سناریوی نابودی پدیده در حال رقم خوردن است!

علی ترابی- سناریوی نابودی تیم های فوتبالی مشهد که در نوع خود یک رکورد محسوب می شود، حالا برای پدیده در حال تکرار شدن است؛ نابودی تیمی که جزو سرمایه های اجتماعی یک شهر محسوب می شود و در مقابل دیدگان مسئولان بلند پایه همچون استاندار ، شهردار، نمایندگان مجلس و مدیران مربوط در حال رقم خوردن است.آن هم برای تیمی که زمانی نماینده ایران در لیگ آسیا بود و در برهه ای با ایجاد شور و نشاط اجتماعی، بهترین تماشاگران ایران را داشت، چرا که اکثر کارشناسان به خوبی به این مسئله واقف هستند که ورزش و به ویژه فوتبال که مورد توجه خیل عظیمی از نوجوانان و جوانان است ابزار بسیار مهمی برای کاستن از آسیب های اجتماعی است و حتی به نحوی با عث ایجاد حس انسجام شهری هم می شود.  ولی این تیم حالا با وجود شرایط بحرانی برای بقا دست و پا می زند و همگان در حال تماشای سناریوی تلخی هستند که چهار سال قبل برای سیاه جامگان و قبل تر هم برای ابومسلم تکرار شده بود.هر چند به این موضوع اذعان داریم که مدیریت باشگاه ضعف های زیادی دارد و عملکرد پرانتقادی از خود نشان داده  است.حالا این سرمایه اجتماعی که روزی خراسانی ها به آن افتخار می کردند ، چشم انتظار حمایت های مسئولانی است که اگر نیم نگاهی به آن وجود داشته باشد، می توان به آینده پدیده امیدوار بود.
ضریب اتفاقات تلخ
شاکله اصلی تیم در ابتدا با نظارت محمد رضا مهاجری بسته شد که پس از بازی اول و کسب یک امتیاز در مقابل آلومینیوم اراک با مدیریت باشگاه به مشکل خورد و غزل خداحافظی را خواند و سکان تیم را در اختیار همشهری خود اکبر میثاقیان گذاشت که این جابه جایی با حواشی زیادی روبه رو بود و همگان شاهد آبروریزی فوتبال مشهد بودند. میثاقیان با سابقه درخشان خود ، نتوانست اقدام قابل قبولی برای تیم  پدیده انجام دهد و در هشت بازی که به عنوان سرمربی حضور داشت ، فقط یک امتیاز کسب کرد که آمار فاجعه باری است و در نهایت برکنار شد. سپس سید داود سید عباسی از هفته دهم هدایت تیم پدیده را بر عهده گرفت و اکنون از پنج بازی که انجام داده اند، 2 امتیاز کسب کرده و تساوی مقابل پرسپولیس خیلی ارزشمند بود.البته یک پیروزی در جام حذفی هم به دست آوردند و در جمع 16 تیم برتر جام حذفی قرار گرفتند.
تیم فوتبال پدیده مشهد تا به این جای کار رکورد بی سابقه ای را در فوتبال ایران رقم زده است. از 14 بازی به میدان رفته ، فقط 4 امتیاز کسب کرده که در ادوار لیگ های گذشته نمونه آن وجود نداشته است و الان با تیم پانزدهم جدول 7 امتیاز فاصله دارد و شرایط خیلی بحرانی را سپری می کند.این تیم تاکنون هیچ بردی نداشته است، تیمی که از همان ابتدای فصل دچار چالش مدیریتی ومالکیتی شد و نیمکت آن سه بار دستخوش تغییرات شده است.


ظرفیت لازم برای بقا
 نماینده فوتبال خراسان رضوی جدای از مباحث فنی ، بیشتر قربانی مشکلات مدیریتی و مالکیتی شده است که ممکن است به سرنوشت تیم های پیام ، ابومسلم و سیاه جامگان دچار شود و اکنون درصد زیادی از این مسیر را هم متاسفانه طی کرده است. تقابل پدیده با فولاد خوزستان پایان بخش نیم فصل اول عنابی پوشان مشهدی است و سپس به تعطیلات می روند که فرصت خیلی خوبی برای ترمیم این تیم است تا بتواند جان دوباره بگیرد. بازی در مقابل پرسپولیس نشان داد که این تیم هنوز ظرفیت لازم برای بقا را دارد و می تواند باز هم مقابل مدعیان زهردار ظاهر شود.این منوط به حمایت مسئولان بلند پایه استان است که همچون سال گذشته در کنار تیم باشند ولی متاسفانه استاندار ، شهردار و حتی اداره کل ورزش و جوانان تاکنون هیچ علاقه ای به کمک و حمایت از تیم شهرشان که یکی از وظایف آن هاست،نشان نداده اند.
اگر تمام استان با همدلی و اتحاد پای کار بیایند ، مانع نابودی یکی از سرمایه های اجتماعی این شهر می شوند.این در حالی است که شهرداری خیلی از شهرها پای کار آمده اند و به خوبی از ورزش حرفه ای حمایت می کنند.شهرهایی همچون آستارا ، تبریز ، بوشهر ، گرگان ، ارومیه، همدان ، اردبیل و ... در رشته های مختلف ورزشی به ویژه فوتبال تیمداری می کنند و در این زمینه دغدغه دارند. اما در خراسان رضوی و به ویژه شهر مشهد با وجود ظرفیت های فراوان در حوزه های صنایع و معادن، تاکنون مجموعه ای قوی در عرصه تیمداری ورود نکرده است. در صورتی که همه مسئولان بر این مسئله اذعان دارند که ورزش یکی از اصلی ترین ابزار نشاط اجتماعی است. به خصوص فوتبال که یکی از ورزش های جذاب در جامعه محسوب می شود و هنگام مسابقه بیشترین تماشاگر را دارد که با جان و دل تیم های مورد علاقه شان را تشویق می کنند . آن چه که در فوتبال مهم است ، در کنار هم بودن در یک لحظه زمانی است و باعث ایجاد نشاط در جامعه و سرزندگی می‌شود. حتی در ضعیف ترین نقاط کشورمان نیز می‌توان عشق به فوتبال را دید که نشان دهنده تاثیر این پدیده اجتماعی است.نمونه کوچک آن را می توان در حضور 25 هزار تماشاگر در بازی های خانگی پدیده دید که در تاریخ ثبت شده است. حالا این که مسئولان استانی هنگام عکس یادگاری کنار چهره های ورزشی تمام قد می ایستند، ولی برای حمایت از شور و نشاط جوانان این شهر تمایلی نشان نمی دهند، جای سوال دارد. این را هم بدانیم که کمک به پدیده ، در واقع نجات فوتبال مشهد است.