چرا برخی خوانندگان برای خواندن ترانه تیتراژ تولیدات تصویری هزینه پرداخت می‌کنند؟ بازار سیاه تیتراژ خوانی


گروه فرهنگ و هنر – شاید هنوز هم خیلی از ما ترانه‌های تیتراژ‌های سریال‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی را به خاطر داشته باشیم و حتی در فهرست آهنگ‌های مورد علاقه‌مان جایی برای آن‌ها وجود داشته باشد. درست است که در این سال‌ها برخی از تیتراژها توسط خوانندگان مطرح خوانده شده‌اند اما برخی دیگر از خوانندگان هم از طریق تاثیرگذاری همین تیتراژ‌ها رفته رفته در ذهن ما ماندگار شدند.
شاید شما هم با خواندن «آدما؛ با هم و تنهان/ هر کدوم؛ یه جور معمّان/ بعضی واژه‌ها یه رازن/ بعضی واژه‌ها؛ بی‌معنام»، «به امیدِ یه هوای تازه‌تـــر؛ گفتیم از رفتن و خوندیم از سفــــر/ می‌خواستیم مث پرنـــده‌ها باشیم! آسمونو حس کنیم، رهـــا باشیم!» یا «مرز در عقل و جنون باریک است؛ کفر و ایمان چه به هم نزدیک است! عشق هم در دل ما سردرگم؛ مثل ویرانی و بهتِ مردم!» آن‌ها را با همان ریتم و آهنگی که سال‌ها پیش شنیده بودیم به خاطر بیاورید و بخوانید. تیتراژ‌های سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیونی همیشه سهم پررنگی از ترانه‌ها و آهنگ‌های به یادماندنی در ذهن ما دارند. این روزها هم که با استقبال از شبکه نمایش خانگی و سریال‌های متعدد بازار تیتراژخوانی داغ داغ است.
تیتراژ سریال‌ها یکی از ارکان محبوبیت آن سریال به حساب می‌آید که این شاخصه در بین سریال‌هایی که در شبکه نمایش خانگی پخش می‌شوند، بیشتر به چشم می‌آیند .​سازندگان آثار نمایشی معمولاً سعی می‌کنند با استفاده از تمام امکانات و جذابیت‌های بصری و شنیداری، مخاطب بیشتری را به خود جذب کنند. یکی از عوامل جذابیت هر اثری هم تیتراژ آن است و به همین دلیل انتخاب ترانه و خواننده آن از اهمیت بالایی برخوردار است. بسیاری از خواننده‌ها با خواندن تیتراژ یک فیلم و سریال به چنان شهرتی دست یافتند که در تمام طول دوران خوانندگی‌شان کمتر تکرار شد. به عنوان مثال خوانندگی و آهنگسازی رضا یزدانی برای فیلم سینمایی «حکم» به کارگردانی مسعود کیمیایی آغاز شد و در تلویزیون نیز خوانندگی تیتراژ سریال‌های زیادی را برعهده داشته است که اولین آنها سریال مرگ تدریجی یک رویا به کارگردانی فریدون جیرانی بود. او معتقد است خواندن تیتراژ می‌تواند در روند معرفی و رشد یک خوانند بسیار تاثیرگذار باشد. البته به شرط آن‌که این روند، مسیر درستی را طی کند. یعنی خواننده در جای درست قرار گرفته باشد، آهنگ خوب و قدرتمند باشد و ترانه هم کیفیت و تاثیرگذاری کافی داشته باشد و بتواند حال و هوای سریال و حال و هوای فضای تصاویر را به درستی انتقال دهد. اگر این انتقال درست انجام بشود، اتفاق مورد نظر رخ داده است اگر نه، حتی ممکن است تاثیر منفی هم داشته باشد.
احسان خواجه امیری، محمد اصفهانی، مجید اخشابی، علیرضا قربانی و بسیاری از خوانندگان مطرح این روزها زمانی دور با خواندن ترانه تیتراژ یک سریال تلویزیونی توانستند محبوبیت و شهرتی دو چندان کسب کنند. شاید به همین دلیل است که هنوز هم بسیاری از خوانندگانی که کمتر اسم‌شان را شنیده‌ایم حاضرند هر کاری بکنند و حتی هزینه بپردازند تا برای یک سریال بخوانند و از این طریق بسیار سریع‌تر شناخته شوند و راهی به مارکت موسیقی بیابند.


چند سال پیش فریدون آسرایی، خواننده پاپ، به این موضوع اشاره کرده بود و در این رابطه گفته بود: سلایق تهیه‌کننده‌ها متفاوت بوده، ممکن است به صدای خاصی علاقه‌مند باشند و از خواننده مورد علاقه‌شان برای خواندن کار دعوت کنند. ناگفته نماند در بسیاری از مواقع خواننده‌های ما از طریق همین تیتراژخوانی‌ها به شهرت رسیده‌اند و مسیر ترقی بوده است. اما گاهی اوقات خواننده‌های معروف، تیتراژ هم خوانده‌اند اما آن گونه که باید و شاید تاثیرگذار نبودند و اقبال خوش نداشتند.
او در پاسخ به این سوال که آیا پول یا پارتی یا همان مافیایی که از آن صحبت می‌شود در انتخاب خواننده تاثیرگذار است؟ گفت: تهیه‌کننده‌ای را می‌شناسم که برنامه‌های بسیار خوب و پربیننده‌ای تولید می‌کند، اما معمولاً به خواننده‌ها دستمزد نمی‌دهد و بیشتر به‌صورت رفاقتی کار می‌کنند. خواننده‌های بسیاری هستند که علاقه‌مند به تیتراژخوانی در تلویزیون هستند و حتی شنیده‌ام مبالغی نزدیک به ۱۰۰ میلیون تومان هم پرداخت کرده‌اند تا تیتراژ یک برنامه را بخوانند.
همچنین قاسم افشار، خواننده موسیقی پاپ، در این باره پیشتر گفته بود: خوانندگی برای تیتراژ سریال‌ها پولی شده است؛ چرا که من آخرین آهنگی که در تیتراژ سریال خواندم سال ۸۸ بود اما بعد از آن آهنگ‌ها را انگار تهیه‌کنندگان به حراج می‌گذارند و اعلام قیمت می‌کنند که البته این موضوع هیچ ربطی به صدا و سیما ندارد و به شخص تهیه‌کننده برمی‌گردد. مثلا تهیه‌کنندگان به شکل خودمختار برای خواندن در تیتراژ سریال‌های ماه رمضان پرداخت ۵۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان به خوانندگان پیشنهاد می‌کنند تا خوانندگان با پرداخت این مبالغ بتوانند تیتراژ آن سریال را بخرند. به خود من پیشنهاد ۷۰ میلیون تومانی برای خواننده شدن تیتراژ سریال داده شده است.
اما چند سالی بود که دیگر خبری از چنین اتفاقاتی شنیده نمی‌شد تا اینکه چندی پیش حسین صفامنش، خواننده تیتراژ «نون خ» گفت که برخی حاضرند ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان پول بدهند تا بتوانند تیتراژ بخوانند! او در گفت‌وگویی اعلام کرده است که «چند وقت پیش یک پیشنهاد داشتم. رابطین یکی از سریال‌ها با مدیر برنامه‌ام تماس گرفته و گفته بود ما سریالی ۳۰ قسمتی داریم که در بهترین ساعت پخش خواهد شد و قیمتش ۱۴۰ میلیون تومان است.
مدیر برنامه‌ام با من تماس گرفت و گفت گفته‌اند ۱۴۰ میلیون تومان. گفتم خیلی خوب است اگر می‌خواهند ۱۴۰ میلیون تومان بدهند؟! گفت نه! ما باید ۱۴۰ میلیون تومان بدهیم. گفتم یعنی چه؟! گفت این‌ها فکر کرده‌اند شما برای خواندن تیتراژ سریال «نون.خ» پول داده‌اید و وقتی گفته‌ام ما اصلا پولی پرداخت نکرده‌ایم، گفته‌اند مگر می‌شود؟! ببینید در این حد اوضاع بد است و ظاهرا ۱۴۰ میلیون تومان مبلغ کمی است و ناخواننده‌ها بالای ۶۰۰، ۷۰۰ میلیون تومان می‌دهند تا تیتراژ بخوانند.»
حالا پرسش این است که در این بلوشوی ترانه‌های مجوزدار و بی‌مجوز چرا کار به اینجا کشیده که یکی از تاثیرگذارترین بخش‌های هنری یک سریال یا برنامه تصویری باید چنین به چوب حراج گذاشته شود و کیفیت و تاثیرگذاری آن فدای پول شود؟ آیا نظارتی بر این بخش وجود ندارد؟ چرا ناظران صدا و سیما یا شبکه نمایش خانگی که با دقتی موشکافانه بر محتوای آثار تولید شده نظارت می‌کنند به این ماجرا ورود نمی‌کنند تا چنین بازار مکاره‌ای به وجود نیاید؟
سایر اخبار این روزنامه
چرا برخی خوانندگان برای خواندن ترانه تیتراژ تولیدات تصویری هزینه پرداخت می‌کنند؟ بازار سیاه تیتراژ خوانی سید حامد مرندی ورزش، آینه تمام عیار مدیریت سرانجام مذاکرات وین چه خواهد شد؟ گام‌های محتاطانه تا دستیابی به توافق ایران تمام قد در مسیر جبران فاجعه هواپیمای اوکراینی قرار دارد دو سال بعد از یک فاجعه تلخ اوکراین تنها بخش کوچکی از بلندپروازی و برنامه است سودای پوتین برای ایجاد نظم جهانی جدید دلجویی توئیتری وزیر امور خارجه روسیه عقب نشینی اولیانوف پس از توهین به ظریف جمعه سیاه فوتبال ایران با حذف استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا سخت گیری AFC یا بی عرضگی مدیران! افزایش قیمت خودرو همچنان ادامه دارد بازار خودرو در جاده بلاتکلیفی رئیس‌ جمهوری در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا: سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد استعفای آیت‌الله جنتی شایعه است گزارشی از اثر بازدارندگی موشک‌های ایرانی مانور موشکی ایران در عین الاسد امیر عبداللهیان: تسهیل تردد ایرانیان خارج از کشور اولویت دولت و وزارت خارجه است تاکید مجدد مقتدی صدر بر تشکیل دولت اکثریت ملی