لغو تحریم‌های برجامی در سقف مذاکرات


وزیر خارجه گفت: هنوز در مذاکرات وین شاهد ابتکارات جدید از سوی طرف‌های غربی نیستیم به نحوی که به نظر نمی رسد آماده بازگشت سریع به تعهدات خود باشند لذا در این موضوع احساس می‌کنیم هنوز غربی‌ها تعلل می‌کنند.
به گزارش ایسنا حسین امیرعبداللهیان در گفتگو با شبکه تلویزیونی الجزیره با تاکید بر اینکه مذاکرات در مسیر درست قرار دارد گفت: سهم اصلی آن به ابتکاراتی برمی گردد که ایران در میز مذاکره ارائه داده است. این امر به طرف‌های مقابل کمک می کند که اگر به معنای واقعی دارای نیت و اراده جدی باشند، بتوانیم به یک توافق خوب دست پیدا کنیم. وی افزود: وقتی از توافق خوب صحبت می‌کنیم یعنی توافقی که همه طرف ها نسبت به آن احساس رضایت کنند. ویژگی آن هم این است که همه طرف‌ها باید به تعهدات خودشان ذیل سند برجام برگردند.
وزیر خارجه در واکنش به اینکه آیا این توافق در کوتاه مدت دست یافتنی است گفت: اگر نیت خوب و اراده جدی در طرف غربی وجود داشته باشد و پیام‌هایی که آمریکایی ها به ایران می‌دهند و مدعی هستند به دنبال بازگشت به برجام و اجرای تعهدات خود هستند، شاهد روی دادن آن در میز مذاکره همراه با سه کشور اروپایی، روسیه و چین هم باشیم، می‌توانیم از رسیدن به یک توافق خوب صحبت کنیم.
وی با تاکید بر اینکه وقتی از لغو یا برطرف شدن تحریم ها صحبت می کنیم، منظورما بازگشت کامل به سند برجام است گفت: هر آنچه که در متن برجام پیش‌بینی شده و مورد تایید قرار گرفته و آن توافق تبدیل به قطعنامه شده؛ همه آن موضوعات از نظر ایران باید مورد توجه طرف‌های مختلف قرار گیرد. پس در این مرحله سقفی که در مذاکرات فعلی وین دنبال می‌کنیم، لغو تحریم‌های برجامی است اما حتما در ادامه، لغو کامل تحریم ها مورد توجه ما خواهد بود.
امیرعبداللهیان گفت: این یکی از بخش‌هایی است که در میز مذاکره در مورد آن اختلاف نظر و تفاوت دیدگاه وجود دارد. طرف آمریکایی و غربی‌ها بر این باورند که در بهترین حالت آن بخش از تحریم های اعمال شده توسط ترامپ باید برداشته شود که ما را از منافع اقتصادی برجام محروم می‌کند. هر تحریمی که پس از خروج آمریکا از برجام وضع شده، می بایست برداشته شود. این بستگی به روند مذاکرات دارد ولی هدف همان بازگشت کامل به برجام و عبور از تحریم های ترامپ است.