مهار سوداگری خودروهای لوکس


گروه صنعت و تجارت: 550 هزار خودروی لوکس در کشور شناسایی شده است و طبق برنامه ریزی و پیش بینی های صورت گرفته از سوی سازمان امور مالیاتی قرار است تا 5 هزار و 600 میلیارد تومان مالیات از مالکان این خودروها اخذ شود. آنطور که داود منظور، رییس سازمان امور مالیاتی کشور در یک برنامه تلویزیونی اظهار کرده، آیین نامه مالیات ستانی از خودروهای لوکس حدود سه هفته پیش ابلاغ شده است. لوکس سوارها به ایستگاه پرداخت مالیات نزدیک شده اند. خودروهایی که بسته به امکانات، برند و سال ساختشان قیمت می خورند. براساس این گزارش یک فروشنده خودروی لوکس درباره معاملات این دست خودروها می گوید ماشین‌هایی با قیمت یک میلیارد تا 8 میلیارد و یا قیمت های بالاتر را می فروشد که البته مشتریان خاص خود را دارند. فروشنده دیگری در این خصوص گفته است میانگین فروش خودروهای لوکس در مغازه اش حدود شش تا هفت ماشین در ماه است. اکنون بعد از کش و قوس های فراوان، حدود یک ماه پیش آیین نامه این قانون در دولت به تصویب رسید که بر اساس آن خودروهای بالای یک میلیارد تومان مشمول مالیات شده و این مالیات برای خودروهای با قیمت بالاتر به صورت پلکانی افزایش می یابد.
اخذ مالیات از «خودروهای لوکس»، برای بار سوم در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ پیش‌بینی شده است. مالیات‌‌‌ستانی از خودروهای بالای یک‌میلیارد تومان در لوایح بودجه سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ نیز پیش‌بینی شده بود، این در شرایطی است که با وجود قید این تبصره در لایحه، دولت دوازدهم اقدامی در این زمینه انجام نداد. به گفته برخی از مسوولان مالیاتی دولت قبل، رصد قیمتی خودروهای لوکس به دلیل نوسانات ارزی و شرایط ناپایدار اقتصادی کشور، بسیار سخت بوده و به همین دلیل اجرای آن به تعویق افتاده است. حالا اما رئیس سازمان امور مالیاتی کشور از تهیه آیین‌نامه این بند از قانون بودجه ۱۴۰۱ خبر داده است. طبق لایحه سال آینده مأخذ محاسبه مالیات خودرو، قیمت روز انواع خودرو با توجه به تاریخ ساخت یا واردات است که توسط سازمان امور مالیاتی کشور تا پایان سال ۱۴۰۰ تعیین و اعلام می‌شود.
بنابر لایحه بودجه سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است نسبت به تعیین دارایی‌‌‌های مشمول و ارزش آن حداکثر تا پایان خردادماه سال ۱۴۰۱ اقدام کند و مراتب را به نحو مقتضی به اطلاع اشخاص مشمول برساند. بر این اساس کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی مکلفند مالیات سالانه مربوط به خودروهای تحت تملک خود و فرزندان کمتر از ۱۸ سال و محجور تحت تکفل را حداکثر تا پایان بهمن ماه سال ۱۴۰۱ پرداخت کنند. به این ترتیب سال آینده سازمان امور مالیاتی با توجه به ارزش‌گذاری خودرو و همچنین پیامکی که برای دارندگان خودروهای یک‌میلیارد تومان به بالا ارسال خواهد کرد، نسبت به اخذ مالیات اقدام می‌کند.
اما طبق لایحه بودجه ۱۴۰۱، این مالیات به‌گونه‌‌‌ای است که ارزش خودرو تا مبلغ ۱۵‌میلیارد ریال نسبت به مازاد ۱۰‌میلیارد ریال به میزان یک‌درصد، تا مبلغ ۳۰‌میلیارد ریال نسبت به مازاد ۱۵‌میلیارد ریال به میزان ۲‌درصد، تا مبلغ ۴۵‌میلیارد ریال نسبت به مازاد ۳۰‌میلیارد ریال به میزان سه‌درصد و نسبت به مازاد ۴۵‌میلیارد ریال به میزان چهار‌درصد در نظر گرفته شده است. آنچه مشخص است ماده مربوط به مالیات‌‌‌ستانی از خودروهای لوکس، همان‌طور که در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ هم در لایحه بودجه بود عینا در سال ۱۴۰۱ مورد تاکید قرار گرفته است. با این حال به نظر می‌رسد اجرای این بند از قانون بودجه با چالش‌های زیادی روبه‌‌‌رو باشد.



برزو حق‌شناس، کارشناس اقتصادی معتقد است اخذ مالیات از خودروهای لوکس، می‌‌تواند باعث افزایش قیمت در بازار خودروهای کمتر از یک میلیارد تومانی شود. این کارشناس اقتصادی در گفتگو با تجارت نیوز می‌گوید: اخذ مالیات باعث کاهش تقاضای دلالی در بازار خودروهای بالای یک میلیارد تومان و روی آوردن فعالان این حوزه به بازار خودروهای ارزان‌تر می‌شود. حق‌شناس توضیح می‌دهد: باید این واقعیت را پذیرفت که سرمایه‌ای در حال چرخش در بازار خودرو است. در نتیجه، به طور طبیعی برای فرار از مالیات حوزه خود را تغییر می‌دهد. این کارشناس اقتصادی تاکید می‌کند: افزایش تقاضا در بازار خودروهای زیر یک میلیارد تومانی که عمدتا محصولات داخلی هستند، باعث افزایش قیمت این خودروها می‌شود.
به گفته این کارشناس بازار خودرو، این قانون همچنین باعث می‌شود تمایل سفته‌بازان و دلالان، برای انتقال رسمی خودرو کاهش ‌یابد و آنها تا زمانی که خودرو به دست مصرف‌کننده نهایی برسد بیشتر به معامله با قولنامه روی می‌آورند. با اعتقاد حق‌شناس اصل این مالیات نیز زیر سوال است. این کارشناس اقتصادی می‌گوید: قوانینی مانند ممنوعیت واردات خودرو باعث شده است محصولاتی که در کلاس جهانی در رده خودروهای متوسط قرار می‌گیرند، در ایران به خودروی لوکس تبدیل شوند.