حفظ غیرت دینی عامل نجات کشور

غیرت به مفهوم احساس اجتماعی در حمایت و دفاع از حریم خصوصی، ارزش‌های دینی و احکام الهی یکی از ارزشمند‌ترین مواهب معنوی است که خداوند به بندگان مومن خویش ارزانی داشته و آنان را نسبت به اغیار ممتاز می‌سازد.
بی شک میزان بهره‌مندی انسان‌ها و جوامع اسلامی از این نعمت خداداد با عمق باور‌های مذهبی و گرایش‌های دینی ارتباط مستقیمی دارد. چنانکه ملت مسلمان ایران به واسطه روح بلند و پاک، اعتقادات اسلامی و عشق به آل الله از غیرت دینی بالایی بهره‌مند است و بر همین اساس برای حفظ هویت اسلامی و ایرانی خویش علیه استبداد داخلی و استکبار جهانی دست به انقلابی بزرگ و ماندگار زده است.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیداری که به مناسبت قیام ۱۹ دی به شکل تصویری با مردم قم داشتند، به تبیین تأثیر غیرت و عقلانیت دینی در انقلاب اسلامی ملت ایران پرداختند و نشانه‌های آن را در موارد زیر برشمردند:
۱. حادثه ۱۹دی و دنباله‌های سیاسی- اجتماعی آن، نشان‌دهنده عمق اعتقادات دینی مردم بود، زیرا اگر امام به عنوان یک مرجع تقلید و عالِم دینی در مرکزیت آن نبود، هیچ شخص و جریان دیگری نمی‌توانست ملت را شهر به شهر به خروش و قیام وادارد.


۲. محوریت علمای دینی شجاع و سیاست‌شناس در اغلب حوادث تاریخی و اجتماعیِ ۱۵۰ سال اخیر ایران از جمله قضیه تنباکو، نهضت مشروطه، حادثه گوهرشاد، قیام ۳۰ تیر و قیام ۱۵ خرداد ۴۲.
۳. دشمنی عمیق مستکبران با دین، علمای دینی، علمای سیاسی، فقه سیاسی و اسلام سیاسی.
۴. دشمنی امریکا با نظام اسلامی که ناشی از اعتقادات دینی ملت ایران است.
۵. تشییع تاریخی شهید سلیمانی به عنوان نمونه‌ای از فورانِ غیرتِ فرصت‌ساز مردم که در آن ملت ایران بار دیگر وحدت و هویت دینی و انقلابی خود را عیان کرد و اگر آن پیکر مقدس به سوریه، لبنان و پاکستان نیز می‌رفت، همانند ایران و عراق مورد استقبال عظیم ملت‌های مسلمان قرار می‌گرفت.
۶. حماسه ۹ دی ۸۸ به عنوان مصداق دیگری از تجلّی غیرت دینی مردم ایران است که در آن حادثه نیز غیرت دینی مردم آثار سوء تهدید‌ها را از بین برد و آن‌ها را به فرصت تبدیل کرد.
معظم‌له حفظ غیرت دینی ملت ایران را وظیفه گویندگان، نویسندگان و صاحبان نفوذ ذکر فرموده و حضرت امام (ره) و شخصیت‌های بزرگی مانند آیت‌الله مصباح یزدی را از مصادیق غیرت دینی توأم با عقلانیت برشمرده و افزودند: طاغوت با درک نفوذ روزافزون امام در مردم، می‌خواست جایگاهِ انگیزه‌بخش و انرژی‌بخش ایشان را تنزّل دهد و مرکزیت نهضت را از بین ببرد و اگر مشت محکم مردم قم در ۱۹ دی ۵۶ به سینه طاغوت نمی‌خورد، این حرکت را در شکل‌های مختلف ادامه می‌داد.
نکته بسیار مهم در رهنمود‌های مقام معظم رهبری تأکید بر غیرت و عقلانیت دینی است که در تبیین علت این تأکید می‌توان بر اهمیت و شمولیت آن اشاره کرد، چراکه غیرت دینی اعم از «غیرت ملی» به معنای دفاع در مقابله با تهدیدات سخت و حمایت از تمامیت ارضی در برابر متجاوزان به آب و خاک کشور، «غیرت سیاسی» به مفهوم استقلال طلبی و تسلیم نشدن در برابر زورگویی‌ها و مقابله با تهدیدات نیمه سخت اقتصادی و سیاسی، «غیرت اجتماعی» که بر حفظ حریم خصوصی و خانواده تأکید دارد و «غیرت انقلابی» که اجازه بازگشت به گذشته و ترمیدور انقلاب و حتی شکست ارزش‌های انقلابی را نمی‌دهد، می‌باشد. به عبارت دیگر غیرت دینی با کارکردی فراتر از سایر گونه‌ها مقاومت و دفاع در برابر هر نوع تخلف و انحرافی از مسیر حق، عدالت و ارزش‌های الهی را تجویز می‌کند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به نقش «غیرت دینی» به عنوان عامل نجات کشور در بزنگاه‌های مختلف و تبدیل کردن تهدید‌ها به فرصت تأکید فرمودند: غیرت دینی را حفظ کنید، زیرا این غیرت دینی مردم بود که کشور را در دفاع مقدس -یعنی آن جنگ بین‌المللی که امریکا، شوروی، ناتو و ارتجاعِ آن روز برای به زانو در آوردن انقلاب به راه انداخته بودند- پیروز کرد.
با عنایت به تلاش شبانه روزی دشمن در کمرنگ‌سازی غیرت دینی ملت ایران که متأسفانه شاهد مظاهر آن در سطوح مختلف جامعه هستیم، بدون تردید یکی از مخاطبان اصلی این فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی مسئولان فرهنگی کشور هستند.