دوز سوم واکسن را تزریق کنید

گروه سیاسی/ «رأی مردم ایران در حماسه ۲۸ خرداد، پیام تحول خواهی و عدالت بود.» این سخن رئیس جمهور در مراسم تحلیف در مجلس شورای اسلامی است که جهت‌گیری اساسی دولت، یعنی عدالت محوری و تحول‌خواهی را ترسیم کرده است. آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در ادامه همین سخن، تأکید کرد که «مردم از ما می‌خواهند که به وعده خود مبنی بر تحقق دولت عدالت‌گستر، فساد ستیز و تبعیض‌گریز، دغدغه‌مند، برنامه‌محور، علم‌خواه و اندیشه‌پیشه عمل کنیم. مردم از دولت برگزیده خود می‌خواهند مدافع حقوق انسان‌ها در عالم باشد و به ظلم و بی‌عدالتی و تبعیض در هیچ کجای جهان راضی نشود.» مروری بر رویکرد رئیس جمهور و دولت سیزدهم در ماه‌های گذشته نشان می‌دهد که توجه به عدالت، اعم از اقتصادی و اجتماعی، نه تاکتیکی مقطعی، بلکه راهبردی قطعی و دائمی است. به عبارت دیگر، چه در سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌های ستادی و اجرایی و چه در سفرهای استانی، توجه به مناطق محروم و تحقق عدالت، همواره مورد تأکید دولت و رئیس جمهور بوده است.
مأموریت مهم «عدالت‌ورزی»
در ضرورت و اهمیت عدالت محوری، همین بس که این رویکرد، یکی از تأکیدات اساسی رهبر معظم انقلاب به اعضای دولت سیزدهم بود. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در نخستین دیدار هیأت دولت سیزدهم با ایشان که 6 شهریورماه امسال برگزار شد، در تبیین «عدالت‌ورزی» به عنوان دومین توصیه اساسی خود به دولتمردان، اساس ادیان الهی و مبنای تشکیل حکومت را اقامه عدل خواندند و افزودند: «ما در این زمینه عقبیم و باید خیلی تلاش کنیم.» ایشان تأکید کردند: «هر مصوبه، لایحه و تصمیم دولت باید «پیوست عدالت» داشته باشد و کاملاً مراقبت شود که این دستور یا تصمیم و مصوبه، به طبقات محروم و به عدالت ضربه نزند.»  حضرت آیت‌الله خامنه‌ای برخی روش‌های رایج مدیریتی را نافی عدالت دانستند و افزودند: «در توزیع یارانه‌ها و هر مسأله دیگر باید به گونه‌ای عمل کرد که فاصله طبقات محروم با طبقات برخوردار کم شود و هر چه ممکن است امکانات عادلانه توزیع شود.» برای جبران عقب‌ماندگی‌های مورد اشاره رهبر معظم انقلاب در زمینه عدالت ورزی و اقامه عدل است که می‌توان رفتارهای فردی رئیس جمهور و رویکردهای عدالت خواهانه ستاد دولت را فهم کرد.
حضور رئیس‌جمهور در مناطق محروم


به عنوان مثال، در تازه‌ترین اقدام رئیس جمهور در توجه به مناطق محروم و حاشیه‌ای، آیت‌الله رئیسی جمعه گذشته پس از سفر به مشهد مقدس که به منظور حضور در جلسه کارگروه ملی زیارت به مشهد مقدس انجام شد، در محله یوسف‌زاده از محلات حاشیه‌ای شهر مشهد نیز حضور یافت. مطابق تصاویر و گزارش‌ها، این حضور سرزده و بدون اطلاع قبلی بوده است، چنانکه رئیس جمهور همزمان با اذان مغرب و عشا با حضور در مسجد جوادالائمه(ع) این محله نماز جماعت را اقامه کرد و سپس سخنان کوتاهی در جمع اهالی محل و نمازگزاران مسجد داشت. در پایان این مراسم نیز مردم از نزدیک و بی‌واسطه به بیان نظرات و مشکلات خود با آیت‌الله رئیسی پرداختند. اهتمام به مسأله حضور در مناطق محروم و همنشینی و گفت و شنود با طبقات و گروه‌های کمتربرخوردار جامعه، امری مسبوق به سابقه و نشانگر اهتمام جدی دولت سیزدهم است. تقریباً در هر سفر رئیس جمهور به استان‌ها و شهرهای مختلف کشور، حضور در برخی مناطق کمتر برخوردار که حتی بعضاً مسئولان محلی نیز آن مناطق را گویی فراموش کرده‌اند، یکی از بخش‌های جدایی ناپذیر این سفرها است؛ در پی این بازدید‌ها نیز تدابیری برای بهبود اوضاع اندیشیده می‌شود.
توزیع امکانات به صورت عادلانه، اقتضای عدالت اجتماعی
اما عدالت اجتماعی چیست و دولت برای دستیابی به این هدف، چه راهکارها و رویکردهایی را در نظر دارد؟ سخنان آیت‌الله رئیسی در جمع مردم محله یوسف‌زاده در حاشیه شهر مشهد و نمازگزاران مسجد جواد الائمه(ع) تاحدودی این مسأله را روشن می‌کند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله رئیسی در این جمع، با اشاره به اهتمام دولت برای برقراری عدالت فرهنگی و اجتماعی گفت: می‌دانیم که این موضوع با سخن گفتن حل نمی‌شود و باید جلوه‌اش در بودجه‌ریزی کشور، تقسیم ظرفیت‌ها و توزیع امکانات دیده شود. رئیسی اظهارکرد: عدالت اجتماعی اقتضا می‌کند که ظرفیت‌ها و اختصاص امکانات کشور به صورت عادلانه باشد. رئیس جمهور با تأکید بر اهتمام دولت برای رفع مشکلات مناطق محروم و حاشیه‌نشین گفت: محله‌های محروم و حاشیه شهرها علی‌رغم اینکه محرومیت، مشکلات و کمبود دارند، اما ساکنین خوب و خانواده‌های ایثارگر و شهدای عزیزی ساکن آن هستند.
آیت‌الله رئیسی مشخصاً با اشاره به بازدیدش از محله نعمت آباد مشهد گفت: در بعضی از مناطق این محله اصلاً بافت شهری وجود ندارد و ضروری است که سامانی به نحوه ساخت این محلات داده شود. رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت ضمن توجه به مشکل مسکن به مشکل بیکاری جوانان نیز حساسیت دارد، گفت: در این مدت دو جلسه شورای عالی اشتغال را تشکیل دادیم و بین دستگاه‌های مختلف تقسیم کار مشخص و دقیق انجام شده است.
عدالت در عمل
این تأکید رئیس جمهور که برقراری عدالت فرهنگی و اجتماعی با سخن گفتن حل نمی‌شود و باید جلوه‌اش در بودجه‌ریزی کشور، تقسیم ظرفیت‌ها و توزیع امکانات دیده شود، موضوعی است که از ابتدای فعالیت دولت مورد تأکید رئیس جمهور بوده است.  آیت‌الله رئیسی در دیدار مختلف با مجامع نمایندگان استان‌ها، همواره بر توزیع عادلانه منابع در کشور تأکید کرده و در این زمینه مشخصاً به دو مسأله اشاره کرده است؛ یکی تکیه بر سند آمایش سرزمین و دیگری بودجه‌ریزی بهینه و تحقق عدالت در قالب آن. تلاش برای بازتوزیع بهینه یارانه انرژی و نیز تلاش برای بازتوزیع عادلانه یارانه‌ای که در ارز 4200 تومانی نهفته است، از دیگر جلوه‌ها و اقدامات عملی دولت سیزدهم برای تحقق عدالت اقتصادی و اجتماعی است. این غیر از تکاپو و اقدام و عمل شخص رئیس جمهور در این زمینه است. به عبارت دیگر، حضور در محله‌های حاشیه‌ای و شنیدن سخنان ساکنان آن مناطق، فقط امری مربوط به مشهد نبود. رئیس جمهور در تهران هم در محله هرندی حضور یافت و ضمن بررسی مشکلات با اهالی آن گفت‌و‌گو کرد.  حضور در میان کپرنشینان مرادآباد چابهار در جریان سفر به سیستان و بلوچستان، سفر به روستای مرزی ملاعلی در این استان و حضور در میان مردم محله منبع آب اهواز در جریان سفر به خوزستان نشانه اهتمام شخص رئیس جمهور به گسترش عدالت و رفع فقر و تبعیض از سیمای مناطق دیده نشده کشور است. وقتی این شرایط را با رویکرد و رفتار و اهتمام برخی مسئولان دولت قبل در دوران مشابه کرونا مقایسه می‌کنیم که از دفتر خود نیز خارج نمی‌شدند، علت بازتاب حضور رئیس دولت سیزدهم در میان مردم و استقبال آنان از این رویکرد را درمی‌یابیم.

آیت‌الله رئیسی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا:
همه مردم دوز سوم واکسن را تزریق کنند

رئیس جمهور روز گذشته در جلسه ستاد ملی کرونا، با قدردانی از تلاش‌ همه دست‌اندرکاران بخش بهداشت و سلامت کشور گفت: با وجود کاهش موارد بیماری و فوتی همه باید شیوه‌نامه‌ها و اصول بهداشتی را به دقت رعایت کنند تا زنجیره سویه جدید بیماری کرونا نیز قطع شود.  به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی با بیان اینکه کارکنان اداره‌ها و دستگاه‌های دولتی باید بیش از دیگران در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی کوشا باشند، افزود: طبق گزارش‌های ارائه شده در کشور، هیچ کمبودی در زمینه واکسن، چه واکسن‌های ساخت داخل و چه واکسن‌های وارداتی وجود ندارد و از همه دعوت می‌کنم نسبت به تزریق دوز سوم واکسن اقدام کنند تا به شکل مؤثرتری از سلامت جامعه صیانت کنیم. رئیس جمهور ضمن تأکید بر کنترل تردد از مرزهای کشور، به تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا برای بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: با توجه به کاهش آمار ابتلا و فوتی با واکسیناسیون گسترده، ستاد ملی مقابله با کرونا به‌عنوان مرجع تصمیم‌گیری، بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها را بلامانع دانسته است. رئیسی افزود: هر زمان که وضعیت شیوع بیماری تغییر کند ستاد ملی مقابله با کرونا با حساسیت و دقت نسبت به وضعیت جدید تصمیم‌گیری و اقدام خواهد کرد.
رئیس جمهور همچنین از بررسی‌های علمی انجام شده درباره واکسیناسیون کودکان در برابر ویروس کرونا قدردانی و تصریح کرد: گزارش خوبی ارائه شد اما با توجه به سؤالات و مخالفت‌هایی که همچنان نسبت به این موضوع مطرح است، لازم است کار کارشناسی در این زمینه ادامه یابد.
آیت‌الله رئیسی در بخش دیگری از سخنانش درباره اجرای قانون نسخه‌نویسی الکترونیکی اظهار داشت: خوشبختانه امروز در قریب به ۹۵ درصد موارد و در برخی استان‌ها تا ۱۰۰ درصد، این قانون با موفقیت اجرا می‌شود، اما برای برخی از مناطق کشور که با مشکلاتی در زمینه پایداری اینترنت مواجه هستند، این اجازه داده شده است که تا زمان تکمیل زیرساخت‌ها و رفع مشکل در دوره زمانی تعیین شده، برای جلوگیری از ایجاد مشکل برای مردم و جلوگیری از ابتلای به کرونا نسخه‌های دستی موقتاً تا اول اردیبهشت‌ ارائه شود.