19 هزار سیل زده را اسکان اضطراری داده ایم

8 دی ماه بود که با ورود اولین سامانه بارشی به کشور، سیل‌وآبگرفتگی در 13 استان آغاز شد. با اعلام هشدارهای قبلی از طرف هواشناسی، تیم‌های امدادی استان‌های متاثر، در حالت آماده‌باش بودند.
تخلیه منازل و ساختمان‌ها از آبگرفتگی، خدمات اسکان اضطراری، نجات از سیلاب، توزیع اقلام اضطراری مثل پتو، والور، مواد غذایی و بسته‌های غذایی 72 ساعته از مهم‌ترین اقدامات هلال‌احمر در استان‌های درگیر حوادث جوی بود.
«مهدی ولی‌پور» رئیس سازمان امدادونجات می‌گوید: «در مجموع 20 استان با آغاز حوادث جوی، به دریافت خدمات امدادونجات نیاز پیدا کردند. تیم‌های امدادی با اعلام هشدارها در حالت آماده‌باش بودند و قبل از وقوع این حوادث، توصیه‌های لازم و آموزش‌های ضروری را به شهروندان ارایه می‌دادند. وقوع این حوادث در گوشه‌وکنار کشور عملیات‌های اجرایی مختلفی برای امدادگران ما رقم زد. اسکان اضطراری، انتقال به مناطق امن، انتقال به مرکز درمانی، امداد هوایی، تخلیه آب از منازل مسکونی و توزیع اقلام موردنیاز خانواده‌های متاثر از حادثه، اقدامات مهم ما در این روزها بود.»
خدمات امدادی در این 10 روز، در 126 شهرستان کشور انجام شد. به گفته رئیس سازمان امدادونجات در این مدت 76429 نفر از این خدمات بهره‌مند شدند.



ولی‌پور می‌گوید: «19151 نفر از طریق توزیع چادر یا اردوگاه‌های اسکان موقت، از خدمات اسکان اضطراری هلال‌احمر استفاده کردند. این اردوگاه‌ها در محل‌هایی برپا شدند که نیاز به اسکان اضطراری خانوارهای زیادی وجود داشت، اما در شهرها و روستاهایی که تعداد خانواده‌هایی که منزل‌شان آسیب شدید دیده کمتر بود، به‌صورت موردی چادرهای فصلی توزیع شد.»
شهرستان کنارک به‌دلیل بالا بودن آب‌های سطحی و تجمع زیاد آب، از مراکزی بود که امدادگران هلال‌احمر بیشترین فعالیت‌ها را در آن داشتند. به گفته رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر، میزان خسارت‌های سیلاب و آبگرفتگی در مناطق شهری بیشتر از مناطق روستایی بود: «در سیستان‌وبلوچستان در مناطق روستایی و کپرنشین، آبگرفتگی چندانی را شاهد نبودیم. چراکه جریان آب راهی برای گذر پیدا می‌کرد، اما در مناطق شهری آبگرفتگی‌ها بیشتر بود. به خصوص در کنارک که به‌دلیل بالا بودن آب‌های سطحی، زمین، چندان قدرتی برای جذب آب‌های روان نداشت.»

امدادرسانی ادامه دارد
امدادگران هلال‌احمر در حال حاضر با پشت سر گذاشتن بارش‌های سیل‌آسا، مشغول لکه‌گیری و ارایه خدمات به افراد و خانواده‌هایی هستند که همچنان نیاز به کمک دارند. مهدی ولی‌پور می‌گوید: «در 10روز گذشته در مجموع 61 سورتی پرواز در مناطق درگیر حوادث جوی برای انتقال نیروهای امدادی و همچنین امدادرسانی و انتقال افراد حادثه‌دیده به نقاط امن انجام شد. 15 نفر به مراکز درمانی منتقل شدند و در مجموع 124 نفر به‌صورت زمینی‌وهوایی به نقاط امن منتقل شدند.»
ماموریت‌های هلال‌احمر در حوادث جوی روزهای گذشته تنها به خانواده‌های درگیر سیلاب محدود نمی‌شود؛ برف‌وکولاک، جاده‌های کوهستانی کشور را در بر گرفته و مسافران زیادی را در میانه راه زمینگیر کرده بود. به گفته رئیس سازمان امدادونجات، 295 خودرو گرفتار در برف، رهاسازی شدند و اقلام اضطراری موردنیاز از جمله پتو و مواد غذایی در اختیار در راه‌مانده‌ها قرار گرفت.
حوادث جوی روزهای گذشته در کشور 10 فوتی بر جای گذاشت.