نشست کارگروه رفع تحریم‌ها با حضور ایران برگزار شد

 
در ادامه رایزنی‌ها و نشست‌ها در سطوح و فرمت‌های مختلف در شهر وین که از روز دوشنبه
۱۳ دی‌ماه در چارچوب دور هشتم مذاکرات وین از سر گرفته شد، دیروز شنبه ۱۸ دی‌ماه نیز نشست کارگروه کارشناسی رفع تحریم‌ها با حضور کارشناسان ایران و گروه 4+1 (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) در محل هتل کوبورگ شهر وین پایتخت اتریش برگزار شد.
مذاکرات در سطح روسای هیئت‌ها نیز به‌صورت دو و چندجانبه دیروز در وین برگزار شد.


در این نشست طرف‌ها آخرین وضعیت گفت‌وگوها را برای رفع مؤثر و قابل راستی تحریم‌ها مورد ارزیابی قرار دادند. این جلسات بر اساس توافقی برگزار می‌شود که در آخرین نشست کمیسیون مشترک برجام صورت گرفت و نمایندگان کشورهای مشارکت‌کننده در گفت‌وگوها بر اولویت داشتن موضوع لغو تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه تأکید کردند.
در این جلسات طرف‌ها سرگرم تعیین چارچوب‌ها، شاخص‌ها و ملاک‌های راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها و ضمانت درخصوص عدم تکرار اقدامات غیرقانونی ایالات‌متحده متمرکز هستند.
مذاکرات وین در حالی پیگیری می‌شود که قریب به‌اتفاق هیئت‌های مذاکره‌کننده در گفت‌وگوهایی که با محور رفع تحریم‌ها در پایتخت اتریش جریان دارد نسبت به پیشرفت‌های حاصل‌شده در راستای دستیابی به توافق نهایی اتفاق‌نظر دارند.
تسنیم در خبری نوشت: گفت‌وگوها هنوز تا رسیدن به نقطه پایانی خود فاصله دارد و طرف‌های غربی باید در عمل تعامل خود را در خصوص موضوعات مهم مربوط به مباحث رفع تحریمی نشان دهند.
در مذاکرات وین، درباره موضوع تضمین‌ها، سازوکارهایی روی میز قرار گرفته و بحث‌ها درباره جزئیات چنین سازوکارهایی در جریان است.
براساس گزارش‌های منتشرشده، یکی از موضوعات مهم دیگر مربوط به راستی‌آزمایی رفع تحریم‌هاست، به‌گونه‌ای که ایران به‌طور مؤثر، عملی و قابل راستی‌آزمایی از رفع تحریم‌ها بهره‌مند شود. خبرنگار تسنیم همچنین اطلاع یافت که چک‌لیست راستی‌آزمایی اقدامات آمریکا نیز در گفتگوهای وین در دست تهیه قرار دارد.
گفتنی است که از روز دوشنبه گذشته گفت‌وگوهایی فشرده در سطوح و فرمت‌های مختلف در وین برگزار شد. علاوه بر رایزنی‌های دو و چندجانبه هیئت ایرانی، بر اساس موضوعات مرتبط با مذاکرات، نمایندگانی از نهادهای مرتبط ازجمله بانک مرکزی و سازمان انرژی اتمی نیز با هدف تسریع در روند مذاکرات و ارائه نظرات دقیق کارشناسی در وین در جلسات مرتبط شرکت کردند.
به گزارش فارس، وین پایتخت اتریش در دور هفتم مذاکرات نیز ۱۴ روز میزبان هیئت‌های مذاکره‌کننده بود. مذاکراتی که هشتم آذرماه آغاز و ۱۲ آذر برای مشورت طرف‌های اروپایی درباره دو پیشنهاد طرف ایرانی با تنفسی چندروزه متوقف شد و دوباره ۱۸ آذرماه از سر گرفته شد. نیمه دوم مذاکرات نیز از ۱۸ آذرماه آغاز و جمعه ۲۶ آذرماه با برگزاری نشست اختتامیه کمیسیون مشترک برجام پایان یافت و مقرر شد که هیئت‌ها به پایتخت‌ها مراجعت کنند و به‌زودی به وین بازگردند که این دور از مذاکرات ششم دی‌ماه شروع و تا نهم دی‌ماه ادامه یافت و بعد از تنفسی سه‌روزه به مناسبت سال نو میلادی مجدداً روز دوشنبه ۱۳ دی‌ماه از سر گرفته شد. «علی باقری» معاون سیاسی وزیر امور خارجه بعد از این نشست اعلام کرد که در دور هفتم مذاکرات به دو سند جدید مذاکراتی در موضوع تحریم‌ها و هسته‌ای دست یافتیم که اینها دیگر سند پیش‌نویس مذاکرات ۲۰ ژوئن نخواهند بود، بلکه دو سند جدید است که بر اساس مواضع ایران مبنای مذاکراتی خواهد بود که در آینده نزدیک در وین آغاز می‌شود.
دیپلمات روس: همه
پیشرفت در مذاکرات وین را تأیید کرده‌اند
«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین اتریش در پیامی توییتری به پیشرفت در مذاکرات رفع تحریم‌های ایران در وین اتریش اشاره کرد.
وی در این پیام نوشت: «اکنون تمامی مشارکت‌کنندگان در گفت‌وگوهای وین این را تأیید کرده‌اند که پیشرفت‌هایی به‌سوی توافق برای احیای برجام و رفع تحریم‌ها ایجاد شده است اگرچه تلاش‌های اضافی مداوم برای دستیابی به این هدف ضروری است.»
دیپلمات‌های غربی از هشتم آذرماه که نخستین دور مذاکرات رفع تحریم‌ها در دولت سید ابراهیم رئیسی آغاز شده سعی کرده‌اند با ارائه چارچوب‌های زمانی تیم ایران را برای موافقت با خواسته‌های خود تحت‌فشار قرار دهند.
با این ‌حال، نمایندگان ایران در مذاکرات وین تصریح کرده‌اند برای تهران نتیجه مهم‌تر از زمان است. تهران در تلاش است برجام را که از نخستین روزهای اجرایی شدن در اثر برخی سیاست‌های آمریکا و کشورهای غربی به توافقی تهی از منافع اقتصادی برای طرف ایرانی تبدیل شد به سمت توافقی دوجانبه و متوازن پیش ببرد.
«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پنجشنبه‌شب در توئیتی درباره فضای حاکم بر مذاکرات در وین بین ایران و گروه 4+1 نوشت: مذاکرات وین در مسیر طبیعی و خوب جریان دارد. ابتکارات طرف ایرانی این فضا را رقم زده است. اکنون این طرف غربی است که باید نشان دهد، آیا حسن نیت و اراده جدی برای توافق خوب دارد.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پیش ‌از این در مصاحبه با شبکه خبری الجزیره تأکید کرد که دور هشتم مذاکرات وین، مذاکره را در مسیر صحیح قرار داد و گفت که اگر طرف‌های غربی نیت و اراده داشته باشند، می‌توان به یک توافق خوب دست یافت.
سایر اخبار این روزنامه
افزایش تولید و فروش نفت ایران با وجود تحریم‌های آمریکا بزرگنمایی نخبگان ناتوان!(یادداشت روز) اخبار ویژه پایگاه اشغالگران آمریکایی در شرق سوریه بار دیگر هدف حمله موشکی قرار گرفت تخلف برخی بانک‌ها در اخذ ضامن برای وام ازدواج حاج قاسم به شدت مخالف وابستگی و سازش بود و به دولت قبل می‌گفت از این راه به جایی نمی‌رسید بازداشت 4 هزار نفر در آشوب‌های قزاقستان/رهبر مخالفین خواستار مداخله غرب شد هدف پادوهای غرب در حمله به روابط تجاری ایران و شرق تیزکردن چاقوی کُند شده تحریم است آیا مدیرمسئول کیهان باید محکوم می‌شد؟! شما قضاوت کنید!  کمبودی در زمینه واکسن‌ کرونا نداریم/کلاس‌های درس و امتحانات حضوری شود رفراندوم انقلاب پس از چهل و چند سال نشست کارگروه رفع تحریم‌ها با حضور ایران برگزار شد مدعیان اصلاحات بلندگوی غرب در مذاکرات وین افزایش تولید و فروش نفت ایران با وجود تحریم‌های آمریکا افزایش تولید و فروش نفت ایران با وجود تحریم‌های آمریکا