اهتزاز پرچم‌های افتخار در 25 استان کشور

گروه سیاسی/ پنجشنبه گذشته همزمان با سالروز شهادت حضرت زهرا(س) پیکر 250 شهید گمنام دفاع مقدس در شهرها و استان‌های مختلف کشور تشییع شد تا با‌ وجود گذشت 30 سال از پایان جنگ تحمیلی، بار دیگر خاطره رشادت‌ها و ایثارهای 8 ساله را زنده کرده و عطر ایمان و شهادت را در سراسر کشور پراکنده کنند. پیکر این شهدا که سال‌ها در غربت میدان‌های رزم دفاع مقدس باقی مانده بود، طی دو سال گذشته تفحص شد، اما مردم ایران با حضور گسترده خود در مراسم تشییع این پیکرهای مطهر، هم مراتب قدردانی خود را از این سربازان اسلام و وطن نشان دادند و هم با پذیرایی پرشور از این پیکرها، نشان دادند که آنان هیچ‌گاه غریب نبوده‌اند و خاطره‌ شهادت‌ها و ایثارهای‌شان در خاطر ملت ایران همیشه تازه است.
این 250 پیکر پاک، حماسه سازان عملیات‌ها و مناطق عملیاتی کربلای پنج و هشت (شلمچه)، تک دشمن ۶۷ (شلمچه، زبیدات و مجنون)، خیبر(مجنون)، والفجر یک و مقدماتی(فکه)، والفجر ۹ (چوار تا سلیمانیه)، کربلای ۶ (سومار)، مسلم بن عقیل (سومار)، بدر(شرق دجله) و رمضان (شرق بصره) بودند که در همین عملیات‌ها به فیض شهادت نائل آمدند.
علاوه بر تهران، 24 استان دیگر نیز میزبان این جوانان تازه بازگشته از میدان‌های جهاد بودند. از همین رو بود که امسال، سالروز شهادت حضرت زهرا(س) جلوه و معنای دیگری در سراسر کشور داشت. اقشار مختلف مردم، بویژه زنان و جوانان با حضور پرشور خود در این مراسم، چه تهران و چه سایر شهرها، با آرمان‌های شهدا تجدید پیمان کردند، شهدایی که راه‌شان به طرق مختلف همچنان ادامه دارد. تبرک جستن از پیکر پاک این شهیدان، همراهی و بدرقه آنان، در تهران و سایر استان‌ها، گریه‌ها و شورها و حماسه‌ها، همگی جلوه‌های خاص این مراسم بود؛ مراسمی که از هر دو سو، هم شهیدان و هم مردم بدرقه کننده شهدا، نشان می‌دهد که این ملت با شهادت و ایثار پیوندی ناگسستنی دارد.
در تهران، مراسم تشییع پیکر 150 شهید گمنام دفاع مقدس در دانشگاه تهران برگزار شد. پس از آنکه این پیکرهای پاک از سوی گروه‌های مختلف مردم از خیابان‌های اطراف تا دانشگاه بدرقه شدند، رهبر معظم انقلاب در پیامی به مناسبت تشییع ۲۵۰ شهید گمنام، «تقارن این تشییع با روز شهادت حضرت صدیقه طاهره» را «مژده‌بخش خیر کثیر برای کشور» دانستند. آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور همراه با خیل مردم در این مراسم حضور یافت و در حاشیه این مراسم تأکید کرد که «این حضور نمایانگر عظمت مردم ولایتمدار و وفادار ایران بود.» او سپس در پیامی، از حضور حماسی مردم در این مراسم نیز قدردانی کرد. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس نیز سخنران این مراسم در دانشگاه تهران بود. حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای رئیس قوه قضائیه، محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس‌جمهور و دیگر مسئولان نیز در این مراسم حضور داشتند.


آینده امیدوارانه است
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان نیز پنجشنبه گذشته در اجتماع گسترده و پرشور مردم مؤمن، انقلابی و قدرشناس تهران حضور یافت و همراه با مردم، پیکر پاک و نورانی ۱۵۰ شهید گمنام دفاع مقدس را تشییع کرد.
وی در حاشیه این مراسم در گفت‌و‌گو با خبرنگاران، پیام شهدا را خدمت خالصانه به مردم، دشمن‌شناسی و عبودیت پروردگار متعال برشمرد و گفت: به برکت خون شهیدان، آینده کشور بسیار امیدوارکننده و درخشان است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله رئیسی اظهارکرد: امروز پیام شهدا در فضای کشور طنین افکن شده و عطر نورانیت و ایثار در جامعه و میان مردم موج می‌زند. رئیس‌جمهور با تأکید بر ادامه راه شهیدان و ضرورت توجه به پیام شهدا گفت: پیام خون شهیدان عبودیت خداوند متعال، خدمت خالصانه، گره گشایی از کار و زندگی مردم، دشمن‌شناسی و دشمن‌ستیزی است. آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه شهیدان وظیفه و مسئولیت سنگینی بر عهده ما گذاشته‌اند، تصریح کرد: در مراسم تشییع پیکر مطهر شهدا شرکت کردیم تا قبل از هر چیز از شهیدان‌مان درس ایثار و اخلاص بگیریم.
رئیسی با اشاره به پیام شهیدان به مسئولان و دست‌اندرکاران امور کشور، اضافه کرد: امروز وظیفه بسیار سنگین خدمت خالصانه به مردم و تلاش برای رفع مشکلات آنان را بر عهده داریم و باید ضمن مراقبت از خطر نفوذ دشمن، با توسل به شهدا، امیدوارانه امور کشور را به پیش ببریم. رئیس‌جمهور تأکید کرد: به برکت خون شهدا، آینده را بسیار امیدوارکننده و درخشان می‌بینم.
قدردانی رئیس‌جمهور از مردم سراسر کشور
رئیس‌جمهور همچنین عصر پنجشنبه نیز در پیامی با اشاره به اینکه ایران اسلامی در سالروز شهادت مظلومانه حضرت صدیقه طاهره(س) شاهد حضور غرورآفرین، پرشور و بی‌نظیر مردم بابصیرت و انقلابی در تشییع پیکر مطهر ۲۵۰ شهید سرو قامت جاودانه کشورمان بود، این حضور را بیانگر تعظیم فرهنگ ایثار و شهادت و عظمت مردم ولایتمدار و وفادار ایران دانست. آیت‌الله رئیسی افزود: اینجانب به‌عنوان خدمتگزار این مردم به سهم خویش از این حضور گسترده و آگاهانه تشکر کرده و بار دیگر از ارواح طیبه شهدا و امام عظیم‌الشأن راحلمان استمداد می‌طلبم تا با توسل به اهل بیت(ع) و به برکت این خون‌های پاک در جهت ادای دین به این عزیزان، به مردم خدمات شایسته و صادقانه‌ای را ارائه کنیم.
همچنین رئیس جمهور در پیامی چهلمین سالگرد حماسه جاویدان هویزه (16 دی 1359) و روز شهدای دانشجو را گرامی داشت.
وظیفه امروز ما حل مشکلات مردم است
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی به‌عنوان سخنران مراسم وداع و تشییع 150 شهید گلگون‌کفن گمنام دفاع مقدس در دانشگاه تهران، اظهار کرد: ما باید بدانیم که این شهدای عزیز و گرانقدر ما از همه جان، آبرو و خون خود گذشته، دنیا را پس زدند و جان خود را در کف دست گرفتند و در میدان حاضر شدند و برای اسلام و انقلاب و ایران عزیز‌مان جان خود را دادند و تقدیم کردند. به گزارش خانه ملت، قالیباف با تأکید بر اینکه ما حق نداریم با مرزبندی‌های خودساخته بین مردم و در جامعه اختلاف انگیزی کنیم، اظهارکرد: امروز همه یک وظیفه داریم و آن اینکه در مسیر حل مشکل مردم عزیز گام برداریم. امروز کسی انقلابی است که با منطق امام شهدا و شهدا و اطاعت از ولایت و بیعت با ولایت در کنار شهدای عزیز، گره از کار مردم باز کند و کارآمدی دین در اداره جامعه را به اثبات برساند که در غیر این صورت نه مسیر شهدا را رفته و نه مسیر امام شهدا و نه می‌تواند بگوید خدمتگزار مردم و تابع ولایت است.
برگزاری نخستین جلسه شورای ملی زیارت  پس از ۲ سال‌ وقفه
نخستین جلسه شورای ملی زیارت پس از
۲ سال‌ وقفه با حضور رئیس جمهور در مشهد مقدس برگزار و در آن درباره زمینه‌های تسهیل رفت و آمد و کاهش هزینه‌های زائران تصمیم‌گیری شد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی ضمن بیان اینکه توجه به اقتصاد زیارت ضروری است، گفت: یکی از کارهایی که باید در کارگروه مربوطه انجام شود، شناسایی نحوه ارتباط وزارتخانه‌های فرهنگی و اقتصادی با این موضوع است تا مشخص شود هر یک از وزارتخانه‌ها چه نقشی می‌توانند در این رابطه ایفا کنند. آیت‌الله رئیسی اضافه کرد: باید رفت و آمد زائرین از مبدأ تا مقصد تسهیل شود و این تسهیلگری به معنای واقعی کلمه باعث کاهش هزینه سفرهای هوایی و زمینی و محل اسکان برای زائران شود. رئیس‌ جمهور افزود: زیارت ارزان و آسان نیازمند سازوکاری است که باید همه دستگاه‌ها در این رابطه فعال شوند تا اتفاق بیفتد. این کار می‌تواند آثار بسیار ارزشمندی داشته باشد.
آیت‌الله رئیسی استفاده از ظرفیت‌های مردمی برای فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را حائز اهمیت دانست و گفت: در ادوار مختلف مردم با وقف و نذر محور و اساس زیارت و خدمات به زائران بوده‌اند و اکنون هم سرمایه‌گذاران و کارآفرینان بسیاری مشتاق مشارکت در این حوزه هستند و باید بتوان نقش مردم را به‌درستی در این عرصه مشخص نمود.
سفرهای استانی و سیر نزولی تورم از نقاط قوت دولت است
رئیس جمهور در جلسه  چهارشنبه گذشته هیأت دولت، وجود هماهنگی کامل در تیم اقتصادی دولت، سیر نزولی تورم و سفرهای استانی را از جمله نقاط قوت دولت دانست و گفت: اما متأسفانه به دلیل عدم اطلاع‌رسانی دقیق و بهنگام، برخی‌ها تلاش می‌کنند ‌این گونه موارد را به عنوان نقاط ضعف مطرح کرده و در اذهان عمومی به نوع دیگری جلوه دهند. آیت‌الله رئیسی در ادامه با تأکید بر اهمیت اطلاع رسانی دقیق و بهنگام اظهارکرد: مجموعه اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها باید فعال بوده و با حوزه سخنگویی و شورای اطلاع‌رسانی دولت هماهنگ باشند و مواضع سازمان و دولت را برای مردم تبیین کرده و توضیح دهند و در مقابل، انتقادات و نظرات مردم را انتقال داده و پل ارتباطی بین دولت و مردم باشند. رئیسی با تأکید بر اینکه دولت از طرح انتقاد‌ها و دغدغه‌های مردم استقبال می‌کند و آن را در اصلاح و پیشرفت امور مؤثر می‌داند، اظهارکرد: در کنار ضعف و ابهاماتی که در فضای رسانه‌ای یا در عرصه افکار عمومی مطرح می‌شود، دستگاه مربوطه باید پاسخ مناسبی به این گونه ابهامات و سؤالات ارائه دهد.
انتصاب استاندار کرمانشاه
آیت‌الله رئیسی همچنین پس از رأی اعتماد هیأت وزیران به «بهمن امیری مقدم» به عنوان استاندار کرمانشاه با اشاره به کثرت نیروهای جوان، مستعد و انقلابی در استان کرمانشاه، گفت: اشتغال جوانان مهم‌ترین دغدغه مردم استان است که آنها و ما را رنج می‌دهد لذا اولویت استاندار باید رسیدگی به این موضوع و تلاش برای حل مسأله بیکاری باشد. بهمن امیری مقدم متولد ۱۳۴۱ کرمانشاه، از جانبازان جنگ تحمیلی و کارشناس مدیریت است.
تعیین دبیر هیأت عالی گزینش کشور
همچنین رئیس جمهور پنجشنبه گذشته در اجرای ماده ۵ آیین‌نامه اجرایی قانون گزینش کشور و بنا به پیشنهاد اعضای هیأت عالی گزینش، در حکمی علی حاجی‌خانی را به عنوان دبیر هیأت عالی گزینش کشور منصوب کرد. دکتر علی حاجی‌خانی، دانشیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه تربیت مدرس بوده و سابقه سه دهه تدریس در دانشگاه را در پرونده خود دارد.

بــــرش
پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت تشییع شهدای گمنام در روز شهادت حضرت زهرا(س)

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب، به‌مناسبت تشییع ۲۵۰ شهید گمنام در روز شهادت حضرت زهرا سلام‌الله علیها در سراسر کشور، پیامی صادر کردند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، متن این پیام به این شرح است:
بسم‌الله الرّحمن الرّحیم
سلام بر شهیدان گمنام، گمنام در میان خاکیان و معروف در عرصه افلاکیان. فداکارانی که پس از گذشت سالیان دراز از لحظه شهادتشان کشور را با رایحه معنویت و جهاد، معطر می‌سازند و پرچم افتخار به خون‌های ریخته شده در راه اسلام و قرآن را، بیش از پیش به اهتزاز درمی‌آورند. تقارن تشییع پیکر این مسافران به خانه‌ برگشته، با روز شهادت صدیقه طاهره سلام‌الله‌علیها مبشر ابدیت یاد و خاطره آنان و مژده‌بخش خیر کثیری است که از ناحیه آنان برای کشور امام زمان روحی‌فداه فراهم خواهد آمد ان‌شاءالله.
به ارواح طیبه این شهیدان و به چشم‌ها و دل‌های منتظر پدران و مادران و همسران آنان سلام و درود می‌فرستم و فضل و رحمت فزاینده پروردگار را برای همه آنان مسألت می‌کنم.
سیدعلی خامنه‌ای / ۱۵ دی ۱۴۰۰