پشت‌پرده ادعای فروش شترمرغ‌های مرده و مریض

آفتاب یزد-محمدعلی رضایی: روز گذشته مدیرعامل شرکت تعاونی شترمرغ‌داران یزد از واردات شترمرغ‌های مریض و عرضه شترمرغ مردار در مراکز توزیع فرآورده‌های پروتئینی خبر داد و از عدم نظارت اداره کل دامپزشکی استان یزد بر فرآیند واردات گوشت شترمرغ از استان‌های همجوار به شدت انتقاد کرد که البته این ادعاها بلافاصله از سوی اداره کل دامپزشکی استان یزد تکذیب شد. کسرایی یکی از واردکنندگان شترمرغ به استان یزد، به آفتاب یزد گفت: همیشه کم لطفی شترمرغ‌داران استان خراسان جنوبی شامل حال ما بوده است. به عنوان کسی که سال‌ها در کار واردات شترمرغ به استان بوده‌ام معمولاً شاهد هستم هنگام بارگیری و جابجایی گاهی این مشکلات پیش می‌آید. تشکری یکی از تولید کنندگان گوشت شترمرغ در استان یزد هم گفت: اگر کشتار شترمرغ در استان مبدا انجام شود شاید این ادعا درست باشد. اما وقتی که شترمرغ زنده وارد استان یزد می‌شود کاملا تحت نظارت دامپزشکی است. با وجود کشتار شترمرغ در داخل استان امکان هرگونه بیماری و
مرده بودن دام وجود ندارد. اصلا شترمرغ مثل گاو و گوسفند نیست که بیماری‌هایی مثل تب مالت و تب برفکی و کریمه کنگو وجود داشته باشد. وی افزود: از سوابق مدیرعامل شرکت تعاونی شترمرغ‌داران استان یزد بی‌خبر هستم اما کل عمر این شرکت تعاونی ۲۰روز است و هرچند فرد مدعی به هیچ عنوان رئیس اتحادیه نیست اما قطعا این مواضع بر روی بازار شترمرغ استان تاثیرگذار خواهد بود.
> عملکرد شرکت تعاونی شترمرغ‌داران
ابویی یکی از بزرگترین پرورش‌دهندگان شترمرغ در استان یزد نیز با تکذیب ادعای توزیع گوشت شترمرغ بیمار و مرده تصریح کرد: اساسا امکان این اتفاق وجود ندارد چراکه رنگ، بو، طعم و حتی ظاهر گوشت مردار کاملاً متفاوت است. ادعاهای مدیرعامل شرکت تعاونی شترمرغ‌داران باعث نابودی این صنعت در استان خواهد شد. در حال حاضر سرانه مصرف گوشت شترمرغ به ازای هر ایرانی ۱۰۰ گرم در ماه است و همین سرانه اندک هم با این ادعاهای کذب به کلی از بین خواهد رفت. وی ادامه داد: استان یزد توانایی تولید سالانه ۶ هزار جوجه شترمرغ مورد نیاز پرواربندان را ندارد بنابراین مجبوریم که از استان‌های دیگر وارد کنیم. کمتر از یک ماه از تاسیس این شرکت تعاونی که متاسفانه اعضای هیئت مدیره آن به صورت خاصی فعالیت می‌کنند، می‌گذرد. در همین چند روز ۶ بار از این شرکت تعاونی شکایت شده که نشان از حواشی زیاد اعضای هیئت مدیره آن دارد. مدیرعامل این شرکت تعاونی هدف از طرح این مسائل را ترغیب مردم به استفاده از گوشت‌های تولید داخل استان عنوان می‌کند در حالی که با این وضعیت دیگر کسی رغبتی به مصرف گوشت شترمرغ نخواهد داشت. ابویی با اشاره به اینکه رنگ گوشت شترمرغ مرده کاملاً مشخص است گفت: گوشت حیوانی که خون در بدنش جریان دارد سفیدرنگ است و وقتی که هر قسمت لاشه را ببریم خون بیرون می‌زند چرا که خون در زمان کشتار از بدن حیوان خارج نشده است. بنابراین این ادعا که گوشت شترمرغ مرده در استان یزد توزیع می‌شود کذب محض است. در صورتی هم که شترمرغ‌های وارداتی به استان مریض بوده باشند، قطعا بسیاری از شهروندان دچار بیماری می‌شدند در حالی که حتی یک گزارش در این خصوص وجود ندارد به همین دلیل تمام این ادعاها باید با سند و مدرک اثبات شود. همچنین گفته می‌شود شترمرغ‌داران از روغن‌های مستعمل در رستوران‌ها استفاده می‌کنند. اما سوال اینجاست وقتی همین روغن‌ها در تولید صابون‌های سنتی هم به کار می‌رود چرا برای دام استفاده نشود. وی گفت: شترمرغ‌داران در تمام طول سال به امید بهره‌برداری در ماه‌های پایانی سال تلاش می‌کنند اما با یک ادعای دروغ تمام زحمات آن‌ها بر باد رفت. شاید این شائبه‌ها در بازار محصولات پروتئینی مثل سوسیس و کالباس که بیشتر مصرف‌کنندگان آن قشر کم درآمد و متوسط جامعه هستند تاثیر چندانی نداشته باشد اما قطعا در بازار گوشت شترمرغ که مصرف‌کنندگان آن اغلب از قشر پردرآمد جامعه هستند تاثیر منفی خواهد داشت. از آنجا که طرح این ادعا از سوی مدیرعامل شرکت تعاونی شترمرغ‌داران دور از ذهن به نظر می‌رسید با یکی از اعضای سابق هیئت مدیره این شرکت در خصوص دلایل اختلافاتی که باعث خروج او از هیئت مدیر شرکت شده گفتگو کردیم.


> اعضای شرکت تعاونی شترمرغ‌داران یزد دلال هستند؟
احمدیان عضو سابق شرکت تعاونی شترمرغ‌داران استان یزد گفت: در حقیقت اعضای هیئت‌مدیره این شرکت شترمرغ‌دار نیستند و فقط در گذشته به صورت محدود در این عرصه فعالیت داشته‌اند و در حال حاضر به کار دلالی شترمرغ مشغول هستند. برخی افراد پس از اخذ پروانه تاسیس یک مرکز پرورش شترمرغ به صورت شراکتی، شترمرغ‌ها را فروخته و به اجاره دادن زمین و فروختن نهاده‌های دولتی در بازار سیاه روی آورده‌اند. وی در خصوص انتخابات مجمع شرکت تعاونی شترمرغ‌داران استان یزد هم توضیح داد: برخی افراد به صورت غیرقانونی برای تعدادی از اقوام خود که اکثراً شترمرغ‌دار نبوده‌اند پروانه گرفته‌اند تا بتوانند با استفاده از این گواهی فعالیت در انتخابات شرکت کنند و به آن‌ها رای دهند. مطرح شدن این تخلفات باعث ابطال انتخابات مجمع شد اما مجدداً به اصرار مدیر اداره تعاون روستایی استان و به بهانه اینکه مجوز تاسیس این شرکت از تهران اخذ شده و باید حتما راه‌اندازی شود تمامی قوانین نادیده گرفته شد. اینگونه بود که این افراد بدون ارائه گواهی‌عدم سوءپیشینه، گواهی‌عدم اعتیاد و حتی گواهی‌عدم بدهی بانکی و با وجود چندین چک‌برگشتی، این شرکت تعاونی را با سرمایه اندک و بدون رعایت حد نصاب سهامداران و با انتخابات سراسر تخلف تاسیس کردند. عضو سابق هیئت مدیره شرکت تعاونی
شترمرغ داران استان یزد خاطر نشان کرد: روز گذشته یکی از اعضای هیئت مدیره این شرکت به صراحت اعلام کرد مطرح کردن این ادعا به این دلیل بوده است که بستری فراهم کنیم تا از این پس هر کسی که قصد توزیع شترمرغ در بازار را دارد، حتما از مهر تعاونی ما استفاده کند.
> متولی نظارت بر واردات شترمرغ، شرکت تعاونی است
در همین ارتباط یکی از اعضای هیئت مدیره شرکت تعاونی شترمرغ‌داران استان یزد به آفتاب یزد گفت: بیش از ۳ سال است که به دلیل واردات شترمرغ‌های مولد و پیر به استان مزه گوشت شترمرغ خراب شده است. از آنجایی که شترمرغ یک حیوان استرسی است، احتمال تلفات هنگام جابجایی بالا می‌رود و از طرفی توسط پرواربندهای خارج استان و با نهاده‌های نامرغوب پرورش می‌یابند که این موارد کیفیت گوشت را پایین آورده است. چرا باید گوشت درجه یک از استان خارج شود و گوشت قیمت پایین و بی‌کیفیت وارد استان شود. وی با تایید دوباره بر واردات گوشت مرده و مریض از استان‌های همجوار اظهار کرد: به دلیل افزایش نرخ کرایه حمل و نقل تراکم شترمرغ‌ها هنگام جابجایی بسیار بالا رفته و همین مسئله به تلفات بیشتر منجر شده است. طبیعی است که وارد کننده در این حالت هرگز این موضوع را اطلاع نمی‌دهد و همانجا اصطلاحا حیوان را حلال خواهد کرد. نظر ما این است که شرکت تعاونی کار نظارت را همزمان با دامپزشکی به دست بگیرد و اینطور نباشد که دامپزشکی فقط یک کاغذی بدهد تا هر کسی که خواست اقدام به واردات شترمرغ به استان کند. این واردات بی‌رویه به استان باعث شیوع آنفلوآنزا و نیوکاسل در مراکز پرورش شترمرغ استان شده و این در حالی است که بهترین جوجه با کیفیت خوب در داخل استان تولید می‌شود. بنابراین حتماً باید شرکت تعاونی به عنوان مرجع رسمی، متولی امر و صاحب مهر باشد. وی با رد ادعای تخلف و تقلب در انتخابات مجمع شرکت تعاونی شترمرغ‌داران استان تاکید کرد: اداره تعاون روستایی ۲ بار انتخابات این مجمع را برگزار کرده و این شائبه‌ها از سوی افرادی مطرح می‌شود که اصلا شترمرغ‌دار نیستند و در حقیقت شرکت تعاونی باعث کسادی بازار دلالی آن‌ها شده است.
> نمی‌توان از نام «شرکت تعاونی شترمرغ‌داران» استفاده کرد
کامیار رسولی رئیس تعاون روستایی شهرستان یزد در خصوص شرکت تعاونی شترمرغ‌داران استان یزد توضیح داد: این شرکت هنوز به ثبت نرسیده و هنوز نمی‌توان نام شرکت روی آن گذاشت. بخشی از مدارک آن‌ها ناقص است و پس از کامل کردن و آگهی ثبتی این شرکت رسمی خواهد شد بنابراین مصاحبه‌های اعضای این شرکت هم در حال حاضر «نظر شخصی» است.
> شرکت تعاونی شترمرغ‌داران استان مجوز فعالیت ندارد
سعید حبیبی معاون پرورش طیور جهاد کشاورزی استان یزد هم در این‌باره گفت: بنا به درخواست و استعلام اداره تعاون روستایی شهرستان یزد واحدهای مجوزدار و بدون مجوز تولید شترمرغ استان را به تفکیک ارائه کردیم. اظهارات مدیرعامل این شرکت تعاونی درباره جهاد کشاورزی کاملاً کذب است. در حال حاضر بیش از ۳۰ پرونده تاسیس در شرف بهره‌برداری در جهاد کشاورزی موجود است. یک‌سری واحد فاقد مجوز هم هستند که در سامانه ثبت نام کرده‌اند اما به دلیل نقص مدارک موفق به دریافت مجوز فعالیت نشده‌اند که ما این واحدها را هم شناسایی کرده بودیم اما از کم و کیف برگزاری مجمع و انتخابات آن‌ها اطلاعی نداریم. وی با تکذیب این ادعا که «جهاد کشاورزی برای فرار از تامین نهاده‌های دامی، مجوز تاسیس واحدهای تولیدی شترمرغ را صادر نمی‌کند» یادآور شد: صدور مجوز مراحل قانونی مشخصی داشته و توزیع نهاده‌ها هم یک دستورالعمل کشوری دارد که حتماً باید در اختیار واحدهای پروانه‌دار معتبر قرار گیرد.