تیغ‌های آبدیده

محمد شلتوکی
پژوهشگره حوزه دفاعی
عملیات شهید سلیمانی و موشک باران پایگاه امریکایی عین‌الاسد در عراق را بدون شک می‌توان نمود کاملی از بلوغ قدرت موشکی جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد، قدرتی که حالا پس از گذشت 37 سال از تولدش، چنان درخت تنومند و تناوری شده که دشمنان قسم خورده این آب و خاک امروز حتی از شاخ و برگ‌های گسترده آن در منطقه غرب آسیا هم ترس و واهمه دارند و این ترس‌شان را آشکارا مطرح می‌کنند.
ترکیبی از عزم و اراده و جسارت فرزندان این سرزمین برای پاسخ مستقیم به تروریست‌های امریکایی که فرمانده سلحشور مبارزه با تروریسم در غرب آسیا را به شهادت رسانده بودند، در کنار ویژگی‌های فناورانه صنعت موشکی ایران همه دست به دست هم داد و حاصلش در هم کوبیدن نقاط مختلف عین‌الاسد با دقت خیره‌کننده و نمایش بلوغ و کارآمدی قدرت موشکی جمهوری اسلامی ایران در مقابل دیدگان ناظران جهانی بود.


عملیات شهید سلیمانی عنایت خداوند به رزمندگان فرماندهی موشکی بود تا توفیق نخستین سیلی به جنایتکاران امریکایی را به‌عنوان مطلعی برای آغاز انتقام سخت به‌دست آورند. رزمندگان گمنام و وارثان شهید طهرانی مقدم که قدرت‌افزایی و استفاده از ابزار قدرت آفندی یعنی توان موشکی را سرلوحه خود قرار دادند و با ایمان و خلوص این فرصت را پیدا کردند تا بخشی از دین خود را به شهید سلیمانی که نقش او در توسعه و تقویت قدرت موشکی جمهوری اسلامی هنوز از جمله ناگفته‌هاست، ادا کنند.
عین‌الاسد به همگان چه در داخل و چه در خارج نشان داد که مجاهدان گمنام در مسیر 37 ساله قدرت‌افزایی موشکی چگونه توانستند با عبور از تنگناها و تحریم‌های داخلی و خارجی، کشور را به سطحی از قدرت آفندی برسانند که در برابر ابرقدرت‌های نظامی جهان قد علم کنند و آن ابرقدرت را با ضربات موشکی در شوک مغزی فرو ببرند.
این مسیر امروز هم تداوم یافته و نمونه‌ای از آن چندی پیش در رزمایش پیامبر اعظم(ص) 17 در برابر دیدگان جهان قرار گرفت. تکامل بی‌وقفه قدرت موشکی جمهوری اسلامی ایران را امروز به عینه می‌توان در مجموعه نیروی هوافضای سپاه مشاهده کرد؛ آنجاکه با در اختیار داشتن انواع موشک‌های کروز و بالستیک متنوع در بردهای مختلف و با انواع سامانه‌های پیشران سوخت مایع و سوخت جامد، توانسته است به سمت کیفی‌سازی این قدرت قدم بردارد و ماحصل آن در موضوعاتی چون تنوع و اثربخشی سرجنگی‌ها و همچنین قابلیت مهم و حیاتی مانور در داخل و خارج از جو برای بی‌اثرسازی سامانه‌های دفاع موشکی دشمن قابل مشاهده است.
دستیابی به فناوری‌های حساس و مهمی چون قابلیت مانور موشک‌های بالستیک از آنجا حائز اهمیت است که طی سال‌های گذشته، قدرت‌های فرامنطقه‌ای هزینه‌های قابل توجهی را با همکاری برخی رژیم‌های مرتجع غرب آسیا به منظور تهیه و تدارک سامانه‌های سپر دفاع موشکی برای مقابله با توان موشکی جمهوری اسلامی ایران صرف کرده‌اند.
در یک مورد از این هزینه‌ها می‌توان به قرارداد 1.5 میلیارد دلاری یکی از کشورهای منطقه با امریکا به منظور ارتقای سامانه پاتریوت اشاره کرد که طی این قرارداد ایالات متحده هر تیر موشک PAC-3 MSE را با مبلغی حدود 9.5 میلیون دلار به این کشور فروخته است، یعنی تقریباً دو برابر قیمت واقعی آن! حالا باید به این نکته توجه کرد که چنین هزینه‌های سرسام‌آوری با قابلیت‌های جدید موشک‌های بالستیک ایرانی بی‌اثر شده است.
البته قابلیت موشک‌های بالستیک ایران برای مقابله با سامانه‌های سپر دفاع موشکی چندان موضوع تازه‌ای نیست؛ از سال‌ها قبل این توانمندی به روش‌های دیگری دنبال و احصا شده بود که از جمله آنها می‌توان به حمل سرجنگی‌های کاذب در کنار سرجنگی‌های واقعی برای فریب سامانه‌های راداری دشمن اشاره کرد، دستاوردی که امروز با توجه به ورود نسل جدید فناوری‌های بی‌اثرسازی سامانه‌های دفاع موشکی مانند قابلیت مانور موشک و سرجنگی در مراحل مختلف پرواز، دیگر برای جوانان این سرزمین قدیمی شده است.
امروز دیگر نمی‌توان موشک‌های بالستیک ایران را صرفاً یک پرتابه بالستیک محسوب کرد که صرفاً یک تراژکتوری بالستیک ساده را طی می‌کنند، بلکه با دستیابی به سامانه‌های رانشگر پیشرفته در مسیر پرواز نیز این موشک‌ها قابلیت تغییر جهت و مسیر را برای ناکارآمدسازی سامانه‌های سپر موشکی پیدا کرده‌اند.
چنین دستاوردهای کاربردی و قابل توجهی در تعیین معادلات قدرت در هر نقطه‌ای حائز اهمیت است. امروز نیروی هوافضای سپاه در حوزه موشک‌های بالستیک توانسته است با اجرای یک برنامه توسعه متوازن در حوزه تولید موشک‌های بالستیک سوخت مایع و جامد، توسعه سکوهای پرتاب تاکتیکی و متحرک، توسعه شهرهای موشکی زیرزمینی، ارائه‌های متنوعی از قدرت موشکی را برای دفاع از کشور در برابر دشمنان فراهم کند.
این نیروی پرتوان که امروز در خط مقدم قدرت دفاعی کشور قرار دارد توانسته است هر از چندگاهی با رونمایی از برخی توانمندی‌های خارق‌العاده خود، دشمنان را با موجی از سردرگمی همراه با بهت و حیرت مواجه کند که از نمونه‌های بارز آن می‌توان به سامانه شلیک پی‌درپی موشک‌های بالستیک تحت عنوان «رگبار موشکی» و همچنین سامانه شلیک موشک‌‎های مدفون در خاک تحت عنوان «مزرعه موشکی» اشاره کرد.
با دستیابی به این توانمندی‌ها امروز دیگر دشمن نمی‌تواند بر نقاط خاصی در کشور به‌عنوان مراکز موشکی متمرکز شود چراکه از هر نقطه از جغرافیای وسیعی مانند ایران می‌تواند موشکی بروید و به سمت هر هدف متخاصمی پرواز کند. سامانه رگبار موشکی نیز از جمله آن دستاوردهای مهمی است که اهمیت آن در ایجاد قابلیت اجرای عملیات‌هایی با شلیک‌های متعدد موشکی است و با استفاده از آن می‌توان در مدت زمان کوتاهی، تعداد زیادی موشک را از شهرهای زیرزمینی به سمت اهداف دلخواه شلیک کرد.
آنچه در این مجال گفته شد، تنها بخش ناچیزی از افتخارات موشکی در دو حوزه صنعت موشکی و یگان‌ موشکی است، افتخارآفرینی غیورمردان موشکی فصل‌های ناگفته بسیار دارد که لاجرم باید از آن عبور کرد و شرح مفصل آن را به میادین عملی مانند عین‌الاسد موکول کرد؛ به امید افتخارآفرینی رزمندگان موشکی در نبرد نهایی آزادسازی کعبه و قدس، ان‌شاءالله.