پیک اُمیکرون در راه است؟

ملیحه محمودخواه| انگار کرونا بنا ندارد دست از سر دنیا و مردم آن بردارد. هر چقدر که انسان تلاش می‌کند خودش را از دست این ویروس نجات دهد، کرونا روی دیگری از خود نشان می‌دهد و تمام نقشه‌هایی را که مدت‌ها برای خلاصی از این ویروس کشیده شده بود، نقش بر آب می‌کند. بعد از آلفا و بتا و دلتا حالا کرونا خود را به شکل جدیدی به دنیا معرفی کرده و این روزها دوباره همه درگیر اُمیکرون شده‌اند. سویه‌ای که در ابتدای پیداشدنش زیاد هم خطرناک به نظر نمی‌رسید، اما آنچه شواهد نشان می‌دهد این است که نباید از کنار اُمیکرون به سادگی گذشت.

تا رسیدن به ایمنی جمعی فاصله داریم
اُمیکرون این روزها در جهان یکه‌تازی می‌کند و به دلیل سرعت انتشار بسیار بالا کم‌کم جای سویه‌های دیگر کرونا را گرفته و در برخی از کشورها پیک‌های جدیدی را نیز ایجاد کرده است. شیوع این ویروس در کشورهای اطراف کشور ما سبب شده دبیر علمی ستاد کرونا اعلام کند که تا چند هفته آینده باید منتظر پیکی از اُمیکرون در کشور باشیم. این اظهارنظرها در حالی مطرح می‌شود که بعد از مدت‌ها آمار ابتلا به کرونا در کشور سه رقمی شده و آمار مرگ‌ومیر که در شهریورماه به بیش از 700 نفر رسیده بود، به زیر 20 نفر نزول پیدا کند.
علیرضا جماعتی تاکید کرده که خطر پیک اُمیکرون را باید جدی گرفت و تحت هر شرایطی مردم باید واکسن بزنند. او به این موضوع اشاره کرده که در حال حاضر تنها 9میلیون نفر دوز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و باید این آمار به 40 تا 50میلیون نفر برسد تا ایمنی جمعی اتفاق بیفتد.
این متخصص معتقد است از آنجا که شیوع اُمیکرون در افراد جوان بیشتر است، جوان‌ترها حتما دوز سوم واکسن را تزریق کنند تا این پیک نتواند ما را از پا دربیاورد.

بحث واکسیناسیون کودکان در دستور کار



به اعتقاد عضو ستاد ملی کرونا برای آنکه بتوانیم شرایطی را که در حال حاضر داریم ثابت نگه داریم، باید واکسیناسیون کودکان 5 تا 11 ساله را نیز در دستور کار قرار دهیم، زیرا دنیا واکسیناسیون در این سن را شروع کرده و کارایی آن مشخص شده است. از سوی دیگر نیز برای این گروه سنی عوارض زیادی وجود نداشته و به نظر می‌رسد واکسیناسیون برای این گروه سنی می‌تواند بسیار موثر باشد. در حال حاضر بیش از 10درصد از جامعه ما را کودکان بین 5 تا 11 سال تشکیل می‌دهند و واکسیناسیون این افراد می‌تواند از چرخش این ویروس جلوگیری کند. زیرا مطالعات در کشورهایی که با این سویه درگیر شده‌اند نشان می‌دهد که حدود 30درصد از اطفال گرفتار با اُمیکرون را تشکیل می‌دهند و یک‌سوم آنها نیز بستری شده‌اند که با توجه به اینکه ما در کشور با محدودیت تخت برای آی‌سی‌یو بیماران روبه‌رو هستیم، باید کودکان بلافاصله واکسینه شوند تا خدایی نکرده نیاز به آی‌سی‌یو پیدا نکنند.

شرایط بدی نداریم اما باید از اُمیکرون ترسید
اُمیکرون این روزها کم‌کم به سویه غالب در همه دنیا تبدیل شده است. در کشور ما نیز آمارها نشان می‌دهد که تاکنون بیش از 500 نفر در هفته گذشته به این سویه مبتلا شده‌اند که در واقع 27درصد کل مبتلایان را شامل شده است.
حمید سوری، فوق‌تخصص اپیدمیولوژی به «شهروند»  توضیح داد که در حال حاضر شرایط بدی نداریم، اما اُمیکرون در حال گسترش است، به همین دلیل دو بحث بسیار جدی به نظر می‌رسد؛ اول، واکسیناسیون به طور کامل انجام شود و دوم، مدارس و دانشگاه‌ها در حال حاضر بازگشایی نشود تا در دو هفته آینده ببینیم کجای کار هستیم.
رئیس کمیته پیشگیری و بهداشت ستاد ملی کرونا با گلایه از اینکه گاهی اوقات اطلاعات اشتباه باعث گمراهی مردم می‌شود، تاکید می‌کند که در حال حاضر نقشه کرونا نشان می‌دهد بیشتر نقاط کشور آبی و زرد است و این علایم بیان‌کننده این است که اوضاع زیاد هم نگران‌کننده نیست، اما این درست نیست و نباید مردم گمان کنند که همه چیز به پایان رسیده و با استناد به رنگ شهرها بهانه‌ای برای رعایت‌نکردن پروتکل‌ها داشته باشند.

دلیل کاهش آمار کرونا در این روزها
او در پاسخ به سوال «شهروند» که آیا ایمنی جمعی رخ داده است یا نه و آیا کاهش آمار می‌تواند نوید پایان کرونا را بدهد، می‌گوید: «احتمال اینکه اُمیکرون پایان پاندمی باشد، بعید نیست، اما قطعی هم نیست و این رفتار ما است که سبب جسارت‌دادن به این ویروس می‌شود.»
او توضیح می‌دهد که در حال حاضر آمار ابتلا در کشور بسیار کاهش یافته است که آن را می‌توان از زوایای مختلف بررسی کرد. نخست اینکه در پیک چهارم و پنجم کرونا تعداد زیادی از مردم در کشور ما به کرونا مبتلا و با آن درگیر شدند و در واقع یک ایمنی از این طریق ایجاد شد، از سوی دیگر واکسیناسیون ما نسبت به سایر کشورها با تاخیر انجام شده و جمعیت خوبی نسبت به این ویروس واکسیناسیون شدند.
به همین دلیل است که پیش‌بینی می‌شود این نوع ویروس در کشور ما زیاد مشکل‌ساز نباشد، اما با این وجود به معنای بی‌اهمیت جلوه دادن این ویروس نیست و باید تمام ابزارها و برنامه‌های لازم برای جلوگیری از شیوع این ویروس در نظر گرفته شود. رئیس کمیته پیشگیری و بهداشت ستاد ملی کرونا به این نکته اشاره می‌کند که ما با یک اپیدمی محدود مواجه نیستیم، بلکه با یک پاندمی مواجهیم که گسترش آن در سطح جهان است و بیش از 200 کشور جهان با آن درگیر هستند. او با اشاره به اینکه نباید به پایان کرونا دلخوش باشیم و به این فکر کنیم که کرونا پایان می‌یابد، ادامه می‌دهد: «حداقل یک سال دیگر با کرونا دست به گریبان هستیم.»

شاید اوایل اسفند پیک جدید داشته باشیم
رئیس کمیته پیشگیری و بهداشت ستاد ملی کرونا  تاکید می‌کند که تاکنون کودکان کمتر با کرونا درگیر بودند، اما سویه‌های جدید نشان داد که بچه‌ها از این ویروس در امان نخواهند بود، به همین دلیل  کودکان ضمن اینکه باید مراقبت و کنترل بیشتری نسبت به محافظت داشته باشند، تماس‌های آنها نیز باید محدود و کنترل شود.
او معتقد است که اگر مردم دوز سوم را نزنند و شرایط را عادی تصور کنند، همچنین پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند، در اوایل اسفندماه شاهد وقوع پیک جدید کرونا خواهیم بود.
سوری تاکید می‌کند که حدود هشت میلیون نفر در کشور واکسن نزده‌اند و سویه‌های جدید این ویروس بزرگ‌ترین عامل تهدید برای این گروه از افراد به شمار می‌آید.

اطلاعات در مورد اُمیکرون باید افزایش پیدا کند
سوری به این موضوع اشاره می‌کند که همه می‌گویند اُمیکرون نسبت به سویه‌های دیگر ضعیف‌تر است و نمی‌تواند منجر به مرگ شود، اما باید این نکته را در نظر گرفت که به نسبتی که تعداد ابتلا بالا می‌رود، درصد افرادی که به بستری‌شدن احتیاج پیدا می‌کنند یا بیماری شدیدی می‌گیرند که گاهی در برخی موارد منجر به مرگ می‌شود نیز افزایش می‌یابد. در کشورهایی که شناسایی درست انجام می‌شود، باید گفت که اُمیکرون هم کشنده است، اما تفاوت آن با سویه‌های دیگر کرونا در این است که میزان بستری در این سویه کمتر از سایر سویه‌هاست، به همین دلیل آمار مرگ‌ومیر در آن کاهش می‌یابد.
سوری به این نکته اشاره می‌کند که قطعا میزان آمار ابتلا به اُمیکرون در کشور بسیار بیشتر از اعدادی است که اعلام می‌شود، به همین دلیل باید حساسیت‌مان را بالاتر ببریم تا آمار دقیق حاصل شود.