افزایش قیمت خودرو همچنان ادامه دارد بازار خودرو در جاده بلاتکلیفی

کیمیا نجفی
دولت سیزدهم کار خود را با وعده‌هایی همچون افزایش تولید مسکن، بهبود شرایط و نجات بازار بورس، کنترل تورم و کاهش قیمت خودرو آغاز کرد. کاهش قیمت خودرو یکی از وعده‌هایی بود که بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار معتقد بودند که به آسانی محقق نخواهد شد. به گفته آنها رشد نقدینگی ادامه دارد و نرخ تورم صعودی است بنابراین رشد قیمت خودرو تا پایان سال ادامه خواهد داشت.
سید رضا فاطمی‌امین، وزیر صمت پس از شروع کار در سخنان خود بارها به کاهش قیمت خودرو تا پایان سال اشار کرد اما روند بازار تا کنون خلاف این وعده را ثابت کرده است. بر اساس بررسی روند بازار روز گذشته پراید با قیمت ۱۸۸ میلیون تومان به فروش رفت. همچنین پژو۲۰۰۸ در بازار یک میلیارد و ۱۰۰ هزار تومان، پژو۲۰۶ تیپ دو ۲۷۳ میلیون تومان، پژو۲۰۷ اتوماتیک ۵۵۸ میلیون تومان، پژو۴۰۵ بنزینی ۲۷۵ میلیون تومان و پژوپارس اتوماتیک ۴۲۳ میلیون تومان قیمت دارد. تیبا هاچ‌بک۳۷ میلیون تومان، دنا معمولی ۵۵ میلیون تومان، دناپلاس توربو ۶۰ میلیون تومان، راناپلاس ۱۸ میلیون تومان، ساینا EX ۴۴ میلیون تومان، سمند LX EF۷ ۲۰ میلیون تومان و کوییک دنده‌ای ۳۸ میلیون تومان گران شده است.
با توجه به روند قیمت‌ها در بازار خودرو حال این پرسش مطرح می‌شود که چرا با وجود سیگنال‌های مثبت مخابره شده از سوی وین و امیدواری‌ها برای بهبود شرایط اقتصاد کشور، بازار خودرو همچنان تمایل به ماندن در مسیر افزایش قیمت را دارد؟ امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به این پرسش به «ابتکار» گفت: اکنون ما با وضعیت عجیبی در بازار خودرو روبهرو بوده و شاهد یک نوع تناقض هستیم. به طور طبیعی وقتی قیمت ارز پایین می‌آید باید قیمت خودرو نیز کاهش پیدا کند اما اکنون چه اتفاقی رخ نداده است.


کاکایی با بررسی روند کلی بازار خودرو افزود: با به میان آمدن دوباره صحبت برجام همه امیدوار به احیای آن شدیم اما ممکن است مذاکرات به نتیجه نرسد، بنابراین ما با یک مسئله ۵۰_۵۰ رو‌به‌رو هستیم. در شرایطی که وضعیت یک مسئله نامشخص است افراد برای اینکه ارزش سرمایه خود را حفظ کنند یک سبدی از موارد سرمایه‌گذاری را در نظر گرفته و آن را مدیریت می‌کنند. یکی از مواردی که در شرایط فعلی ریسک کمتری داشته و مناسب سرمایه‌گذاری بوده خودرو است. البته این صحبت‌ها به معنای این نیست که اکنون شاهد رونق معاملات در بازار هستیم.
وی اظهار کرد: اکنون خودرو به یک کالای خاص تبدیل شده است. به هر حال خودرو کالایی است که نقدشوندگی خوبی دارد و حتی اگر اوضاع وین خراب شود باز هم این کالا در دسته افراد باقی می‌ماند در آن صورت ارزش سرمایه‌‌ها تا حدودی حفظ می‌شود. اما اگر وین به نتیجه برسد و قیمت‌ها کاهشی شود باز هم خرید برای مصرف‌کنندگان واقعی به صرفه خواهد بود البته نمی‌توان انتظار داشت قیمت خودروهای داخلی به شدت سقوط کند.
این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: تا زمانی که ما در وضعیت بلاتکلیفی قرار داریم و مشخص نیست که مذاکرات بالاخره به نتیجه می‌رسد یا خیر بهترین حوزه برای سرمایه‌گذاری خودرو خواهد بود.
کاکایی با اشاره به زمان لازم برای ایجاد تغییر در بازار گفت: حتی اگر مذاکرات اکنون به نتیجه برسد زمان زیادی لازم است تا کالاهایی مثل خودروهای داخلی با کاهش قیمت شدید روبه‌رو شود و تغییرات معناداری در بازار رخ دهد. به هر حال ما در کشوری هستیم که طی سال‌های اخیر شاهد تورم‌های سنگین بوده‌ایم بنابراین حتی اگر فردا دلار ۲۰ هزار تومان شود به این راحتی افزایش تولید، آزادسازی واردات و به دنبال آن کاهش قیمت را نخواهیم داشت. لذا به نظر می‌رسد همچنان وضعیت فعلی بازار خودرو ادامه داشته باشد.
وی افزود: اما باید توجه داشته باشیم که شرایط فعلی نمی‌تواند ادامه‌دار باشد چرا که با نزدیک شدن به سال نو رشد قیمت‌ها در بازار خودرو با سرعت بیشتری اتفاق خواهد افتاد بنابراین باید هر چه سریع‌تر وضعیت مذاکرات را تعیین تکلیف کرد.
یک توصیه به خریداران خودرو
این کارشناس خودرو در ادامه صحبت‌هایش به افرادی که قصد خرید خودرو دارند توصیه کرد: چند ماه گذشته من به همه توصیه می‌کردم که اگر مصرف‌کننده واقعی هستند و قصد خرید دارند هر چه سریع‌تر خودروی مورد نظر خود را خریداری کند چراکه می‌دانستم با افزایش قیمت‌ها روبه‌رو هستیم. ‌اما اکنون وضعیت کمی پیچیده شده نمی‌توان به راحتی شرایط را ارزیابی کرد. اما باز هم تاکید می کنم کسانی که واقعاً نیاز به خرید خودرو دارند بهتر است که خرید خود را انجام دهند چرا که حتی اگر توافق به نتیجه برسد و قیمت خودرو کمی کاهش پیدا کند مصرف کننده ضرری نکرده و از وسیله خود همچنان استفاده می‌کند.
وی افزود: اما اگر خرید خودرو را با نگاه سرمایه‌گذاری می‌بینند دوستان باید بدانند که ریسک سرمایه‌گذاری در شرایط فعلی کمی بالا بوده و ممکن است با به نتیجه رسیدن مذاکرات قیمت‌ها کمی کاهش پیدا کند. در آن شرایط معاملات هم تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. لذا م‌ پیشنهاد نمی‌کنم که اکنون افراد برای سرمایه‌گذاری اقدام به خرید خودرو کنند.
سایر اخبار این روزنامه
چرا برخی خوانندگان برای خواندن ترانه تیتراژ تولیدات تصویری هزینه پرداخت می‌کنند؟ بازار سیاه تیتراژ خوانی سید حامد مرندی ورزش، آینه تمام عیار مدیریت سرانجام مذاکرات وین چه خواهد شد؟ گام‌های محتاطانه تا دستیابی به توافق ایران تمام قد در مسیر جبران فاجعه هواپیمای اوکراینی قرار دارد دو سال بعد از یک فاجعه تلخ اوکراین تنها بخش کوچکی از بلندپروازی و برنامه است سودای پوتین برای ایجاد نظم جهانی جدید دلجویی توئیتری وزیر امور خارجه روسیه عقب نشینی اولیانوف پس از توهین به ظریف جمعه سیاه فوتبال ایران با حذف استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا سخت گیری AFC یا بی عرضگی مدیران! افزایش قیمت خودرو همچنان ادامه دارد بازار خودرو در جاده بلاتکلیفی رئیس‌ جمهوری در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا: سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد استعفای آیت‌الله جنتی شایعه است گزارشی از اثر بازدارندگی موشک‌های ایرانی مانور موشکی ایران در عین الاسد امیر عبداللهیان: تسهیل تردد ایرانیان خارج از کشور اولویت دولت و وزارت خارجه است تاکید مجدد مقتدی صدر بر تشکیل دولت اکثریت ملی