کمک ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی به صندوق‌های بازنشستگی

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از اختصاص ۲۰۰ هزار میلیارد تومان کمک به صندوق‌های بازنشستگی در لایحه بودجه سال آینده کشور خبر داد. مسعود میرکاظمی در فضای مجازی نوشت: برای حمایت از بازنشستگان درلایحه بودجه، ۲۰۰ هزار میلیارد تومان کمک به صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری دیده شده؛ ناترازی صندوق‌ها میراث شومی است که دولت سیزدهم در جهت حل آن قدم برخواهد داشت.
این یک خبر خوش برای بازنشستگان و درمجموع اقتصاد ایران تلقی می‌‌شود، چرا که طی سال‌های اخیر همواره از نگاه اقتصاددانان افزایش بدهی‌های دولت به صندوق‌های بازنشستگی و منفی شدن تراز مالی آنها یکی از معضلات اقتصاد ایران است که هر ساله برحجم آن افزوده می‌‌شد. حال با توجه جدی دولت سیزدهم به این موضوع این امیدواری ایجاد شده است که رفته رفته ناترازی شدید صندوق‌ها از بین برود.
رشد 86 درصدی کمک دولت به صندوق بازنشستگی کشوری
براساس اعداد و ارقام لایحه بودجه سال آینده، دولت تنها برای صندوق بازنشستگی کشوری 135 هزارمیلیارد تومان اعتبار درنظر گرفته است که این رقم نسبت به کمک 72 هزار و 720 میلیارد تومانی بودجه سال جاری نزدیک به 86 درصد رشد نشان می‌‌دهد. این کمک مالی در حالی است که در سال 1392 میزان دولت کمک به صندوق‌های بازنشستگی کمتر از 12 هزار میلیارد تومان بوده است. بدین ترتیب همان‌طور که رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده است، مجموع کمک دولت به صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری به 200 هزارمیلیارد تومان می‌رسد که مقایسه این عدد با سال جاری و سال‌های گذشته از رشد قابل توجهی برخوردار است. همان‌گونه که اشاره شد از سال ۱۳۹۲ تاکنون کمک دولت به این صندوق بازنشستگی نزدیک به ۱۲ برابر شده است.


همچنین گرچه براساس مستندات لایحه بودجه سال آینده، صندوق بازنشستگی هما با تمام اموال و دارایی خود به صندوق بازنشستگی کشوری منتقل می‌شود. به نظر می‌رسد دلیل عمده افزایش بودجه صندوق بازنشستگی کشوری بودجه همسان‌سازی حقوق‌ها باشد که دولت روحانی متعهد شد این همسان‌سازی به‌طور مادام‌العمر انجام شود.
ریشه بحران صندوق‌ها
دکتر ابراهیم حکیمی پور، اقتصاددان درباره دلایل بدهی و به نوعی این همه کمک دولت به صندوق‌های بازنشستگی به «ایران» گفت: متأسفانه شاهد هستیم دولت در سال‌های اخیر به یک بدهکار بزرگ تبدیل شده است.
به گفته وی، یکی از مهم‌ترین دلایل این اتفاق بسیار ناگوار، همسان‌سازی حقوق‌هاست. این همسازن سازی به خاطر تعهداتی است که دولت قبل متعهد شده بود و باید تا آخر نیز ادامه پیدا کند. لذا این مسأله اجتناب‌ناپذیر است و باید انجام شود. بالاخره تعهداتی داده شده و باید ادامه یابد، اگرچه تبعات ناگواری خواهد داشت. وی ادامه داد: صندوق‌های بازنشستگی هم اکنون دارای ده‌ها شرکت و هلدینگ اقتصادی هستند و اصولاً نباید از دولت کمک زیادی دریافت کنند اما متأسفانه بازدهی و کارآیی پایینی دارند و این مسأله نیز باید مورد توجه جدی قرار بگیرد
گفتنی است، براساس اطلاعات موجود، هم اکنون 90 درصد حقوق بازنشستگان تحت پوشش صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری توسط دولت پرداخت می‌‌شود و این در شرایطی است که این صندوق‌ها در زیرمجموعه خود شرکت‌ها و هلدینگ‌های اقتصادی بزرگی دارند. درهمین راستا دولت خواستار احصای دقیق بدهی خود به صندوق‌های بازنشستگی برای تعیین تکلیف آن است. در این میان صندوق بازنشستگی تأمین اجتماعی تنها صندوقی است که براساس منابع مالی خود اقدام به پرداخت حقوق بازنشستگان تحت پوشش خود می‌‌کند و این صندوق بزرگ نیز دچار ناترازی بزرگی در بخش منابع و مصارف خود است.
درهمین راستا به اعتقاد اقتصاددانان، حل مشکل صندوق‌های بازنشستگی باید یکی از اولویت‌های اصلی دولت باشد که خوشبختانه در بودجه سال آینده به عنوان نخستین لایحه دولت سیزدهم، شاهد جهش قابل توجهی در این زمینه هستیم. کارشناسان می‌‌گویند درصورتی که وضعیت برخی از صندوق‌های بازنشستگی به روال سال‌های قبل ادامه پیدا می‌‌کرد، این صندوق‌ها در پرداخت حقوق بازنشستگان تحت پوشش خود درسال‌های آینده دچار مشکل اساسی می‌‌شدند. اکنون با خبری که رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده است، این نوید داده می‌‌شود که در یک دوره زمانی میان‌مدت، دولت بتواند یکی از چالش‌های مهم اقتصاد ایران را حل کند.