جامعه بی‌اعتماد حمایت نمی‌کند

چندی پیش صحبت‌های وزیر بهداشت را شنیدیم که بر استفاده خودش و هیات دولت از واکسن ایرانی دلالت داشت. او گفته بود:«بسیاری از مسئولین‌مان از واکسن داخلی استفاده می‌کنند، بنده و بسیاری از اعضای هیات دولت نیز همینطور.»
حالا اما عکس کارت واکسن او در فضای مجازی منتشر شده و از این حکایت دارد که عین اللهی واکسن اسپوتنیک روسی دریافت کرده است. جالب اینجاست که تا زمان نگارش این یادداشت نیز هیچ یک از مقامات وزارت بهداشت این مساله را تکذیب نکرده‌اند بلکه با توضیحاتی تلویحا این موضوع را تایید هم کرده اند.
این اولین بار نیست که ما از یک مسئول سخنان خلاف واقع می‌شنویم. طی سالهای گذشته بار‌ها و بار‌ها شاهد بوده‌ایم که مسئولان به بهانه‌های مختلف پشت تریبون قرار گرفته‌اند و افراد بسیاری را نیز گمراه ساخته اند. اما نتیجه این رفتارها چیست؟
مسلما تنها نتیجه‌ای که این رفتار به همراه دارد بی‌اعتمادی جامعه به مسئولین است. به همین دلیل هم می‌بینیم برای مثال وقتی پای واکسن ایرانی به میان می‌آید، برخی از مردم قید حمایت از تولید ملی را زده و ترجیح می‌دهند ساعت‌ها در صف واکسن چینی دست چندم بایستند. از این دست مسائل را طی سال‌های اخیر به وفور شاهد بودیم اما‌ای کاش مسئولین می‌فهمیدند وقتی رفتارشان رو می‌شود


لازم نیست آسمان ریسمان ببافند و دیگران را مقصر جلوه دهند بلکه تنها لازم است که پشت تریبون‌های عریض و طویلشان از مردم عذر خواهی کنند و یا استعفا بدهند.
در همه جای دنیا رسم همین است که وقتی مسئولی خطای فاحشی انجام داد باید استعفا بدهد اما در کشور ما انگار استعفا معنا ندارد! همه مسئولین را به زور باید از میز و صندلی هایشان جدا کرد. با این همه باید بر این موضوع تاکید داشت که مسئولان این چنینی نمی‌توانند فردا روزی توقعی غیر از بی‌اعتمادی از جامعه
داشته باشند. جامعه بی‌اعتماد هم حمایت کردن را از یاد برده است.