سرخابی‌ها با اشتباه فدراسیون از آسیا حذف شدند

گروه ورزشی/ کنفدراسیون فوتبال آسیا جمعه گذشته اعلام کرد استقلال، پرسپولیس و گل گهر سیرجان به‌دلیل عدم دریافت مجوز حرفه‌ای از حضور در لیگ قهرمانان آسیا 2022 محروم
هستند.
این موضوع با واکنش‌های بسیاری همراه بود و دیروز باشگاه استقلال با صدور بیانیه‌ای نسبت به این موضوع و دلایل آن اینگونه واکنش نشان داد: «رأی کمیته بدوی درخواست مجوز حرفه‌ای دلیل حذف باشگاه استقلال از لیگ قهرمانان آسیا بوده است، مهم‌ترین سؤال این است که چرا این کمیته، امسال رویه متفاوتی را در پیش گرفت و درخواست باشگاه استقلال برای صدور مجوز حرفه‌ای را رد کرد؟ چه تفاوتی نسبت به سال‌های گذشته به وجود آمد که ماهیت رأی این کمیته تغییر کرد؟ آیا این کمیته نمی‌توانست با توجه به نداشتن بدهی قطعی، با لحاظ جریمه، مجوز یا فرصت لازم را به باشگاه استقلال بدهد؟ این کمیته در سال‌های گذشته با چه استانداردی مدارک را تأیید می‌کرد که اکنون متفاوت شده است؟ این کمیته چه تعاملی با باشگاه‌ها در طول سال دارد و آیا اعضای آن اجازه دارند تا درباره حکم کمیته استیناف نظر دهند و آن را مرتبط با فشار برخی نهادها بداند؟ آیا چنین سخنانی در حیطه اختیارات اعضای این کمیته قرار دارد؟ چرا قبل از رد درخواست باشگاه استقلال از مسئولان این باشگاه توضیحی درباره مدارک خواسته نشد و تنها خبر رد این درخواست به‌صورت رسمی ابلاغ گردید؟ و سؤال مهم‌تر اینکه اکنون پس از روشن شدن نقش رأی کمیته بدوی، فدراسیون فوتبال به‌عنوان نهاد بالادست با این رأی موافق بوده؟ اگر موافق بوده چرا تاکنون مسئولیت آن را نپذیرفته و اگر مخالف بوده چرا در عمل با این رأی همراهی کرده است؟» همچنین علی کفاشیان، رئیس اسبق فدراسیون فوتبال در خصوص حذف سرخابی‌ها اظهار داشت: «محروم شدن پرسپولیس و استقلال از آسیا نه به نفع ما و نه به نفع فیفا است و این موضوع بهترین فرصت برای باشگاه‌ها است تا به سمت ساختار حرفه‌ای خود بروند. این بخش در زمان قبل هم به باشگاه‌ها ابلاغ می‌شد و AFC به ما مهلت می‌داد تا این مشکلات را حل کنیم.
فکر می‌کنم AFC و بخش‌هایی که نظارت داشتند مدت زیادی را صبر کردند و در آخر تصمیم گرفتند که سرخابی‌ها را از لیگ قهرمانان حذف کنند. مواردی بود که نیاز به مجوز دولت داشت اما این کارها انجام نمی‌شد. باید ساختارهایی مانند بحث مالکیت و حق پخش و مباحث مالیاتی درست شوند.» علاوه بر این دیروز صفی‌الله فغانپور، مسئول امور حقوقی سابق فدراسیون فوتبال درباره این موضوع به فارس گفت: «حذف این 3 تیم هیچ ارتباطی به AFC ندارد زیرا صدور مجوز حرفه‌ای به فدراسیون‌ها واگذار شده و آنها در این مورد تصمیم‌گیرنده هستند. تصمیمات اشتباه فدراسیون فوتبال و تعریف‌ و تمجیدهای بی‌جای مدیران عامل دو باشگاه از فدراسیون سبب حساسیت کنفدراسیون شد و به همین دلیل AFC سختگیرانه رفتار کرد.»