سرخ کردن سیب‌زمینی جان ۴ مرد همسایه را گرفت

بی‌احتیاطی مردی که در آپارتمانش در حال سرخ‌کردن سیب‌زمینی روی پیک‌نیک بود سبب شد تا خانه در آتش شعله‌ور شده و چهار مرد همسایه جانشان را از دست بدهند.
به گزارش جوان، ساعت‌۱۸ روز دوشنبه بیستم دی‌ماه بود که ساکنان خیابان شربیانی شرقی در غرب تهران متوجه برخاستن دود غلیظی از ساختمان مسکونی تجاری در نزدیکی میدان شهرزیبا شدند. ثانیه‌هایی بعد دود و شعله‌های آتش تمامی ساختمان را فراگرفت که مأموران پلیس و چند خودروی آتش‌نشانی در محل حاضر شدند. بررسی‌ها حکایت از آن داشت که کانون آتش‌سوزی یکی از واحد‌های طبقه‌سوم مجتمع چهار طبقه‌ای آناهیتا است که عوامل آتش‌نشانی به سرعت برای خاموش کردن آتش وارد عمل شدند.
در نخستین گام مشخص شد ساکنان واحدی که آتش گرفته زمان حادثه به سرعت از خانه‌شان بیرون آمده و نجات پیدا کرده‌اند، اما تعدادی از ساکنان واحد‌های طبقه چهارم در میان دود و آتش گرفتار شده‌اند.
در حالی که تلاش برای نجات افراد گرفتار شده ادامه داشت عوامل آتش‌نشانی دریافتند یکی از افراد گرفتار شده که مرد جوانی است از بالکن طبقه چهارم به پایین سقوط کرده و جان باخته است. همزمان با اطفای حریق نیرو‌های عملیاتی آتش‌نشانی دریافتند در ورودی همان واحدی که مرد جوان از بالکن آن سقوط کرده باز و انباشته از دود شده‌است به طوری‌که رفتن به داخل آن بدون تجهیزات ایمنی مقدور نیست و احتمال مرگ وجود دارد.


مرگ ۴ مرد
بدین ترتیب امدادگران و نیرو‌های امداد و نجات همزمان با انتقال دود از طبقات و خاموش کردن آتش با تجهیزات کامل از طریق نردبان مخصوص خودروی آتش نشانی وارد آن واحد شدند که پس از بررسی با پیکر سه مرد جوان روبه‌رو شدند که در میان دود از هوش رفته بودند. آتش‌نشانان بلافاصله سه مرد جوان را به پشت بام منتقل کرده و از آنجا تحویل عوامل اورژانس دادند که پس از معاینه تیم پزشکی اعلام کرد دو نفر از آن‌ها در دم بر اثر دود گرفتگی جان باخته‌اند، اما نفر سوم هنوز جان در بدن دارد. بنابراین نفر سوم به بیمارستان منتقل شد، اما قبل ازرسیدن به بیمارستان وی هم فوت کرد.
از سوی دیگر تیمی دیگری از آتش‌نشانان به جست‌وجوی افراد گرفتار شده در طبقات ساختمان پرداختند که موفق شدند هفت‌نفر دیگر را که در طبقه چهارم گرفتار شده بودند نجات دهند.
تحقیقات جنایی
با اعلام خبر مرگ چهار مرد جوان در حادثه آتش‌سوزی قاضی محمد‌حسین زارعی، بازپرس ویژه قتل دادسرای امور جنایی تهران همراه تیمی از کارآگاهان اداره‌دهم پلیس‌آگاهی و مأموران تشخیص هویت و پزشکی قانونی به محل اعزام شدند. بررسی‌های تیم جنایی نشان داد ساختمان تجاری مسکونی ۲۸‌واحدی آناهیتا که تعدادی از واحد‌های آن تجاری و تعدادی هم مسکونی است، زمان حادثه داخل تعدادی از واحد‌های تجاری آن کسی حضور نداشته و فقط چند واحد تجاری مشغول به کار بوده‌اند و واحد طبقه چهارم هم که در این حادثه چهارکشته به جای گذاشته به عنوان دفتر اداری در اختیار شرکت خصوصی بوده است. همچنین مشخص شد چهار مرد فوت شده که همگی متأهل بودند، یکی از آن‌ها کارمند یا نگهبان شرکت خصوصی بوده و سه نفر دیگر مهمان او بودند که ساعتی قبل از حادثه به دعوت نگهبان وارد دفتر شده و در حال انجام کاری یا صحبت بودند که گرفتار دود آتش می‌شوند.
گردباد دود
از سوی دیگر بررسی‌های تیم جنایی در محل حادثه حکایت از آن داشت وقتی واحد ۶۰‌متری طبقه‌سوم دچار آتش‌سوزی می‌شود صاحبخانه به سرعت همسر و دو فرزند خردسالش را از میان دود آتش نجات می‌دهد و با باز کردن در آپارتمان هوا به داخل خانه نفوذ کرده و آتش را شعله‌ور‌تر می‌کند به طوری‌که دود غلیظی تمام راهرو و پله‌های ساختمان را فرا می‌گیرد. دراین لحظه چهار مرد فوت شده که متوجه بوی دود و آتش از طبقه‌پایین می‌شوند برای فرار و نجات جانشان در را باز می‌کنند، اما ناگهان انبوهی انباشته از دود مانند گردبادی وارد آن واحد می‌شود به طوری‌که اجازه خروج به چهار مرد را نمی‌دهد و در دم سه‌نفر از آن‌ها بر اثر استنشاق دود داخل دفتر بی‌هوش می‌شوند، اما یکی از آن‌ها که هنوز جان در بدن داشته به طرف تراس ساختمان می‌رود که به دلیل نامعلومی که احتمال می‌رود به خاطر دود زیاد و عجله متوجه نرده تراس نمی‌شود و به پایین سقوط می‌کند و جان خود را از دست می‌دهد.
پیک نیک
تیم جنایی در ادامه بررسی‌ها به محل کانون آتش رفتند که مشخص شد این آتش‌سوزی برا اثر انفجار اجاق گاز پیک‌نیک و آنقدر شدید بوده که آثاری از وسایل خانه مانند تلویزیون باقی نگذاشته است و گرمای شدید آتش همه وسایل‌ها را ذوب کرده‌است. از سوی دیگر تیم جنایی در بررسی دیگر واحد‌ها متوجه شدند واحد‌های دیگر به خاطر اینکه در آن زمان حادثه باز نشده آثار خیلی کم و ناچیزی از دود به داخل آن نفوذ کرده که نشان می‌داد، اگر چهار مرد فوت شده هم در ورودی را باز نمی‌کردند زنده می‌ماندند و آتش‌نشانان آن‌ها را نجات می‌دادند.
سرخ کردن سیب زمینی
سپس مأموران به سراغ صاحبخانه طبقه سوم رفتند و از وی تحقیق کردند. وی در بازجویی‌ها گفت: من و خانواده‌ام در آن واحد مستأجر هستیم. امروز وقتی از محل کارم به خانه آمدم همسرم در حال آشپزی بود و روی تمامی شعله‌های آتش ظرفی گذاشته شده بود که تصمیم گرفتم برای دو فرزند خردسالم با پیک‌نیک سیب‌زمینی سرخ کنم. وقتی پیک نیک را روشن کردم به خاطر نشتی که داشت آتش گرفت. پیک‌نیک شعله‌ور شد که ترسیدم خانه‌ام آتش بگیرد و آن را با دستانم برداشتم که به تراس ببرم، اما شعله‌های آتش دستم را سوزاند و ناخودآگاه پیک‌نیک از دستم خارج شد و داخل پذیرایی روی فرش افتاد. همان لحظه مایع گاز پخش شد و فرش و وسایل زندگی‌ام آتش گرفت که به سرعت همسر و دو فرزندم را از میان آتش خارج کردم و دررا باز کردیم و به داخل خیابان فرار کردیم و بلافاصله با آتش‌نشانی تماس گرفتیم. آتش به سرعت به تمامی نقاط خانه‌ام رسید و دود هم همه ساختمان را فرا گرفت، اما خبر نداشتم که چهار مرد هنگام فرار از طبقه چهارم گرفتار دود شده و جان خود را از دست داده‌اند تا اینکه عوامل آتش نشانی اجساد آن‌ها را بیرون آوردند.
بازداشت متهم
مأموران پلیس در ادامه مرد ۴۵‌ساله را به دستور بازپرس جنایی به اتهام تسبیب در قتل شبه عمد چهارنفر بازداشت کردند و برای تحقیقات بیشتر در اختیار کارآگاهان پلیس‌آگاهی قرار دادند.
همچنین بازپرس دستور داد هیئت سه‌نفره کارشناسان با همکاری کارشناسان آتش‌نشانی محل حادثه را بررسی و سهم تقصیر متهمان را مشخص کنند. اجاق پیک‌نیک هم برای بررسی در اختیار کارشناسان مربوطه قرار گرفت.