حمید لبخنده، خالق «در پناه تو» درگذشت خاموشی کارگردان خاطره‌ساز

گروه فرهنگ و هنر – اگر شما هم متولد دهه 60 یا قبل‌تر باشید، روزهایی را به خاطر می‌آورید که چند جوان جلوی دوربین یکی از هنجارشکنانه‌ترین سریال‌های زمان خودشان را بازی می‌کردند، سریالی که جوان‌هایش شبیه جوان‌های زمان خودش بود و هر کدام‌شان سال‌ها بعد تبدیل به بازیگران اسم و رسم داری شدند. روز جمعه خالق سریال‌ چ «در پناه تو» درگذشت.
«در پناه تو» یکی از سریال‌های مهم دهه 70 است، اثری که سال‌های ۷۳ و ۷۴ تولید شد و در نهایت ۱۳۷۵ به نمایش درآمد. حمید لبخنده کارگردان و منوچهر شاهسواری تهیه‌کننده این سریال بودند که ۲۶ هفته از طریق شبکه دوم سیما پخش شد و در این مدت ۶ ماهه، در جذب مخاطب واقعا موفق عمل کرد.
این سریال درامی عاشقانه و جذاب داشت، درامی که به یک مثلث عشقی می‌پرداخت و روابطی که در آن به تصویر کشیده بود به شدت به حال و هوا و روابط اجتماعی آن سال‌ها شباهت داشت.
این سریال هم از آن ساخته‌های تلویزیونی بود که زمانی هنگام پخش، خیابان‌ها را خالی از جمعیت می‌کردند. به همین دلیل بسیاری از کسانی که در اواخر جوانی‌شان هستند، هنوز هم به خوبی این سریال را به خاطر دارند.


البته «در پناه تو» تنها ساخته مطرح لبخنده نبود. او بعدها سریال‌های دیگری هم ساخت؛ «در قلب من»، «با من بمان» و «کارآگاهان» و ... ، اما شاید هیچکدام از آنها نتوانستند موفقیتی که «در پناه تو» در بین بیننده‌های تلویزیون به دست آورد را تکرار کنند.
روز گذشته نیما لبخنده، فرزند حمید لبخنده اعلام کرد: پدر چندی پیش تحت عمل جراحی قرار گرفته بود و بعد از بستری بودن در بیمارستان به منزل منتقل و بستری شد. متاسفانه ایشان به دلیل عوارض ناشی از عمل جراحی، عصر روز شنبه ۱۸ دی چشم از جهان فروبست.
حمید لبخنده متولد سال ۱۳۳۰ در اهواز، فارغ‌التحصیل بازیگری و کارگردانی تئاتر از دانشکده پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود. وی از جمله شاگردان زنده‌یاد حمید سمندریان بود و بعد از درگذشت سمندریان و همچنین زنده‌یاد هما روستا، مدیریت آکادمی سمندریان را عهده‌دار شد.
ایرج راد، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون درباره تجربه همکاری با زنده یاد حمید لبخنده عنوان کرد: بسیار بسیار از درگذشت وی متاسفم. حمید لبخنده از هنرمندان عزیزی بود که سال‌های سال بدون هرگونه حاشیه تلاش کرد با آرامش کامل زندگی و کار هنری خود را ادامه دهد.
وی ادامه داد: حمید لبخنده سال‌ها با استاد سمندریان کار می‌کرد و از هنرمندان بسیار توانای تئاتر بود و در این زمینه فعالیت‌های زیادی داشت. من در ۲ سریال «در پناه تو» و «در قلب من» با حمید لبخنده همکاری داشتم که هر ۲ مجموعه از کارهای موفق تلویزیون در زمان خودشان بود. حمید لبخنده چه از نظر اخلاقی و چه رفتاری، انسانی نمونه و هنرمندی توانا و ارزشمند بود. حضور در هر ۲ سریال و همکاری با لبخنده برای من بسیار پرخاطره است. آرامش و رفاقتی که در گروه وجود داشت مثال‌زدنی بود. حمید همانند نامش که لبخنده بود همیشه لبخند به لب داشت و با متانت و انسانیت با همه عواملش برخورد می‌کرد.
این کارگردان تئاتر یادآور شد: حمید لبخنده از جمله هنرمندانی بود که نظم و انضباط برایش حائز اهمیت بود که این ویژگی‌ها از تربیت تئاتری‌اش نشات می‌گرفت. تمام برنامه‌ریزی‌ها و انتخاب‌های لبخنده در سر کار از لباس و لوکیشن گرفته تا ارتباط با بازیگران و عوامل همگی حساب شده بود که من در طول دوران کاری‌ام بسیار کم فردی را با چنین خصوصیاتی دیدم. هیچگاه پرداخت‌هایی که قرار بود به بازیگران و عوامل بپردازد به تعویق که نمی‌افتاد هیچ، همیشه یک هفته زودتر از موعد مقرر دستمزد بچه‌ها را در پاکت می‌گذاشت و با احترام به تک‌تک عوامل پرداخت می‌کرد.
راد متذکر شد: در ۲ تجربه همکاری که با لبخنده داشتم هیچ‌گونه برخورد و درگیری در پشت صحنه نداشتیم و همه چیز در آرامش انجام می‌شد. حمید لبخنده یک انسان واقعی بود و همیشه سعی کرد خدمتگزار تئاتر باشد و بعد از فوت حمید سمندریان نیز مدیریت آموزشگاه سمندریان را برعهده گرفت. لبخنده هنرمندی والا بود که بدون هیچ حاشیه‌ای فعالیت می‌کرد و من بسیار از فوت وی متاسف هستم. همیشه این سوال برایم مطرح بود که چرا کارگردانی به این موفقی و با این همه توانمندی و شناخت و دانش دیگر کار نکرد.
همچنین ثریا قاسمی، بازیگر سینما و تلویزیون که در سریال‌های لبخنده ایفای نقش می‌کرد، با ابراز تاسف عمیق برای از دست دادن حمید لبخنده، در سخنانی گفت: خدا رحمت‌شان کند. ما یکی از آدم‌های سالم و شاخص هنر تصویر را از دست دادیم.
قاسمی با بیان اینکه در این لحظه، خاطره‌ای دقیق از سریال‌هایی که با حمید لبخنده کار کرده، به یاد ندارد، در توصیف شخصیت فردی و هنری او اینگونه بیان کرد: متاسفانه یکی از آدم‌های سالم، مهم، باسواد و متبحر حوزه فیلم و سریال را از دست دادیم. فقط می‌توانم طلب مغفرت و آرامش برای ایشان داشته باشم.
رامین پرچمی هم که با بازی در سریال «در پناه تو» به سرعت شناخته شد، درگذشت خالق این اثر را به اندازه درگذشت پدر و مادرش برای خود، سهمگین توصیف کرد و گفت: بی‌تعارف و اغراق باید اعتراف کنم که فوت این مرد بزرگ و این تنها استاد واقعی و جدی من و خیلی‌های دیگر در عرصه بازیگری، بعد از گذشت ۱۳ سال از فوت پدر و مادرم دوباره احساسی غریب و سنگین و توصیف‌ناپذیر را در من زنده کرد، مشابه احساسی که بعد از شنیدن و کم‌کم باور کردن مرگ والدینم داشتم.
او ادامه داد: این اتفاق واقعا برای من غیرمترقبه بود و به تازگی در حال گذاشتن قراری با ایشان بودم که ببینم‌شان. مرتبه پیش که از زندان آمدم، قرار بود ببینم‌شان که نشد و گفتند جنوب هستند. هفته قبل با هم صحبت کردیم و گفتند کمی کسالت دارند و نمی‌دانم چه بگویم جز این که نه من، که آدم‌های بسیاری، عزیز بسیار بزرگی را از دست دادیم.
پرچمی با بیان این که «من برای صداوسیمای این مملکت متاسفم که آقای لبخنده بعد از ساختن آن سریال‌های تماشایی، باید چندین و چند سال بیکار باشد و نتواند کار کند»، افزود: او چندین فیلمنامه داشت که اجازه ندادند کار کند. در جریان هستم که می‌خواستند «همسایه»های احمد محمود را کار کنند که نشد و او هم زیر بار آن‌چه از او می‌خواستند نرفت.
او با اشاره به این که «حالا تنها یادگاری‌مان تکه‌های سانسورشده «در پناه تو» است که در فضای مجازی دست به دست می‌شود» در مورد پررنگ‌ترین تصویری که از حمید لبخنده در ذهنش مانده است، گفت: مهربانی خیلی زیادشان و لطف بسیارشان. پیش از این هم به من لطف داشتند و پیگیر بودند اما از زندان که برگشته بودم همیشه به من پیغام می‌دادند و پیگیر وضعیتم بودند.
این کارگردان شناخته‌شده و خاطره‌ساز امروز به خاک سپرده خواهد شدپسر او درباره زمان برگزاری مراسم خاکسپاری پیکر این هنرمند فقید گفت: طبق برنامه‌ریزی انجام شده قرار است مراسم خاکسپاری پیکر پدر روز دوشنبه ۲۰ دی، ساعت ۱۰ در قطعه ۱۱۰ بهشت زهرا (س) برگزار شود. خواسته پدرم این بود که در قطعه هنرمندان به خاک سپرده نشود و این خواسته را به مادرم گفته بود.
وی تاکید کرد: به دلیل شرایط کرونایی تصمیم خانواده بر این بود که پیش از خاکسپاری، مراسم دیگری نداشته باشیم.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از مردم قم: مذاکره، صحبت و تعامل با دشمن در مقطعی به معنای تسلیم شدن نیست پیمان مولوی درس‌های قزاقستان در تاثیر تصمیمات اقتصادی بر جامعه حمید لبخنده، خالق «در پناه تو» درگذشت خاموشی کارگردان خاطره‌ساز هنوز حدود ۸ میلیون نفر در کشور واکسن کرونا تزریق نکرده‌اند واکسن‌نزده‌ها و خطر شکل‌گیری پیک «اُمیکرون» آیا توسعه گازی ایران از مسیر روسیه می‌گذرد؟ تهران-مسکو در آستانه یک توافق استراتژیک میزان افزایش حقوق در بودجه سال آینده ۵ تا ۲۹ درصد در نظرگرفته شده است حقوق جا مانده از تورم کلیات لایحه بودجه 1401 تصویب شد حذف مشروط ارز 4200 محمد باقر قالیباف: درباره سقوط هواپیمای اوکراینی شفاف سازی شود مذاکرات به مرحله برگشت ناپذیر رسیده است؟! کاهش «پرانتزهای باز» در مذاکرات وین افزایش هراس صهیونیست‌ها از روند مثبت مذاکرات نجات اقتصاد؛ نجات وطن تاثیر تحولات قزاقستان بر بهای نفت محمود عباس به بشار اسد پیام داد