کلیات لایحه بودجه 1401 تصویب شد حذف مشروط ارز 4200

بررسی کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ از جمله مهمترین اخبار روز یکشنبه نوزدهم دی ماه ۱۴۰۰ مجلس بود.
به گزارش ایسنا، جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد و بررسی گزارش شور اول کمیسیون تلفیق در مورد لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.
آیت الله سید ابراهیم رئیسی با حضور در صحن علنی مجلس ضمن دفاع از کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱، تصریح کرد: برخلاف تحریم‌ها و تهدیدات دشمن، شرایط را بهتر از هر زمان برای تصمیم‌گیری‌های مهم می‌دانم و آینده را بسیار روشن می‌بینم. ما برای رفع مشکلات کشور ناگزیر به اخذ تصمیمات مهمی هستیم که نیازمند همکاری دولت و مجلس است و این تصمیمات می‌تواند ما را از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب نزدیک و نزدیک‌تر کند.
وی همچنین با اشاره به موضوع ارز ترجیحی در بودجه ۱۴۰۱، یادآور شد: ما کار را که در دولت شروع کردیم، آن ۸ میلیارد دلاری که در قانون پیش‌بینی شده بود چیزی از آن نمانده بود. در نیمه دوم سال مبلغی برای ارز ترجیحی برای دولت نمانده بود. اگر می‌خواستیم آنچه که در قانون پیش‌بینی شده بود را اجرا کنیم باید ارز ترجیحی را بدون اینکه جبران شود، حذف می‌کردیم اما خط قرمز ما سفره مردم بود و هست.


محمدباقر قالیباف به صحبت‌های رئیسی درباره مخالفت مجلس با لایحه حذف ارز ترجیحی واکنش نشان داد و با تاکید بر این‌که دغدغه اول مجلس معیشت مردم است، گفت: در موضوع ارز ترجیحی اولویت ما در سال آینده توجه به معیشت مردم با در نظر گرفتن محرومان است.
رئیس جمهوری پس از دفاع از کلیات بودجه با همراهی جمع کثیری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مجلس را ترک کرد.
مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور هم در دفاع از کلیات این لایحه تاکید کرد: در بودجه سال ۱۴۰۱ خط قرمز ما خلق پول و استقراض از بانک مرکزی است. در سال جاری علی‌رغم همه هزینه‌هایی که از دولت قبل بر ما تحمیل شد دولت خلق پول نداشت. درنهایت نمایندگان مجلس بعد از استماع نظرات موافقان و مخالفان و سخنرانی رئیس جمهوری و دفاع نماینده دولت، کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ را با ۱۷۴ رای موافق، ۷۶ رای مخالف و ۶ رای ممتنع از مجموع ۲۶۰ نماینده حاضر تصویب کردند.
رئیس مجلس پس از رای مثبت مجلس شورای اسلامی به کلیات بودجه سال ۱۴۰۱ اظهار کرد: بدون شک سند بودجه، سندی برای زندگی مردم است لذا این اطمینان را به مردم می‌دهیم که در بحث ارز ترجیحی و معیشت به خصوص در کالاهای اساسی سیاست‌های جبرانی در ارز به طور مستقیم در کالاهای اساسی در بودجه به گونه‌ای لحاظ می‌شود که در زندگی مردم تاثیری نداشته باشد و آن را جبران می‌کنیم.
همچنین حمیدرضا حاجی‌بابایی رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ می‌گوید که بسیاری از نمایندگانی که مخالف رای دادند، مخالف نبودند. حرفشان این است که اگر دولت می‌خواهد ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی را حذف کند، به ما بگویید که کیفیت حذف آن چگونه است.
سید نظام موسوی سخنگوی هیات رئیسه هم در توضیح زمان بررسی جزئیات لایحه بودجه سال آینده در کمیسیون تلفیق گفت که کمیسیون از هفته آینده وارد بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ خواهد شد.
سخنگوی کمیسیون تلفیق: ارز ترجیحی حذف می شود اما به صورت مشروط
در همین حال، رحیم زارع نماینده آباده و سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ در جلسه علنی روز یکشنبه ۱۹ دی ماه پارلمان و در دفاع پایانی از کلیات لایحه بودجه سال آینده با بیان اینکه حجم نقدینگی فعلی در کشور هر زمان بخواهد می‌تواند در بخش‌های مختلف اقتصاد کشور یک طوفان مخرب ایجاد کند، گفت: دولت تلاش کرده است تا در لایحه بودجه ۱۴۰۱ حدود ۳۴۰۰ هزار میلیارد تومان را از حوزه‌های مختلف تامین کند تا این میزان از نقدینگی به سمت تولید هدایت شود و این تصمیم برای نخستین بار اتخاذ شده است.
وی همچنین از حذف مشروط ارز ترجیحی در لایحه بودجه خبر داد و گفت: معنای حذف مشروط این است که دولت تضمین دهد که اقلام پرمصرف را با قیمت ثابت و بدون تغییر به دست مردم برساند و نرم‌افزار آن هم در کمیسیون تلفیق طراحی شده است.
این نماینده مجلس اضافه کرد: ما با پرداخت یارانه نقدی کور موافق نیستیم و در کمیسیون تلفیق هم بر این موضوع تاکید کرده‌ایم که یارانه حاصل از ارز ترجیحی به صورت هوشمند به دست مردم برساند.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از مردم قم: مذاکره، صحبت و تعامل با دشمن در مقطعی به معنای تسلیم شدن نیست پیمان مولوی درس‌های قزاقستان در تاثیر تصمیمات اقتصادی بر جامعه حمید لبخنده، خالق «در پناه تو» درگذشت خاموشی کارگردان خاطره‌ساز هنوز حدود ۸ میلیون نفر در کشور واکسن کرونا تزریق نکرده‌اند واکسن‌نزده‌ها و خطر شکل‌گیری پیک «اُمیکرون» آیا توسعه گازی ایران از مسیر روسیه می‌گذرد؟ تهران-مسکو در آستانه یک توافق استراتژیک میزان افزایش حقوق در بودجه سال آینده ۵ تا ۲۹ درصد در نظرگرفته شده است حقوق جا مانده از تورم کلیات لایحه بودجه 1401 تصویب شد حذف مشروط ارز 4200 محمد باقر قالیباف: درباره سقوط هواپیمای اوکراینی شفاف سازی شود مذاکرات به مرحله برگشت ناپذیر رسیده است؟! کاهش «پرانتزهای باز» در مذاکرات وین افزایش هراس صهیونیست‌ها از روند مثبت مذاکرات نجات اقتصاد؛ نجات وطن تاثیر تحولات قزاقستان بر بهای نفت محمود عباس به بشار اسد پیام داد