روند بیت‌کوین

کامران حاجی علی اکبری‪-‬ وقتی صحبت از تحلیل می‌شود عوامل بسیاری در این امر دخیل هستند از جمله تحلیل‌های فاندامنتالی، تکنیکالی و زیر مجموعه‌اش پرایس اکشن. در این مقاله با توجه به اتفاقات و اخبار اخیر به همراه تحلیل‌ها و داده‌های بلاک چین سناریو‌های پیش روی بیت‌کوین را بررسی می‌نماییم تا با مشاهده و تثبیت هر یک از آن‌ها بتوان رویکرد مناسب را پیش گرفت.
تاثیر به سزای سیاست انبساطی فدرال رزرو آمریکا برای مواجهه با بالاترین نرخ تورم خود در ۴۰ سال اخیر و از طرفی ورود به سال نو میلادی و خروج پول از صرافی‌ها قبل از آن، مجدد بیت‌کوین را قرمزپوش کرد. از سوی دیگر بررسی داده‌های آنچین (OnChain) و مشاهده‌ی رفتار دارندگان خرد و کلان بیت‌کوین نشان دهنده‌ی تحرکات خاصی در بازار و انتقال چشمگیر میان کیف پول و صرافی‌ها نبوده است که این به نوعی نشانه‌ی تردید و ضعف بازار است.
حال به صورت تکنیکال روند بیت‌کوین را بررسی می‌نماییم. در تایم فریم هفتگی محدوده بسیار قوی حمایتی ۳۹تا۴۱ هزار (محدوده‌ی حال حاضر) و در صورت شکست، محدوده ۲۸تا۳۰ هزار پیش رو می‌باشد. محدوده‌ی فعلی از گذشته تا کنون به وظیفه‌ی خود به خوبی عمل کرده ولی متاسفانه پرتاب قیمت در برخورد چند هفته‌ی پیش نتوانست مقاومت محدوده ۵3-۵2 هزار را بشکند و در نتیجه سقفی پایین‌تر از سقف قبلی تشکیل داد که این نشانه ضعف روند می‌تواند باشد. از سوی دیگر با نگاه به تایم فریم هفتگی دو الگو به چشم می‌خورد: ۱. الگوی بزرگ دابل تاپ (Double Top) یا همان سقف دوقلو (M) که در صورت تثبیت و تکمیل شدن، قیمت می‌تواند تا ۳۰هزار ریزش کند، ۲. الگوی سر و شانه (head & shoulder) که شروع حرکت آن از ۳۰ هزار بوده است و اکنون در حال ساخت شانه‌ی راست در ناحیه خط گردن می‌باشد. الگوی سر و شانه جز الگوهایی می‌باشد که در برخی مواقع فیلد شده و
پس از رسیدن به خط گردن حرکتی فیک زده و برخلاف انتظار مسیر صعودی پیش می‌گیرد، در غیر این صورت با تشکیل شانه‌ی راست به محدوده‌ی ۳۰ هزار خواهد رسید. بنابراین واکنش‌های کندل‌ها در محدوده‌های حمایتی و مقاومتی باید به دقت بررسی شوند و تا زمان تثبیت جهت روند نمی‌توان وارد معامله‌ای مطمئن شد.
ریزش بیت‌کوین تا زمانی که خط روند نزولی خود را نشکند و سقفی بالاتر از سقف قبلی خود ۵۳ هزار تشکیل ندهد همچنان ادامه دارد و ورود آن به کانال ۳۰ هزار دور از احتمال نیست. در آخر تحلیل فوق به هیچ عنوان پیشنهاد و سیگنال خرید و فروش نبوده و صرفا به بررسی احتمالات پیش رو پرداخته است. تا مشخص نشدن روند بیت‌کوین حتی الامکان از معاملات اهرمی پرهیز و هیچ گونه معامله بدون قراردادن و رعایت حد ضرر انجام ندهید. و اینکه هیچ زمان در بازار قطعیت معنی نداشته چرا که اخبار و اتفاقات و عوامل بسیار دیگری می‌تواند روند کلی بازار را دگرگون کند و این امر نیازمند رصد مداوم بازار و برگزیدن رویکرد مناسب در لحظه می‌باشد.