ریخته شده در راه اسلام و قرآن را بیش از پیش به اهتزاز درمی‌آورند. تقارن تشییع پیکر این مسافرانِ به خانه برگشته، با روز شهادت صدیقه طاهره سلام‌الله‌علی‌ها مبشّر ابدیت یاد و خاطره آنان و مژده‌بخش خیر کثیری است که از ناحیه آنان برای کشور امام زمان روحی‌فداه فراهم خواهد آمد، ان‌شاءالله. به ارواح طیبه این شهیدان و به چشم‌ها و دل‌های منتظر پدران و مادران و همسران آنان سلام و درود می‌فرستم و فضل و رحمت فزاینده پروردگار را برای همه آنان مسئلت می‌کنم.»
این متن درود و ابراز احساسات رهبر معظم انقلاب نسبت به شهدایی است که روز پنج‌شنبه در تهران، پایتخت جمهوری اسلامی ایران تشییع شدند؛ شهدایی آمده از زمانی دور، از دهه ۶۰ و روز‌های مقاومت مقابل متجاوزان بعثی، آمده‌اند تا یادمان بیاورند از همان سال‌های دور آنچه ایران را ایران نگه داشت، مقاومت بود و لاغیر؛ مقاومت تا پای جان. این ادای احترام یک رهبر و یک فرمانده است به سربازان وطن، همراه با خیل عظیم هموطنانی که به پیکر‌های آمده آنان ادای احترام می‌کند.
همزمان با ایام فاطمیه و سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)، پیکر پاک و مطهر ۲۵۰ شهید گمنام دوران دفاع مقدس در ۲۴ شهر کشور تشییع شد. در تهران نیز مراسم تشییع پیکر ۱۵۰ شهید گمنام از مقابل دانشگاه تهران برگزار شد. برخی از این شهدا در عملیات‌های کربلای ۵، کربلای ۸ و تک دشمن بعثی در سال ۱۳۶۷، تعداد دیگری از آن‌ها مربوط به عملیات‌های والفجر یک، والفجر مقدماتی در منطقه عملیاتی فکه، برخی دیگر مربوط به عملیات والفجر ۹ در سلیمانیه عراق، برخی دیگر مربوط به عملیات کربلای ۶ در منطقه عملیاتی سومار، بخشی دیگر از آن‌ها مربوط به عملیات بدر در منطقه عملیاتی شرق دجله و برخی دیگر نیز از عملیات رمضان در منطقه شرق بصره به جا مانده‌اند که تفحص شده‌اند. همزمان با تهران، مراسم تشییع شهدا در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، اصفهان، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خراسان‌جنوبی، خراسان‌رضوی، خوزستان، قم، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، قزوین، قم، کردستان، کرمان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، لرستان، مازندران، استان مرکزی و هرمزگان برگزار شد.
در این مراسم مقامات علی‌رتبه لشکری و کشور نیز در کنار مردم حضور یافتند. حجت‌الاسلام و المسلمین سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور، حجت‌الاسلام و‌المسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای رئیس قوه قضائیه و محمدباقر قالیباف رئیس مجلس به مراسم تشییع شهدا رفتند و حضوراً نسبت به پیکر‌های شهدا ادای ادب و احترام کردند. قالیباف: انقلابی کسی است که گره از کار مردم باز کند


محمدباقر قالیاف، رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم تشییع ۱۵۰ شهید گلگون‌کفن گمنام در دانشگاه تهران اظهار داشت: امروز ما در این مکان جمع شده‌ایم تا شهدایی را که همه تاریخ، حریت و آزادگی ما بوده و شمع محفل ما هستند، تشییع کنیم. شهدای انقلاب اسلامی لاله‌هایی بر پیشانی عزت و افتخار ایران عزیز هستند و ما باید کار آن‌ها را قدر بدانیم، زیرا آن‌ها پیام‌آور کربلا هستند.
وی با بیان اینکه پناه رزمندگان در سخت‌ترین شرایط جنگ، حضرت فاطمه (س) بود، گفت: امروز همه ما یک وظیفه داریم که در مسیر حل مشکلات مردم عزیزمان گام برداریم، امروز انقلابی آن کسی است که با منطق شهدا و با منطق امام و با اطاعت از ولایت و بیعت با ولایت در کنار شهدا گره از کار مردم باز کند. اگر امروز در برخی از گره‌ها مانده‌ایم و دچار مشکل هستیم، مطمئن باشید دلیل اصلی آن است که از مسیر منطق شهدا و امام شهدا فاصله گرفته‌ایم، اگر در این مسیر حرکت کنیم و تمام تلاش و توان خود را به کار بگیریم، بدون شک وعده الهی موفقیت و پیروزی است، در هر عرصه‌ای که موفق بوده‌ایم، مربوط به زمان‌هایی است که مردم در صحنه حضور داشتند، اگر ما امروز بخواهیم مجاهدت کنیم نتیجه مجاهدت ما باید در زندگی مردم مشهود باشد.
رئیس مجلس در ادامه گفت: در جمع این شهدای عزیز می‌گویم که امروز یک بزنگاه مهم و یک عبرتگاه بی‌نظیر برای ما مسئولانی است که در مسند قدرت و مسئولیت هستیم. ما باید بدانیم که این شهدای عزیز و گرانقدر ما از همه جان، آبرو و خون خود گذشته، دنیا را پس زدند و جان خود را در کف دست گرفتند و در میدان حاضر شدند و برای اسلام و انقلاب و ایران عزیزمان جان خود را دادند و تقدیم کردند.
وی گفت: امروز ما هستیم که برای این ملت عزیز، ملتی که هر زمان که انقلاب، نظام و ایران عزیز به حضور آن‌ها در هر عرصه‌ای نیاز داشت، به میدان آمده و ایستادند، وظیفه داریم تلاش کنیم، مسیر، معبر و راهی را که شهدا و شهید سلیمانی عزیز ما و امام (ره) با منطق خداباوری و مردم باوری ایجاد کردند، طی کنیم، امروز این پرچم و مسئولیت به دوش ماست.
رئیس مجلس تصریح کرد: ما حق نداریم با مرزبندی‌های خودساخته بین مردم و در جامعه اختلاف‌انگیزی کنیم، امروز همه یک وظیفه داریم و آن اینکه در مسیر حل مشکل مردم عزیز گام برداریم. وی تصریح کرد: امروز کسی انقلابی است که با منطق امام شهدا و شهدا و اطاعت از ولایت و بیعت با ولایت در کنار شهدای عزیز، گره از کار مردم باز کند و کارآمدی دین در اداره جامعه را به اثبات برساند که در غیر این صورت نه مسیر شهدا را رفته و نه مسیر امام شهدا و نه می‌تواند بگوید خدمتگزار مردم و تابع ولایت است.
قالیباف با بیان اینکه امروز میزان کار و اثبات کارآمدی دین در اداره جامعه و در خدمت به مردم عزیز است، یادآور شد: امروز هر چند می‌گوییم شهدای گمنام، اما آن‌ها هرگز گمنام نیستند و همه باور‌های آن‌ها در تار و پود یکایک جوانان کشور رخنه کرده و نشان شهدای عزیز بر جان، دل و ضمیر جوانان کشور نشسته است.
قالیباف گفت: این شهدا که در معبر‌های مین و عبور از رودخانه‌های خروشان و ارتفاعات سرد پر از برف و یخ مجاهدت کردند، زمانی از ما راضی هستند و ما می‌توانیم مدعی باشیم که تمام وقت و زندگی خود را در مسیر شهدای عزیز طی کرده‌ایم که نتیجه مجاهدت‌های خود را در زندگی مردم ببینیم.
رئیس مجلس تصریح کرد: در این روز عزیز و در سالگرد روزی که دو سال قبل در چنین ساعتی پیکر شهید سلیمانی در جمع ما بود، از خداوند می‌خواهیم و همه در حق هم دعا کنیم که خدا این توفیق را به ما بدهد که منطق امام، شهدا و سنت‌های الهی و تبعیت از ولی‌فقیه را پیش ببریم و دعا کنیم خدمتگزاران صادقی برای مردم با اخلاص و متدین و صبور باشیم.
حضور رئیسی در مراسم تشییع شهدا
سیدابراهیم رئیسی هم صبح پنج‌شنبه در اجتماع گسترده و پرشور مردم تهران حضور یافت و همراه با آنان، پیکر پاک و نورانی ۱۵۰شهید گمنام دفاع مقدس را تشییع کرد. رئیس‌جمهور از تقاطع خیابان فلسطین به مسیر عشق و ارادت قلبی شهروندان تهرانی به حضرت زهرا (س) و راه امام و شهدا پیوست و همگام با تشییع‌کنندگان با مشایعت پیکر شهیدان به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد.
رئیسی در حاشیه این مراسم در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: امروز پیام شهدا در فضای کشور طنین‌افکن شده و عطر نورانیت و ایثار در جامعه و میان مردم موج می‌زند. پیام خون شهیدان عبودیت خداوند متعال، خدمت خالصانه، گره‌گشایی از کار و زندگی مردم، دشمن‌شناسی و دشمن‌ستیزی است. رئیس‌جمهور با بیان اینکه شهیدان وظیفه و مسئولیت سنگینی بر عهده ما گذاشته‌اند، اظهار داشت: در مراسم تشییع پیکر مطهر شهدا شرکت کردیم تا قبل از هر چیز از شهیدان‌مان درس ایثار و اخلاص بگیریم.
وی با اشاره به پیام شهیدان به مسئولان و دست‌اندرکاران امور کشور خاطرنشان کرد: امروز وظیفه بسیار سنگین خدمت خالصانه به مردم و تلاش برای رفع مشکلات آنان را بر عهده داریم و باید ضمن مراقبت از خطر نفوذ دشمن، با توسل به شهدا، امیدوارانه امور کشور را به پیش ببریم. نشانه ولایتمداری و وفاداری
رئیس‌جمهور، سیدابراهیم رئیسی همچنین با صدور پیامی از حضور مردم در این مراسم تشکر کرد. او در پیامی نوشت:
بسمه‌تعالی
ایران اسلامی در سالروز شهادت مظلومانه حضرت صدیقه طاهره (سلام‌الله علیها) شاهد حضور غرورآفرین، پرشور و بی‌نظیر مردم بابصیرت و انقلابی در تشییع پیکر مطهر ۲۵۰شهید سروقامت جاودانه کشورمان بود؛ حضوری که بیانگر تعظیم فرهنگ ایثار و شهادت و عظمت مردم ولایتمدار و وفادار ایران بود. اینجانب به عنوان خدمتگزار این مردم به سهم خویش از این حضور گسترده و آگاهانه تشکر نموده و بار دیگر از ارواح طیبه شهدا و امام عظیم‌الشأن راحل‌مان استمداد می‌طلبم تا با توسل به اهل بیت (ع) و به برکت این خون‌های پاک در جهت ادای دین به این عزیزان، به مردم خدمات شایسته و صادقانه‌ای را ارائه نماییم.
علو درجات شهیدان و امام راحل (ره) و سربلندی ایران اسلامی و طول عمر با برکت رهبر فرزانه انقلاب اسلامی را از درگاه خداوند متعال خواستارم. ۳ هزار شهید دفاع مقدس هنوز شناسایی نشده‌اند
پیشتر فرمانده کمیته جست‌و‌جوی مفقودین ستاد کل نیرو‌های مسلح گفته بود: پیکر‌های مطهر ۳ هزار شهید دفاع مقدس در عراق هنوز شناسایی نشده‌اند که عملیات جست‌وجو و تحقیق برای شناسایی و یافتن آن‌ها ادامه دارد. سردارسیدمحمد باقرزاده ۱۸ آذرماه گذشته در شلمچه و در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تاکنون پیکر‌های مطهر ۴۶هزار شهید هشت سال دفاع مقدس در خاک عراق تفحص و شناسایی شده است.
وی گفت: تیم‌های تفحص ما در حال جست‌وجو برای شناسایی ۳ هزار شهید باقی مانده در خاک عراق هستند و این تلاش‌ها تا یافتن آخرین شهید ادامه خواهد یافت.