«ابتکار» تاثیر پرداخت بدهی‌ها و روند مثبت مذاکرات در بازارهای اقتصادی را بررسی کرد اقتصاد بدون تلاطم، زیر سایه خبرهای خوب


کیمیا نجفی
هادی حق‌شناس، کارشناس مسائل اقتصادی با بررسی شرایط اقتصاد پس از احیای برجام گفت: اگر مذاکرات به نتیجه برسد و برجام احیا شود به دنبال آن قیمت ارز به سمت واقعی شدن خواهد رفت و پس از آن ما شاهد تغییرات قیمت کالاهای دیگر در بازارهای مختلف به خصوص کالاهای وارداتی خواهیم بود.
اخیرا منابع خبری از مسیر روبه جلو در روند مذاکرات خبر می‌دهند. ارزیابی‌های عمومی از وضعیت مذاکرات حاوی مولفه‌های مثبت محتاطانه است که معنی آن پیشرفت واقعی مذاکره‌کنندگان در مسیر توافق است. همچنین منابع نزدیک به مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین در گفت‌وگو با خبرگزاری آلمان تصریح کرده‌اند این گفت‌وگوها در «فضایی سازنده» پیش می‌روند. علاوه‌بر سیگنال‌های مثبت از سوی وین، وزارت امور خارجه کره جنوبی نیز پس از دیدار معاون وزیر خارجه آن با همتای ایرانی‌اش، در بیانیه‌ای با اشاره به محورهای گفت‌وگوی آن‌ها از موافقت طرف کره‌ای با انجام گرفتن فوری آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران در بانک‌های کره‌ای خبر داد.
وبگاه وزارت امور خارجه کره جنوبی در بیانیه‌ای آورده است: «معاون وزیر خارجه چوی، ابراز امیدواری کرد که مذاکرات احیای برجام به زودی به نتیجه برسند و دو طرف موافق بودند آزادسازی پول‌های بلوکه‌ شده ایران [در بانک‌های کره‌ جنوبی] باید فورا انجام شود. دو طرف توافق کردند کارشناسان دو کشور برای بحث پیرامون مسائل مرتبط با انتقال پول‌های بلوکه‌ شده رایزنی‌های کاری انجام دهند.»


اعطای وام ۹۰ میلیون دلاری بانک جهانی به ایران
رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران از تصویب اعطای وام ۹۰ میلیون دلاری به ایران در بانک جهانی برای مقابله با بیماری کرونا با وجود مخالفت آمریکا و لابی رژیم صیهونیستی خبر داد.
بر اساس گزارشی از ایسنا، فکری اظهار کرد: «بانک جهانی با نادیده گرفتن تلاش آمریکا و لابی صهیونیستی با اعطای وام به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران موافقت کرد‌. »
وی با اشاره به اینکه این وام از پایین‌ترین نرخ سود در مقایسه با سایر فاینانس‌های بین‌المللی برخوردار است، اظهار کرد: «تمامی نیازهای دارویی و تجهیزاتی وزارت بهداشت برای مقابله با بیماری کرونا توسط سازمان بهداشت جهانی خریداری و به کشورمان تحویل می‌شود و به این ترتیب مشکلات نقل و انتقال بانکی و تحریم‌ها در این خصوص بی اثر خواهد بود.»
حال باید دید که با وجود سیگنال‌های مثبتی که اخیرا به سمت اقتصاد ایران مخابره می‌شود چه چیزی در انتظار بازارهای داخلی خواهد بود و آیا این اخبار مثبت می‌تواند سبب کاهش انتظارات تورمی و کاهش قیمت شود یا خیر؟ بسیاری از کارشناسان معتقدند که مخابره شدن سیگنال‌های مثبت از فضای بین‌الملل به اقتصاد ایران می‌تواند شرایط بازارهای داخلی را به سرعت تحت تاثیر قرار بدهد و فضای کلی اقتصاد را از تلاطم و تنش دور کند.
با احیای برجام منابع ارزی ایران آزاد خواهد شد
هادی حق‌شناس، کارشناس مسائل اقتصادی به تاثیر اخبار منتشر شده در خصوص برجام بر اقتصاد اشاره کرد و در این باره «ابتکار» گفت: هفته گذشته ما نه تنها شاهد توقف افزایش قیمت دلار بودیم بلکه شاهد سیر نزولی قیمت ارز هرچند به صورت جزئی هم بودیم و این اتفاق به دلیل انتشار برخی خبرها بود.
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: وقتی وزیر امور خارجه کره جنوبی برای موضوع برجام به وین رفت این سفر مهم‌ترین علامت رسیدن به یک تفاهم و احیای برجام بود و نشانه‌های مثبتی را به همراه داشت.
حق‌شناس در ادامه صحبت‌هایش به بررسی شرایط پس از احیای برجام پرداخت. وی افزود: طبیعتاً وقتی برجام احیا بشود اولین اثر آن این است که بخشی از دارایی‌های ایران آزاد می‌شود. اثر بعدی این خواهد بود که نقل و انتقال منابع ارزی ایران ناشی از فروش نفت به کشور آزاد خواهد شد و اساساً فروش نفت ایران نیز به روال عادی باز خواهد گشت. برآیند این اتفاقات سبب می‌شود که سمت عرضه ارز تقویت شود.
حق‌شناس اظهار کرد: ما می‌دانیم که هرچقدر سمت عرضه ارز تقویت شود طبیعی است که بر قیمت ارز اثرگذار خواهد بود. بنابراین هر خبر مثبتی که از مذاکرات به سمت اقتصاد ایران ارسال شود و همچنین هر خبری که منجر به تقویت عرضه ارز بشود حتما تاثیرات مثبت بسیاری را برای اقتصاد ایران به همراه خواهد داشت.
این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به نرخ ارز افزود: یقیناً نرخ ۳۰ هزار تومان برای دلار ناشی از متغیرهای واقعی اقتصاد نیست. بخشی از این قیمت ناشی از انتظارات روانی بوده و متغیرهای غیر اقتصادی است که نرخ دلار را به ۳۰ هزار تومان رسانده است. یکی از مهم‌ترین آثار روانی همین تحریم‌های ظالمانه است که در سال‌های اخیر گریبان اقتصاد را گرفته و سبب افزایش قیمت ارز شده است.
حق‌شناس در بخش دیگری از صحبت‌هایش به وضعیت قیمت‌ها در بازارهای داخلی پس از احیای برجام اشاره کرد و در این خصوص گفت: مطمئناً اگر مذاکرات به نتیجه برسد و برجام احیا شود به دنبال آن قیمت ارز به سمت واقعی شدن خواهد رفت و پس از آن ما شاهد تغییرات قیمت کالاهای دیگر در بازارهای مختلف به خصوص کالاهای وارداتی خواهیم بود.
سایر اخبار این روزنامه
شوک بزرگ رسمی شد حذف معنادار سرخابی‌ها از آسیا محمدعلی وکیلی مشکل کشور نبود تولید ثروت یا توزیع ثروت است؟ پاکسازی دره فرحزاد از معتادان متجاهر و کارتن‌خواب‌ها تبدیل دره به اکوپارک چرا بلیت هواپیما باز هم گران شد؟ دست کوتاه ایرانی‌ها از پرواز مالیاتی که قرار نیست گرفته شود؟ خیال راحت مالکان خانه‌های خالی «ابتکار» تاثیر پرداخت بدهی‌ها و روند مثبت مذاکرات در بازارهای اقتصادی را بررسی کرد اقتصاد بدون تلاطم، زیر سایه خبرهای خوب پرونده‌ای از گفت‌وگوهای لغو تحریم‌ها در وین از آغاز دور هفتم سیگنال‌های وین نویدبخش یک توافق وزارت امور خارجه کشورمان اعلام کرد تحقیقات کیفری سانحه هواپیمای اوکراینی با تاکید بر عدالت انجام شد طبق اطلاعیه روابط عمومی مجلس شورای اسلامی قالیباف عضویت هیئت امنای دانشگاه‌های علوم پزشکی و تهران را نپذیرفت رئیس جمهوری: باید زمینه زیارت ارزان و آسان برای مردم فراهم شود ابرمردی فراجناحی برای تمام فصول جغرافیای مقاومت وزیر کشور: خسارات کشاورزان بر اثر سیل جبران می‌شود بشار اسد: اجازه نمی‌دهیم که خون شهدا هدر برود